opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Relacje ze Świata

Birmingham

"Złoto Renu" – Teatr Maryjski w Birmingham

Autor: Jacek Kornak

Mariinski Theater - Theater Hippodrome Birmingham
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Zwieńczeniem obchodów roku Rosji w Wielkiej Brytanii jest trasa koncertowa Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga. Muzycy z Sankt Petersburga pod batutą Valeriego Gergieva odwiedzili Londyn, Cardiff oraz Birmingham prezentując rosyjski repertuar, wyjątkiem było wykonanie cyklu operowego Richarda Wagnera “Pierśnienia Nibelunga”.

Wprawdzie nie byłem w stanie wybrać się na cały cykl operowy, ale nie mogłem odmówić sobie obejrzenia choćby jego pierwszej części. Produkcja “Złota Renu”, którą miałem przyjemność obejrzeć w Birmingham pochodzi z cyklu zrealizowanego przez Gergieva w 2003. Cykl ten od samego początku cieszył się ogromną popularnością tak, iż był wystawiany między innymi w Japoni, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, a także już dwukrotnie w Wielkiej Brytanii. Zatem wydaje się, że jest to przedstawienie, którego miłośnikom Wagnera nie wolno przegapić.

Pomysł na tę produkcję wyszedł od samego Gergieva, który wraz z reżyserem Georgiem Tsypinem przygotowali to przedstawienie od strony dramaturgicznej. Sceny są tutaj baśniowe, momentami luźno nawiązujące do symboliki indiańskich cywilizacji. Wszystko podporządkowane jest tutaj librettu oraz muzyce Wagnera. To ona wyznacza ruch sceniczny, swiatła oraz samą dramaturgię. Mimo prostoty pomysłu ta produkcja funkcjonuje rewelacyjnie jako ilustracja do muzyki Wagnera.

Wokalnie było to mocne, choć nie idealne przedstawienie. Generalnie wszyscy soliści Teatru Mariinskiego byli bardzo dobrzy interpretacyjnie. Śpiewali swoje role wyraziście i z zaangażowaniem. Niestety Willardowi Whitowi w roli Wotana zabrakło nieco mocy i autorytetu. Za to pomimo niezbyt przyjemnej barwy głosu, Nikolay Putilin wykreował wspaniale rolę Albericha. Świetnie spisały się córy Renu. W tych rolach Zhanna Dombrovskaya, Yulia Matochkina oraz Ekaterina Sergeyeva oczarowały publiczność lekkością swojego spiewu oraz pięknem głosów. Ekaterina Gubanova jako Fricka zaprezentowała niespotykane bogactwo kolorystyczne swojego głosu. Na uwagę zasługuje również Mikhail Petrenko, który wcielił się w postać olbrzyma Fafnera. On wydawał sie rasowym śpiewakiem Wagnerowskim, śpiewał swoją role mocno i wyraziście. Pozostałym solistom zabrakło nieco siły w głosie, ale na ich usprawiedliwienie dodam, że akustyka w Hippodrome Theatre z pewnością im nie pomagała.

Muzycznie oczywiście Gergiev rewelacyjnie rozpracował partyturę Wagnera. Ta muzyka pod jego batutą brzmiała naturalnie. Gergiev wydobywa z tej opery niezwykle ciekawe rozwiązania harmoniczne, które czasem w nazbyt dramatycznych wykonaniach się gubią. Przyznam jednak, że momentami zabrakło mi większej energii. Orkiestra Teatru Mariinskiego ma bogate brzmienie, ale jej najsłabszym ogniwem są instrumenty dęte blaszane, które wprawdzie mają potężne brzmienia, ale brak im czystości.

Podsumowując, Valery Gergiev oraz Teatr Maryjski to zapewne najlepsi ambasadorowie rosyjskiej kultury.

Czytaj więcej: "Złoto Renu" – Teatr Maryjski w Birmingham

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)