opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Gry światów

Autor: Marcin Maria Bogusławski

Marcin Maria Bogusławski
Piano rysuje sufit - recenzja książki
Kliknij, aby powiększyć...

Próbowałem sobie przypomnieć, czy jakakolwiek z czytanych przeze mnie książek wydanych przez Wydawnictwo Czarne sprawiła mi zawód. Chyba nie. Oczywiście, jedne były bardziej wciągające niż inne, dawały więcej do myślenia, otwierały światy bardziej nieznane (niesamowitym doświadczeniem był dla mnie zbiór felietonów-reportaży Katarzyny Kobylarczyk "Pył z landrynek. Hiszpańskie fiesty"). Zawsze jednak znalazłem coś dla siebie.

Tak samo jest w przypadku tomu rozmów "Piano rysuje sufit". Rozmowy o przygodzie, których inicjatorką była Agnieszka Drotkiewicz. Na książkę składa się zapis jedenastu wywiadów, które Drotkiewicz przeprowadziła z ludźmi szeroko rozumianej sztuki, i artystami (od kuchni, przez powieść, ogrody, po operę), i miłośnikami. Tematem przewodnim tomu miała być przygoda rozumiana jako sposób podejścia do życia. Faktycznie, kategoria przygody pojawia się we wszystkich konwersacjach. Zastanawiam się, czy potrzebnie. Rozumiem, że Drotkiewicz chciała nadać tomowi jakiś rys jedności, przygoda miała być tedy akoladą spinającą pięciolinie zapisane różnorodnymi opowieściami.  Niekiedy jednak kategoria przygody wypływa dość sztucznie, a tom i tak broni się doskonale, jako zbiór opowieści, które „przybliżają nam świat i siebie samych”. Dorotkiewicz należą się gratulacje szczególnie za to, iż pokazała, że życie nigdy nie składa się z banałów. Banał bowiem przestaje być sobą wtedy, gdy obrasta konkretem – tak deklaruje we wstępie do tomu. I udowadnia na dalszych jego kartach.

Oczywiście, nie wszystkie wywiady są dla mnie tak samo interesujące. Część czytałem na jednym oddechu, zaciekawiony tym, co będzie dalej. Część czytałem na raty, między różnymi zajęciami.
Wśród tych, które okazały się dla mnie najbardziej inspirujące, zaliczam konwersacje z Anatolem Gotrfydem, Teresą Krasnodębską, Anną Czerwińską i Maciejem Walczakiem, Izabelą Kłosińską, Iwoną Malicką i Jackiem Paszkowskim. Bardzo wiele satysfakcji sprawił mi także wywiad z Mikołajem Zalasińskim i Kasprem Bajonem Tym, co je dla mnie łączy, jest „fizjologiczne” rozumienie doznań, w tym piękna.  A także pokazanie, jak wielkie znaczenie w życiu człowieka ma empatia, solidarność, szukanie swojego miejsca w świecie.

Mówiąc o fizjologiczności doznań mam na myśli powiązanie tego, co duchowe, z tym, co cielesne. Oraz przekonanie, że wartości nie przeżywa się tylko abstrakcyjnie.
„Dzieło sztuki – mówi Gotfryd – to nie jest to, co widzisz. Dzieło sztuki to ta płaszczyzna, której nie widzisz. Kiedy patrzysz na obraz Van Gogha, nie chodzi o to, że są na nim jakieś pola, słoneczniki czy portret, tylko o to, co z niego emanuje, co odczuwasz. Ekstaza. I tylko to się właściwie liczy, bo jak tego nie ma, to jest plakat, a nie obraz”.

„Trudno to opisać – jakby odpowiadał Gotfrydowi Paszkowski –, ale jeżeli mamy pełniejszy dostęp do odczuwania swojego ciała, to jednocześnie pełniej odczuwamy przestrzeń wokół nas. […] wtedy [gdy – MMB] kalibrujemy nasz układ nerwowy do coraz mniejszych zakresów, czujemy coraz więcej, całym sobą, każdym zmysłem oddzielnie”.

O tym, jak owo odczuwanie jest ważne, opowiada pięknie Izabela Kłosińska, pisząc o metafizycznych momentach „odlotu ciała”, kiedy w operze udaje się wszystko, nawet to, co nie powinno się udać.
O wibrującej energii głosu mówi przejmująco Mikołaj Zalasiński zaznaczając, pożądana wibracja sprawia, że nawet piano rysuje sufit.
Anna Czerwińska i Maciej Walczak mówią o nastrojach budzonych przez ogrody. Teresa Krasnodębska o nauce życia poprzez górskie wspinaczki i pracę w teatrze. O konstruktywnej roli doświadczania własnej słabości, by dzięki wiedzy o sobie żyć pełniej.

Nie ma sensu przegadać tej książki, w której znajdą Państwo informacje o związkach Kłosińskiej z jazzem. O tym, jak Zalasiński widzi Don Giovanniego. Czy o tym, po co istnieją sklepy charytatywne.

Skoro motywem tomu ma być przygoda, zachęcam do lektury. Która będzie przygodą poznawania światów i przystawania w nich niekiedy na moment, niekiedy na dłużej.

Marcin M. Bogusławski


Agnieszka Drotkiewicz
Piano rysuje sufit. Rozmowy o przygodzie
Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2015

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)