opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Relacje ze Świata

 

fot-banner3

Royal Opera House on your own sofa

Author: Jacek Kornak

pl Polish version

 

Jacek Kornak
Don Giovanni ROH DVD okładka
Click to magnify

Over the past couple of years Opus Arte has presented selected productions of the Royal Opera House on DVD. For those who cannot attend live performances in Covent Garden, these records offer a great opportunity to watch opera productions from this prestigious opera house. Recent releases of “Don Giovanni” and “Parsifal” are definitely worth the attention from any opera lover.

Kasper Holten’s production of “Don Giovanni” was recorded in February 2014. It is a highly symbolic, psychoanalysis-inspired tale of desire but also of finding and losing oneself. Don Giovanni is anything but a realistic character. It is a phantasm produced by sexual repression. The scenography in this performance is rather minimalistic, it consists of a big scale, circulating cube, something like a house-labyrinth, evoking a realm of unconsciousness. Elaborate and stylish costumes recall the Victorian era. Perhaps in order to make the performance even more a parable type, Holten often uses in this production video projections. Holten’s vision of “Don Giovanni” is concise and clear but I just have a feeling that it lacks some subtlety. Moreover, video projections are often unnecessary and visually tiring. One point is certain: Holten put a lot of effort into working with singers who act with intensity and passion and, in many scenes, one can sense the chemistry of desire.

In the cast we can find some of the leading Mozartian experts. Mariusz Kwiecien sings in the title role, Alex Esposito performs Leporello, Malin Byström is Donna Anna, Veronique Gens is Donna Elvira, Elizabeth Watts acts as Zerlina. Vocally, it is a strong performance but I have the feeling that this cast could do better. Alex Esposito is vocally supreme. Every single one of his phrases is clear, intense, full of meaning and emotions. This is exactly what I expect from an opera singer. Mariusz Kwiecien is able to charm with his voice. His legatos were truly seductive but at points he is also passionate and dramatic. The rest of the cast is not so convincing. Veronique Gens perhaps sings too strongly which does not suit her light and rather small voice. Her singing sounds at points forced and rough. I like the expressive voice of Malin Byström but it lacked lyricism and had a mat sound. Among women the best is Elizabeth Watts. She sings with confidence and technical precision. Watts in her interpretation perfectly captured the Mozartian atmosphere. The weakest element of this production is the conductor. Nicola Luisotti conducts “Don Giovanni” with energy but he misses uniquely Mozartian ambience. The orchestra sounds quite dramatic but too concise. Luisotti is not able to express all the richness of Mozart’s orchestration.

 

Parsifal Royal Opera House DVD okładka
Click to magnify

“Parsifal” is an impossible-to-stage opera. Here much more than the plot, matters Wagner’s philosophical vision. That is the reason why, when trying to give a concrete visual shape to abstract ideas, a director is destined to fail. This production from December 2013 manages quite well to express Wagner’s conception of humanism. The director, Stephen Langridge, decides to go here for a rather subtle symbolism. His “Parsifal” engages with the problem of the sacred that is always marked by violence. It is a tale about human existence and its limits. The scenography signed by Alison Chitty consists of geographical figures, mostly cubes that we find in different configurations. These lines and spaces limit but at the same time offer a possibility of transgression. This is the background for Wagner’s drama that in Langridge’s direction has a slightly antireligious dimension. Here the answer for loneliness and anxiety is not the sacred but empathy. Wagnerian humanism is presented by Langridge in a sublime way without literality. The director does not impose one vision of this work but rather opens it up for a variety of interpretations. In the last scene when Parsifal reveals the sanctuary, the place for the sacred is empty. Instead of a relationship with the sacred, Parsifal offers a transformed-by-empathy relationship with other humans.

Antonio Pappano prepared this production musically. This conductor has a unique sense of operatic dramaturgy and at the same time he has a perfect control over every detail of Wagner’s orchestration. In musical expression Pappano never goes too far, his conducting is perfectly balanced. He has a clear, coherent vision of this opus magnum in the field of opera.

In the title role we can hear Simon O’Neill. He performs this role with acuteness and emotional depth. To me, the brightest star of this record is Rene Pape, who sings the role of Gurnemanz. Pape sings confidently with a certain authority in his voice. When such great sense of interpretation is combined with this beautiful voice, it creates an unforgettable performance. Angela Denoke is a great Kundry. She has a uniquely intense, almost shrill voice that perfectly suits the mysterious role of Kundry. Gerald Finley created rather original interpretation of Amfortas. He has a light, lyrical voice but his interpretation of this role is really touching. Also Willard W. White needs to be mentioned here. He is a reverse of Finley. White has a powerful and confident voice.

Author: Jacek Kornak

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)