opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Relacje ze Świata

Drezno

Strauss, Thielemann, Herlitzius, Meier, Pape, czyli przepis na magiczną "Elektrę".

Autorzy: Beata i Michał

Evelyn Herlitzius (Elektra) photo (c) Matthias Creutziger published by opera.info.pl by courtesy of the Semperoper Dresden
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

To był jeden z tych wieczorów w teatrze operowym, na które zawsze czekamy, a które niestety nie zdarzają się często. Do Drezna przyjechaliśmy tylko na jedno przedstawienie  - „Elektrę” Richarda Straussa. Jednak ze względu na obsadę i dyrygenta, odpowiedzialnego za stronę muzyczną spektaklu, mieliśmy wielką nadzieję, że tym razem będzie to wydarzenie wyjątkowe.

Premiera „Elektry”, w nowej inscenizacji Barbary Frey, odbyła się w Semperoper trzy dni przed naszym przedstawieniem, czyli 19 stycznia. Ponieważ przed spektaklem nie przeczytaliśmy żadnej recenzji o tym, jak udała się premiera, do Opery szliśmy z otwartymi głowami i pozytywnym nastawieniem. Obiecywaliśmy sobie po tym wieczorze bardzo wiele, bo za stronę muzyczną był odpowiedzialny Christian Thielemann, dyrygent będący entuzjastą Richarda Straussa, co niejednokrotnie udowadniał na deskach różnych teatrów operowych. W tytułowej roli Elektry miała wystąpić Evelyn Herlitzius, śpiewaczka, która została świetnie oceniona w sławnej już produkcji "Elektry" Patrice Chéreau, wystawionej po raz pierwszy w trakcie Festiwalu d'Aix-en-Provence, latem 2013 roku. Ta inscenizacja zawita zresztą w maju i czerwcu tego roku na deski słynnej La Skali.  W Dreznie, podobnie jak na Festiwalu d'Aix-en-Provence partię Klytämnestry miała zaśpiewać Waltraud Meier, natomiast w roli Chrysothemis zamiast Adrianne Pieczonki mieliśmy usłyszeć  Anne Schwanewilms. Partię Orestesa powierzono w Semperoper znakomitemu basowi, René Pape.

René Pape (Orest), Evelyn Herlitzius (Elektra) (c) Matthias Creutziger published by opera.info.pl by courtesy of the Semperoper Dresden
 Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

Idąc do Opery pamiętaliśmy słowa Niny Stemme, która powiedziała nam, że w przypadku tej właśnie opery potrzebny jest bardzo dobry dyrygent, człowiek, „który potrafi „lepić w glinie”, „utkać i zlepić orkiestrę ze śpiewakami”. Tak się też tego wieczoru stało. Od pierwszych dźwięków muzyka nas porwała i mimo, że czasami obejmowała nas swoim dźwiękiem bez reszty, sprawiając, że czuliśmy się jakbyśmy byli częścią tej mrocznej historii, to musimy przyznać z ręką na sercu, że w żadnym momencie orkiestra nie „przykryła”, nie zagłuszyła śpiewaków. Mogliśmy usłyszeć każde zaśpiewane przez nich słowo (René Pape był tu zresztą mistrzem dykcji!), choć wyzwania wokalne postawione przez Straussa śpiewaczkom mogą zostać podjęte tylko przez najlepsze z nich, a emocjonalna podróż, którą w trakcie opery odbywa Elektra wymaga od śpiewaczki pełnego zaangażowania i wręcz „wejścia do środka” kreowanej postaci. Mieliśmy jednak wielkie szczęście, bo choć inscenizacja Barbary Frey niczym szczególnym nas nie oczarowała, to jednocześnie nie utrudniała odbioru wykonania muzycznego i wokalnego tego utworu. Pomimo nowoczesnych strojów, zachowano bowiem logikę rozgrywających się na scenie wydarzeń, a interakcje pomiędzy głównymi bohaterami, zwłaszcza pomiędzy Elektra i Klytämnestrą oraz Elektrą i Orestesem były świetnie zarysowane, pełne dramatyzmu i napięcia. Również ruch sceniczny - zwłaszcza w wykonaniu Evelyn Herlitzius – w niesamowity wręcz sposób podkreślał to, co działo się w muzyce, każdy dźwięk wyczuwało się w ciele artystki.

Evelyn Herlitzius (Elektra), Waltraud Meier (Klytämnestra) photo (c) Matthias Creutziger published by opera.info.pl by couresy of the Semperoper Dresden
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

Evelyn Herlitzius była gwiazdą numer jeden tego spektaklu. Nie sposób było od niej oderwać wzroku. Przejmujące  gesty, ruch sceniczny, mimika twarzy sprawiły, że udało jej się zbudować postać na wskroś prawdziwą. W bardzo czytelny sposób umiała przekazać wszystkie emocje, które spalają Elektrę. Zdecydowana, pełna wewnętrznej siły, momentami neurotycznie nieobecna, zanurzona w swoich myślach, zaśpiewała niesamowicie! Jej głos miał siłę rażenia, moc, która kazała nam jej w pełni uwierzyć, a przy tym, nawet w bardzo wysokich rejestrach nie znaleźliśmy ani jednego niemiłego dźwięku. Evelyn Herlitzius panowała nad muzyką, ona nią po prostu była. Nie było fałszu, była za to harmonia. Muzyka wzmacniała wymowę jej śpiewu, jej śpiew zaś zespajał się z muzyką. Magia! Słuchanie opowiadanej przez nią historii poruszało. Była zjawiskowa w tej roli! Waltraud Meier, jako Klytämnestra, był świetnym dopełnieniem Evelyn Herlitzius. Ich dialog, w połączeniu z mową ciała, to niezwykle dramatyczny moment, zwłaszcza, że w tej inscenizacji Klytämnestra nie została pokazana jak potwór. Waltraud Meier nadała tej roli ludzką twarz. Anne Schwanewilms jako Chrysothemis była natomiast zupełnym przeciwieństwem Elektry. Jej jasny głos świetnie kontrastował z mroczną, zatopioną we wspomnieniach, pragnącą zemsty Elektrą. A przy tym wolumen głosu również nie budził żadnych wątpliwości.

Anne Schwanewilms (Chrysothemis), Evelyn Herlitzius (Elektra) photo (c) Matthias Creutziger published by opera.info.pl y courtesy of the Semperoper Dresden
 Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

W tak doborowym towarzystwie przyszło wystąpić René Pape. O tym śpiewaku napisaliśmy już chyba wszystko. Ilekroć mamy okazję słuchać René Pape na żywo, wprost nie możemy się go nachwalić. Także tutaj, kolejny raz śpiewak udowodnił, że ma olbrzymią charyzmę sceniczną, a jego piękny liryczny bas, potrafi zabrzmieć w sposób więcej niż zdecydowany. Klasa!

Muzyka, która tego wieczoru wypełniła Drezdeńską Operę była niewiarygodnie ekspresjyjna, jej brzmienie sprawiało, że mieliśmy gęsia skórką, a w najbardziej dramatycznych chwilach opery wręcz fizycznie odczuwaliśmy złowróżbny nastrój i znaczenie tego, co działo się na scenie. Wielkie brawa dla dyrygenta, śpiewaków i orkiestry, bo artyści dali nam tego wieczoru moc niezwykłych przeżyć i teraz zapewne przez długi czas będziemy oceniać każdą kolejną „Elektrę” przez pryzmat tego właśnie przedstawienia. Oj, poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko!

Na koniec spektaklu w teatrze "wybuchły" wręcz entuzjastyczne brawa. Owacja na stojąco trwała wiele minut, bo publiczność w żadnym razie nie chciała wypuścić ze sceny ani śpiewaków, ani Christiana Thielemanna, który obok Evelyn Herlitzius dostał zasłużenie największe oklaski. Podczas ukłonów, patrzyliśmy z niedowierzaniem na Evelyn Herlitzius i stwierdziliśmy zgodnie, że musi mieć ona bardzo młodą duszę, bo mimo, że 18-tkę ma już od pewnego czasu za sobą :-), to w trakcie owacji zachowywała się jak bardzo młoda dziewczyna, podskakując (albo jak to nazwał Michał „kicając”) wbiegała na scenę. Tyle w niej było jeszcze siły i pozytywnych emocji. Swoim występem w pełni na tę stojącą owację zasłużyła!

Czytaj więcej: Strauss, Thielemann, Herlitzius, Meier, Pape, czyli...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)