opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

fot-banner

Festiwal Opera Tigre wersja polska

spain flag   British Flag

Sprzedaż biletów: www.sturlaviajes.com.ar

"Uwielbiam przekraczanie granic w operze" - wywiad z Ewą Biegas

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Z Ewą Biegas rozmawiał Renzo Longobucco, korespondent Festival Opera Tigre.

Ewa Biegas - photo published by courtesy of the Festival Opera Tigre
Ewa Biegas

Renzo Longobucco: Zbliża się kolejna edycja Festival Opera Tigre, autorskiego projektu Michała Znanieckego, który odbywa się na Wyspie Muzyki - Kaiola Blue w Argentynie. Będzie Pani gościem tego wydarzenia dając własny recital i biorąc udział w produkcji "The Fairy Queen", w której kreuje Pani partię Tytanii. Nie jest to jednak Pani pierwsza podróż artystyczna do Argentyny. Jakie było to doświadczanie świata Buenos Aires, tętniącego życiem teatealnym i muzycznym ?

Ewa Biegas: Uroki Buenos Aires poznałam 2 lata temu przygotowując  w Teatro Colon partię Hagith z opery Karola Szymanowskiego o tym samym tytule. To na wskroś niesamowite miejsce. Miasto nigdy nie zasypia i nieustająco towarzyszy mu muzyka - na ulicach, w teatrach, clubach, dyskotekach. Trudno oprzeć się wrażeniu, iż ten niepowtarzalny klimat tworzą serdeczni, radośni i otwarci ludzie. Oni czerpią z życia pełnymi garściami pracując by żyć, w odróżnieniu od nas, Europejczyków, którzy często żyją by pracować.

Szukajac Leara: Verdi zdjęcie (c) Teresa Grotowska opublikowane dzięki uprzejmości Festivalu Opera Tigre
"Szukając Leara: Verdi"
zdjęcie (c) Teresa Grotowska
kliknij, aby powiększyć...
Milość do trzech pomarańczy zdjęcie (c) Ryszard Kornecki opublikowane dzięki uprzejmości Festivalu Opera Tigre
"Miłość do trzech pomarańczy"
zdjęcie (c) Ryszard Kornecki
kliknij, aby powiększyć...

Ciekawi mnie jak reagowała argentyńska publiczność na polską muzykę i jak odczytano postać Hagith?

Przyznam szczerze, że bardzo sceptycznie podchodziłam do realizacji „Hagith” Szymanowskiego w Argentynie w języku polskim. Kiedy jednak usłyszałam rewelacyjnie przygotowany chór, śpiewający z ogromnym zaangażowaniem, do tego perfekcyjnie wymawiający bardzo trudne polskie słowa oraz orkiestrę, która doskonale odczytała specyfikę muzyki Szymanowskiego – to rozwiało wszelkie moje wątpliwości. Wszystkie te elementy o których wspomniałam w połączeniu z niezwykle kompatybilną ze sferą muzyczną reżyserią dały przedstawienie niebywałe. Dowodem tego była wspaniała reakcja publiczności i świetne krytyki prasowe. Postać Hagith porównywana była do Evy Peron -  kochanej cały czas przez Argentyńczyków.

Z Michałem Znanieckim pracowała Pani już przy kilku spektaklach, wspominana "Hagith", "Eugeniusz Oniegin", "Miłość do trzech pomańczy", ale były to także autorskie projekty reżysera, takie jak "Szukając Leara: Verdi" w ramach Europejskiej Stolicy Kultury, czy "Desconocidos" w argentyńskiej Villa Ocampo. Który z tych spektakli jest Pani najbliższy?

Każda realizacja to inne wyzwanie muzyczno-emocjonalne a także swoiste studium psychologicznych zawiłości ludzkiej natury. Najbliższa jest mi zawsze ta postać, nad którą aktualnie pracuję, jeśli jednak miałabym wybrać tę jedyną, to z pewnością byłaby to Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie”- rola ta przyniosła mi ogromną satysfakcję artystyczną.

"Eugeniusz Oniegin" w Operze Krakowskiej zdjęcie (c) Ryszard Kornecki opublikowane dzięki uprzejmośco Festiwalu Opera Tigre
"Eugeniusz Oniegin" Opera Krakowska
zdjęcie (c) Ryszard Kornecki
kliknij aby powiększyć...

Publiczność tym razem będzie mogła usłyszeć Panią w partii Tytanii "The Fairy Queen" Henrego Purcella. Inscenzacja tego spektaklu będzie wyjątkowa, gdyż wykorzysta naturalną przstrzeń wyspy i jej wodnego otocznia, a zarazem to właśnie publiczność stanie się żywą częścią spektaklu. Brak bezpiecznej sceny operowej, która rządzi się znanymi prawami, zmniejszenie dystansu aktor - widz... Dopinguje czy przestrasza?

Ja wprost uwielbiam przekraczanie granic w operze, których celem jest zmniejszenie dystansu pomiędzy artystą a publicznością. Michał Znaniecki jest mistrzem rozbijania tej niewidzialnej ściany. Już biorąc udział w Jego autorskich projektach ”Szukając Leara: Verdi” oraz „Desconocidos”  udało mi się wejść w interakcję z publicznością. Nie mogę się więc doczekać kolejnych szalonych pomysłów Michała oraz reakcji publiczności.

A Barok? Na ile jest on bliski Tatianie? Pytam dość przewrotnie, gdyż od Tytanii do Tatiany wiedzie daleka droga muzyczna.

Kaiola Blue zdjęcie opublikowane dzięki uprzejmości Festiwalu Opera Tigre
Kaiola Blue

Każda epoka muzyczna wymaga nieco innego prowadzenia głosu, myślę tu o wolumenie, dynamice, artykulacji – tym wszystkim na co składa się szeroko pojęty styl a od baroku do romantyzmu  droga  bardzo długa. To co łączy obie te partie, to odnalezienie prawdy scenicznej, co suma sumarum dla widza jest sprawą nadrzędną.

Zarówno recital, który nosi tytuł " Nimfy, Rusałki i Goplany", jak i "The Fairy Queen" oscylują tematycznie wokół natury, wody, magii. Czy pracując nad rolą, repertuarem, szuka Pani inspiracji w naturze? Jakich kompozycji będziemy mogli posłuchać podczas recitalu?

Podczas recitalu wykonam utwory powiązane ze sobą  klamrą natury - przede wszystkim wody, tak by magiczna przestrzeń wyspy tworzyła spójną całość z muzyką. Zabrzmi między innymi aria Rusałki z opery A. Dvorzka, „Pieśń o wierzbie” z opery „Otello” G.Verdiego oraz pieśni S. Rachmaninowa „Wiosenne wody” i „Krzk bzu”, nie zabraknie także polskich akcentów - wykonam „Smutną rzekę” F. Chopina, a także I.J. Paderewskiego „Nad wodą wielką”.

Autorzy: Renzo Longobucco

Wszelkie prawa zastrzeżone © opera.info.pl i Festival Opera Tigre

Sprzedaż biletów: www.sturlaviajes.com.ar

 

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)