opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

"Lubię radość życia Falstaffa" - wywiad z Ambrogio Maestri

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Ambrogio Maestri, kreujący postać Falstaffa w najnowszej produkcji Metropolitan Opera w Nowym Jorku udzielił wywiadu Beacie i Michałowi Olszewskim. Opera "Falstaff" będzie transmitowana 14 grudnia w ramach cyklu  „The MET Live In HD”.

Ambrogio Maestri zdjęcie z serwisu www.ambrogiomaestri.com opublikowane dzięki uprzejmości Ambrogio Maestri / Photo published by courtesy od Ambrogio Maestri
Ambrogio Maestri
zdjęcie z serwisu www.ambrogiomaestri.com
opublikowane dzięki uprzejmości Ambrogio Maestri
kliknij, aby powiększyć... / click to magnify...

Kilka dni temu miała miejsce premiera nowej produkcji opery “Falstaff” Giuseppe Verdiego w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, która wkrótce będzie transmitowana w ramach cyklu MET Live HD. Inscenizacja “Falstaffa”, w reżyserii Roberta Carsona, jest wspólną produkcją kilku wiodących teatrów operowych, takich jak Metropolitan Opera, Royal Opera House czy La Scala. Czy mógłby Pan powiedzieć w kilku słowach fanom opery czego możemy się spodziewać po nowej inscenizacji z Metropolitan Opera? Czy będzie to raczej modernistyczne, czy bardziej tradycyjne potraktowanie sławnej ostatniej opery Verdiego?

Akcja opery została przeniesiona do Anglii lat pięćdziesiątych, kiedy to przepaść między burżuazją a arystokracją była tak wyraźna, jak w okresie elżbietańskim. Pomimo, że inscenizacja jest współczesna, to zachowana została wierność dramaturgiczna i poszanowanie muzyki. Widzowie nie zobaczą inscenizacji tradycyjnej w sensie historycznym, ale bez trudu poczują ducha epoki i będą śledzić perypetie Falstaffa.

 

Tą inscenizację „Falstaffa” poprowadzi od strony muzycznej maestro James Levine, który powraca do pracy za pulpitem po dłuższej przerwie. Jak się pracuje z tak sławnym dyrygentem? Czy przygotowując się do tej inscenizacji poznał Pan jakieś nowe aspekty tej roli?

Praca z James’em Levine to dla mnie ogromny przywilej. To wyjątkowy muzyk, jak również niezwykły człowiek.  On uwielbia śpiewaków i pozwala im na zaprezentowanie się z jak najlepszej strony, dając im jednocześnie możliwość wykorzystania w pełni swoich umiejętności  wokalnych.

Ambrogio Maestri in the title role of Verdi's "Falstaff"  photo (c) Ken Howard / Metropolitan Opera published by opera.info.pl by courtesy of the Metropolitan Opera
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

Partia Sir Johna Falstaffa jest jedną z Pana najsławniejszych ról. W 2013 roku zaśpiewał Pan ją w La Scali, Operze Bastille, Bayerische Staatsoper, jak również  w trakcie letniego Festiwalu w Salzburgu. Dla nas to dość złożona postać, na pierwszy rzut oka raczej zabawna, ale jednocześnie jest w niej element powagi,  smutku spowodowanego upływem czasu i narastającą samotnością, co było bardzo ciekawie pokazane w tegorocznej inscenizacji salzburskiej tej opery. Co lubi Pan w tej postaci? Jakiego człowieka chce Pan pokazać kreując tą postać na scenie, śpiewając tą partię? Co jest najtrudniejszym elementem tej roli?

Lubię jego radość życia (“joie de vivre”) i jego umiejętność życia chwilą. On wierzy, że przyszłość wciąż ma mu wiele do zaoferowania.  I nigdy się nie poddaje, nawet, gdy życie odsłania mu swoją gorzką stronę. Oczywiście doświadcza też momentów głębokiej melancholii, kiedy po dwóch żartach, które go dotknęły, robi podsumowanie swojego życia; ale przecież wystarczy kieliszek dobrego wina by móc na nowo zaufać, uwierzyć w życie. Lubię jego ironię oraz umiejętność nie traktowania siebie i życia zbyt serio, ponieważ “wszystko na świecie jest żartem” („tutti nel mondo è burla”).

Niektórzy śpiewacy operowi twierdzą, że śpiewanie w Metropolitan Opera jest szczególnym doświadczeniem ze względu na olbrzymią skalę tego teatru i niezapomnianą atmosferę. Jakie są Pana doświadczenia z występów w tym miejscu? Czy mógłby nam Pan również powiedzieć w jakim najbardziej niesamowitym lub niezwykłym miejscu miał Pan okazję śpiewać?

Metropolitan Opera jest rzeczywiście ogromna, ale ponieważ akustyka jest tu doskonała, nie ma potrzeby nadwyrężania głosu. Śpiewałem zresztą w Arena di Verona, bez mikrofonu dla ponad osiemnastotysięcznej publiczności, nie boję się więc dużych teatrów. Uważam, że magia Areny di Verona jest wyjątkowa.

Ambrogio Maestri zdjęcie z serwisu www.ambrogiomaestri.com opublikowane dzięki uprzejmości Ambrogio Maestri / Photo published by courtesy od Ambrogio Maestri
Ambrogio Maestri
zdjęcie z serwisu www.ambrogiomaestri.com
opublikowane dzięki uprzejmości Ambrogio Maestri
kliknij, aby powiększyć... / click to magnify...

W ciągu ostatnich lat śpiewał Pan wiele ról w operach Verdiego. Oprócz postaci Sir Johna Falstaffa, były to role Amonasro,  Rigoletto, Nabucco, Simona Boccanegry, czy też role w operach innych kompozytorów, takie jak postać Scarpii w “Tosce”, Tonia w “Pajacach” i Alfio w „Rycerskości wieśniaczej”.  Która rola jest najbliższa Pana sercu? Gdybyśmy zapytali Pana o niezapomnianą produkcję, w której brał Pan udział, jaka byłaby Pana odpowiedź?

Dorastałem z rolą Falstaffa i jest wiele mnie samego w tej postaci, kiedy ją kreuję na scenie. Jesteśmy jak starzy dobrzy znajomi. Moje najdroższe wspomnienia są związane zresztą z moją pierwszą produkcją tej opery w La Scali ze Strehlerem, jako reżyserem i Riccardo Muti, jako dyrygentem.

Czy mógłby nam Pan opowiedzieć jak się zaczęła Pana przygoda z operą? Kiedy Pan zdecydował, że bycie śpiewakiem operowym jest Pana drogą życiową? Gdybyśmy Pana zapytali o to kto miał na Pana największy wpływ w Pana profesjonalnym życiu, kogo by Pan wymienił?

Zawsze kochałem śpiewać, od najmłodszych lat. Tą pasję zaszczepił we mnie mój tata, który miał piękny głos, ale niestety kiedy był chłopcem nie miał możliwości studiowania. To właśnie on, który rozumiał jak ważna jest dla mnie muzyka, kiedy miałem 9 lat zapisał mnie na kurs gry na fortepianie. Po raz pierwszy na scenie wystąpiłem kiedy miałem 10 lat. To było w operze Pollicina, w Teatro Fraschini w Pavia. Grałem tam rolę Messer Gufo, śpiewając na chwiejnej drabinie.

Potem, w czasach mojej młodości, zakochałem się w koszykówce i dołączyłem do drużyny młodzików mojego miasta, z którą grałem w serii A przez kilka lat. Trenowałem wówczas prawie codziennie, tak więc by nie zaniedbać nauki w szkole i gry na fortepianie, zrezygnowałem ze śpiewania.

Do śpiewania wróciłem dzięki moim rodzicom. Rodzice mieli restaurację i co wieczór chodziłem tam im pomagać. W głównej sali jadalnej stał fortepian, i było nie do uniknięcia, by ktoś nie poprosił mnie bym coś zagrał i zaśpiewał. Wśród klientów byli miłośnicy opery i abonenci La Scali. Wszyscy mówili, że mój głos jest fenomenem i że byłoby wielkim wstydem, tego nie wykorzystać.  Zacząłem więc uczyć się z tenorem Umberto Grilli. Przez sześć lat tylko ćwiczyłem, ale dziś rozumiem znaczenie tych poświęceń. Kiedy miałem 29  lat, po tym, jak wygrałem kilka konkursów, zostałem zauważony i zaproszony do La Scali na przesłuchanie do „Falstaffa” z Riccardo Muti.

Serwis internetowy Ambrogio Maestri - www.ambrogiomaestri.com
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej Ambrogio Maestri - www.ambrogiomaestri.com
Visit Ambrogio Maestri website - www.ambrogiomaestri.com

Chcielibyśmy Pana zapytać jak się Pan przygotowuje do nowej roli. Czy zaczyna Pan od poznania postaci, którą ma Pan śpiewać, czy też analizuje Pan oryginalną sztukę, na podstawie której powstała opera, czy zaczyna Pan od partytury? Czy słucha Pan zazwyczaj różnych nagrań, kiedy przygotowuje się Pan do nowej partii czy raczej Pan tego unika?

Na początku czytam libretto, a potem sięgam do partytury. Następnie zazwyczaj słucham najlepszych śpiewaków przeszłości i staram się znaleźć inspirację w ich wykonaniach. Teraz na Youtube, można znaleźć naprawdę cenne wykonania Cappuccili’ego, Protti’ego, Taddei, Gobbi...

Przeczytaliśmy w jednym z Pana wywiadów, że przez cały czas pracuje Pan nad swoim głosem. Czy mógłby nam Pan powiedzieć jak ten proces wygląda? Czy ma Pan nauczyciela śpiewu, z którym zawsze przygotowuje Pan nowe role, czy też pracuje Pan samodzielnie?

Mam trenera, który pomaga mi rozwijać mój głos poprzez specjalne ćwiczenia, które zmieniają się w zależności od partii, którą mam śpiewać. Mój repertuar jest szeroki, począwszy od ról bardzo niskich po te najwyższe dla barytona.  Aby móc przechodzić z jednej roli do drugiej, która ma zupełnie inną tessiturę, muszę ćwiczyć codziennie.

Patrząc w przyszłość jakie role chciałby Pan śpiewać?

Tego lata zadebiutuję w Hiszpanii w “Andrea Chénier”  i czekam na propozycję zaśpiewania Macbetha.

Bardzo dziękujemy Panu za rozmowę.

Autorzy: Beata i Michał Olszewscy

Tłumaczenie z języka angielskiego: Beata i Michał Olszewscy; dziękujemy Sylwii za tłumaczenie włoskiej części wywiadu :)

Wszelkie prawa zastrzeżone © opera.info.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)