opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

"Cisza jest moim bliskim przyjacielem" - wywiad z Franco Fagiolim

Franco Fagioli – argentyński kontratenor występujący od dziesięciu lat w Europie - odnosi coraz większe sukcesy. Każdy jego występ wywołuje sensację, zachwyt i uznanie. W jego repertuarze są role z oper Händla, Vinciego, Mozarta oraz zapomniane utwory włoskich osiemnastowiecznych kompozytorów, które nagrywa z wielkim powodzeniem na płytach. Jego trzy solowe albumy – "Canzone e  Cantate", "Arias for Cafarelli" i "Franco Fagioli il maestro Porpora arias" są świadectwem niezwykłego kunsztu wokalnego. Uczestniczy także w nagraniach kompletnych dzieł operowych: "Teseo", "Berenice" G.F.Händla, "Ezio" Ch.W.Glucka, "Artaserse" L.Vinciego, "La concordia de pianetti" A.Caldary  i ostatnio "Siroe" J.A. Hassego.

28 listopada Franco Fagioli wystąpi z koncertem arii operowych w Poznaniu.

Krótki wywiad z artystą przeprowadziła Małgorzata Cichocka.

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Franco Fagioli photo (c) Julian Laidig
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Małgorzata Cichocka: Jak to się stało, że zainteresował się Pan muzyką?

Franco Fagioli: To się stało wtedy, kiedy jako dziecko śpiewałem w  chórze.

Kiedy był Pan dzieckiem, chciał Pan zostać pianistą, ale został śpiewakiem. Czy to był przypadek - któregoś dnia usłyszał Pan głos kontratenora i wtedy zdecydował się Pan śpiewać?

Tak, właśnie tak było. Usłyszałem Jamesa Bowmana [angielski kontratenor – przyp.red.] jak śpiewał Stabat Mater Pergolesiego i dzięki temu dowiedziałem się, że istnieje wokalny rejestr, który nazywa się kontratenor. Już przedtem śpiewałem wysokim głosem, ale myślałem, że naśladowałem jedynie brzmienie mezzosopranu…

Ile miał Pan lat kiedy rozpoczął Pan naukę śpiewu?

Miałem 18 lat.

Czy pamięta Pan swoją pierwszą lekcję śpiewu?

Tak, poszedłem do domu mojej nauczycielki z nutami "Arie antiche” i powiedziałem jej, że chcę śpiewać tę muzykę, wtedy ona sprawdziła mój głos, powiedziała, że nigdy nie miała ucznia kontratenora, dlatego mogłaby uczyć mnie tego, co sama wie o technice śpiewu, i to było świetne, bo nauczyłem się podstaw włoskiej techniki bel canto.

Kiedy rozpoczął Pan studia w Instituto Superior de Arte w Buenos Aires [szkoła przy Teatro Colon – przyp.red.] i jak długo Pan tam studiował?

Rozpocząłem studia w 2003 roku i trwało to dwa lata, ale wcześniej uzyskałem dyplom z fortepianu w San Miguel de Tucuman, mieście, gdzie się urodziłem i gdzie zacząłem naukę śpiewu.

Franco Fagioli photo © Thibault Stipal / Naïve
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Gdzie miał miejsce Pana debiut sceniczny i co wtedy Pan śpiewał?

Ach, debiutowałem na scenie jako chłopiec z chórem śpiewając także partie solowe, miałem wtedy 9 lat. Później śpiewałem jednego z chłopców w “Czarodziejskim flecie” Mozarta, po tym miałem kilka niewielkich koncertów fortepianowych… A później po nauce śpiewu już jako kontratenor, pierwszą pełną operą w której wystąpiłem była “Jaś i Małgosia” Humperdincka, śpiewałem partię Jasia.

W 2003 roku wygrał Pan konkurs wokalny “Neue Stimmen” w Niemczech. I z tym momentem rozpoczęła się Pańska międzynarodowa kariera. To był okres Händla i Glucka. W moim przekonaniu Pański głos szczególnie pasuje i pięknie brzmi w muzyce tych kompozytorów. Czy ciągle lubi Pan śpiewać muzykę Händla?

Oczywiście, uwielbiam Händla! I mam nadzieję śpiewać go jeszcze wiele razy!  

Obecnie śpiewa i nagrywa Pan głównie muzykę z XVIII wieku. Muzyka baroku jest największym wyzwaniem dla wokalisty. Czy Pan się z tym zgadza?

Tak, niektóre barokowe arie są najtrudniejszymi utworami jakie kiedykolwiek śpiewałem…

Czy myśli Pan czasami o poszerzeniu swojego repertuaru poza tą epokę?

Tak, ponieważ także bardzo lubię takich kompozytorów jak Rossini, Mozart…

Jak Pan pracuje nad nowym utworem?

To jest bardzo złożony proces nie tylko muzycznie, ale także ze względu na wszystko co dotyczy kompozytora, tekstu i oczywiście głosu…

Czy ćwiczy Pan codziennie i jak długo?

Staram się ćwiczyć każdego dnia, a w niedziele odpoczywać…, gdy głos już jest gotowy, muszę uważać żeby nie przećwiczyć…

Franco Fagioli photo © Thibault Stipal / Naïve
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Nagrał Pan trzy solowe płyty. Kto wybierał repertuar?

To zależy od projektu, normalnie jest to uzgadniane między moimi artystycznymi doradcami a mną.

W swoich nagraniach zachwyca Pan słuchaczy piękną barwą głosu i znakomitą techniką. Ile pracy, doskonalenia technicznego a ile daru natury jest w Pańskim śpiewie?

Dziękuję za komplement.. to wymaga  zarówno jednego jak i drugiego…

W starych partyturach wiele wskazówek wykonawczych nie było zapisywanych, w tamtych czasach ich wykonanie było szeroko znane. Jak Pan to osiągnął - przecież Pańska koloratura jest wspaniała.

Myślę, że fakt bycia pianistą w moim przypadku okazał się bardzo pomocny w chwili tworzenia moich ornamentacji…

Jakie czynniki Pańskim zdaniem są najważniejsze w wokalnym kształceniu?

Dobry nauczyciel, dobra technika i odpowiedni uczeń…

Ma pan znakomite podparcie oddechowe. Jak pan to osiągnął?

Och, dzięki, zawstydza mnie Pani…… ćwiczyć i ćwiczyć, myśleć i myśleć...

Czytaj więcej: "Cisza jest moim bliskim przyjacielem" - wywiad z Franco...

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)