opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Festiwal Opera Tigre wersja polska

spain flag   British Flag

Sprzedaż biletów: www.sturlaviajes.com.ar

"Fuerza bruta - siła natury" - rozmowa z Michałem Znanieckim o Festiwalu Opera Tigre 2015

Wersja hiszpańska spain flag

 

Michał Znaniecki i Teresa Grotowska zdjęcie (c) Archiwum Kaiola Blue
Michał Znaniecki i Teresa Grotowska
zdjęcie (c) Archiwum Kaiola Blue

Między jego ostatnimi projektami europejskimi (były to inauguracje sezonów artystycznych  w Teatro San Carlo w Neapolu – “Il Trovatore” i Operze Narodowej w Zagrzebiu – “Eugeniusz Oniegin”) oraz przyszłymi, jak produkcje na pustyni w Masadzie w okresie najbliższych trzech lat (“La Traviata” czy “Carmina Burana”), Michał Znaniecki zatrzymuje się w Kaiola Blue: na wyspie w Delcie rzeki Parana w Buenos Aires, gdzie przygotowuje premierę “The Fairy Queen” Henrego Purcella (28 i 29 stycznia) w połączeniu z tekstem “Snu nocy letniej” Wiliama Szekspira.

Obsada spektaklu jest międzynarodowa, nie zabraknie w niej gwiazd świata opery. Gościem z Polski, dzięki pomocy Ambasady Polski w Buenos Aires, będzie Ewa Biegas, znana już publiczności argentyńskiej z Teatro Colón, gdzie występowała jako Hagith w premierze opery Karola Szymanowskiego. Z kolei z Wiednia przybędzie kolejna europejska gwiazda, tenor pochodzenia argentyńskiego, Pablo Cameselle. Ponadto w obsadzie znajdą się artyści z Argentyny nad którymi kierownictwo muzyczne sprawować będzie Baskijczyk, Jon Paul Laka. Aktorzy argentyńscy, peruwiańscy, kolumbijscy, meksykańscy i katalońscy wezmą udział w spektaklu plenerowym, który rozgrywać się będzie na całej wyspie Kaiola Blue. Jego osnowę stanowi dziesięć przystani, z których każda poświęcona będzie tematycznie poszczególnym elementom akcji dramatycznej. Ponadto w spektaklu wystąpią akrobaci jak i tancerze, którzy w różnych momentach zaskakiwać będą publiczność, zeskakując z drzew, czy wynurzając się z rzeki Parana.

Pomiędzy wypoczynkiem na hamaku, gdzie regeneruje siły, a wielogodzinnymi próbami, Michał Znaniecki odpowiada na pytania Renzo Longobucco.

Nimfy zdjęcie (c) Teresa Grotowska opublikowane dzięki uprzejmości Festiwalu Opera Tigre
"Nimfy"
zdjęcie (c) Teresa Grotowska
kliknij, aby powiększyć...

Renzo Longobucco: Wyspa. Dżungla. Woda i las. O czym jeszcze mógłby marzyć Szekspir, myśląc o swoim spektaklu  "Sen nocy letniej"?

Michał Znaniecki: Świat Szekspira to jest świat poezji i sugestii. W oryginalnej scenerii  „The Globe” można wyobrazić sobie przestrzenie, wojny, zamki i lasy tak ważne dla budowy postaci. Metaforyczna transformacja ludzi, bohaterów, relacji ...

Zaglądając w partyturę „The Fairy Queen” widzimy, że także Purcell uwiecznił w niej najbardziej imponujące momenty dramatu, opisujące echo lub zabawy wróżek. Jego sztuka

zaczyna się od duetu  "Chodź, Chodź ! Porzuć miasto"  ("Leave the town"), wygląda to niemal jak manifest naszej inicjatywy.

Festiwal operowy na wyspie, w delcie rzeki Parana, czterdzieści minut od Buenos Aires. Porzucenie desek teatralnych i schematycznej granicy między śpiewakami a publicznością. Wyzwanie?

Rzeczywiście to zupełnie inne posługiwanie się relacją widz - śpiewak a nawet inny sposób budowania spektaklu, scenografii, ekspresji postaci scenicznej. W produkcji najważniejsze jest, aby nigdy nie zatracić tej różnicy. Jesteśmy w przestrzeni Natury z jej rytmami, dźwiękami, niepewnościami, które niesie ze sobą... Nie chcę udawać klasycznego budynku teatru "all'italiana" w mieście. Szekspirowski „Globe” miał również nietypową strukturę. Nasza publiczność śledzi historię dosłownie - spacerując, unikając kropel wody które rzucają złe wróżki, wchodząc jednocześnie do dżungli, gdzie tylko ogień oświetla drogę. Podróż, która powinna nas przemienić: limen. To nie jest motywacja by robić teatr?

Nimfy zdjęcie (c) Teresa Grotowska opublikowane dzięki uprzejmości Festiwalu Opera Tigre
Nimfy zdjęcie (c) Teresa Grotowska opublikowane dzięki uprzejmości Festiwalu Opera Tigre
"Nimfy"
zdjęcie (c) Teresa Grotowska
kliknij, aby powiększyć...

Rytuał?

Ale z muzyką Purcella i komicznymi tekstami Szekspira, by osiągnąć katharsis... Przyjazd na wyspę prowadzi nas z dala od codziennego rytmu. Przemienia nas na chwilę. Chcę skorzystać z tej siły Delty. Tezeusz także przybywa na tratwie, przepływa przez kanał Arroyo Gélvez. Akcja rozgrywa się na przestrzeni dziesięciu punktów usytuowanych na wyspie, przechodząc przez wspaniałe projekcje Bogumiła Palewicza i instalacje scenograficzne Luigiego Scoglio. Publiczność napotyka tancerzy Diany Theocharidis na drzewach lub zanurzonych w akwenach wodnych. Może wysłyszeć głosy rzemieślników próbujących tragedię Pyrama i Tysbe w gaju bambusowym, towarzysząc przez cały spektakl młodym aktorom zagubionym i zdezorientowany w dżungli... w drodze miłości.

Brzmi to jak tematyczny park atrakcji...

I tak jest. To wesołe miasteczko gdzie tunel grozy i roller coaster są sprawdzianem odwagi, dojrzałości, możliwości: jak w scenach Mozarta z „Czarodziejskiego fletu”. Inicjacja. Nasz spektakl jest mniej ekstremalny dla publiczności, ale z kolei może funkcjonować jako podróż inicjująca dla widza, który nie zna opery. Barok jest niezwykle żywy, a większość z wielkich teatrów nieczęsto go wystawia (jest to kwestia akustyki). Sukces spektaklu "Bromas y lamentos" Marcelo Lombardero wystawiany w barze w Buenos Aires z muzyką Monteverdiego czy "Il Flaminio " w kościele w Jesi podczas Festivalu Pergolesi - Spontini potwierdzają to. Podróż Festival Ópera Tigre zaczyna się od Baroku.

Co dzieje się z dawnymi instrumentami? Na wyspie jest wilgoć...?

Wybór... niekonwencjonalny. Jon Paul Laka dokonał adaptacji muzycznej na akordeon, bandoneon (Pablo Mainetti) i gitarę elektryczną. Muzycy mogą poruszać się wraz z publicznością i obronić harmonie Purcella. Razem ze śpiewakami wyspecjalizowani w tym repertuarze, jak Ewa Biegas, Pablo Cameselle, Ana Moraitis, Gustavo Vita, Juan Feico.

... śpiewacy, którzy spotykają się w sytuacjach ekstremalnych!

Artyści, którzy nie boją się eksperymentować. Śpiewanie w gigantycznej pajęczynie jak Puck (tenor) lub w basenie pełnym wody i  tancerek - wróżek jak w przypadku naszej Titani (sopran) jest to wyjątkowe doświadczenie, by podzielić się najwyższą klasą sztuki, którą władają. Znaleźć kolory, obrazy, odcienie których szukał Purcell w sytuacjach scenicznych Szekspira, wydawało się luksusem i wyzwaniem. Nasi artyści są doświadczeni i dlatego wiem, że nie zapomną nigdy o priorytetach muzycznych .

fot7 znaniecki wywiad
"Nimfy"
zdjęcie (c) Teresa Grotowska
kliknij, aby powiększyć...

No właśnie: nie boisz się utraty jakości muzycznych i teatralnych w takim rozproszonym środowisku?

Jak już mówiłem wcześniej: ścieżkę wytycza wyspa, jej bodźce i ograniczenia. Nie chcę nic na siłę, nie budujemy podestów lub scen, nie mamy kanału dla orkiestry ani zbudowanej widowni. Każda scena ma swój styl muzyczny i teatralny, tak jak chcieli tego autorzy - mieszając sentymentalizm z komiką i tragizm z satyrą. W tym wszystkim pomaga nam natura tworząc scenerie naturalne, a zarazem zaskakujące: molo, most, mokradła ...aż do drzew, gdzie zagnieździły się papugi (już zaprzyjaźnione z muzyką!)

Eklektyzm jako klucz interpretacyjny?

Przenosząc na scenę “The Fairy Queen” Purcella zawsze pojawia się pytanie podstawowe : Z Szekspirem, czy bez...

Pytanie uzasadnione?

Libretto opery nie jest odzwierciedleniem „Snu nocy letniej”. Jest pełne podtekstów społecznych i satyry politycznej, obok zwykłych lirycznych scen z metaforami poetyckimi i klasycznymi. Ma tylko kilka momentów, w których mówi się o bohaterach szekspirowskich.

Ale w obsadzie można odnaleźć postacie, takie jak Puk, Oberon Tytania, Rzemieślnicy...

To jest moja trzecia produkcja „The Fairy Queen”: w dwóch pierwszych produkcjach umieściłem postacie ze "Snu" w "poszukiwaniu autora” (w początkowym numerze muzycznym mamy przecież pijanego poetę) i zakończyłem identyfikacją tego poety z Szekspirem. Tym razem mieszamy tekst ze śpiewem, budując nową dramaturgię. Oberon i Tytania śpiewają partie bardziej liryczne, z kolei Puck czy wróżki są odpowiedzialne za komiczne duety czy piosenki towarzyszące scenom Rzemieślników. Piosenka "If love's a sweet passion" powtarza się trzykrotnie!  Puk, Oberon i wróżki śledzą zakochane pary i śpiewają jako leitmotive tą piękną pieśń Purcella, która w partyturze ma różne wersje i tonacje.

Co na to obrońcy filologicznego wykonywania dzieł operowych?

Myślę, że większość z nich zostanie w domach słuchając niepowtarzalnych płyt. A kto się skusi zrozumie z jaką pieczołowitością przegotowaliśmy część muzyczną spektaklu. Próby z solistami i chorem trwają od trzech miesięcy, odbyły się już wersje koncertowe aby zweryfikować jakość przygotowania. Na pewno jakość adaptacji wynagrodzi wszystkim nocny, trzygodzinny spacer po Wyspie Muzyki.

Nimfy zdjęcie (c) Teresa Grotowska opublikowane dzięki uprzejmości Festiwalu Opera Tigre
"Nimfy"
zdjęcie (c) Teresa Grotowska
kliknij, aby powiększyć...

Widzowie nigdy nie spoczną?

Publiczność idzie (cała wyspa jest połączona pomostami, które w każdej chwili mogą uchronić od powodzi), ale każda scena ma zupełnie inny wymiar relacji pomiędzy artystą, a widzem. Są miejsca, gdzie czujemy się jak w formie klasycznego teatru, w amfiteatrze więc siadamy, czasami stoimy lub śledzimy teksty aktorów, którzy spacerują z nami. Jest to również czas, aby napić się z Rzemieślnikami, czy zanurzyć w wodzie z wróżkami.

„Fuerza bruta” jako model?

Czytelnicy nie mieszkający w Buenos Aires mogą nie zrozumieć pytania. "Fuerza bruta" to bardzo ważny spektakl, odnoszący sukcesy na całym świecie, posługuje się zabawami zmiany percepcji między widzem i aktorem - akrobatą. Faktycznie, za każdym razem kiedy dolatuję do Argentyny, pędzę aby zobaczyć go jeszcze raz. Teatralność, efekty specjalne, a w końcu spadająca na widownie woda rzeczywiście mogą być podobne, choć my oddajemy ważniejszy glos muzyce i to Natura tworzy część „cudów” spektaklu.

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)