opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

"Kniaź Igor w MET", wywiad z Ildarem Abdrazakovem

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Ildar Abdrazakov, kreujący tytułową postać w najnowszej produkcji "Kniazia Igora" w Metropolitan Opera w Nowym Jorku udzielił wywiadu Beacie i Michałowi Olszewskim.

Ildar Abdrazakov photo (c) Julia Borodina published by opera.info.pl by courtesy of the Ildar Abdrazakov
Klikinij zdjęcie, aby powiększyć...

Już niedługo, 1 marca widzowie w kinach na całym świecie będą mieli okazję zobaczyć Pana w tytułowej roli w nowej produkcji „Kniazia Igora", transmitowanej w ramach programu MET Live HD. Reżyserem tej inscenizacji jest Dimitri Tcherniakov, znany ze swojego niestandardowego podejścia do interpretacji oper. Ponieważ w pierwszych recenzjach podkreślano istotne zmiany zastosowane przez reżysera zarówno do układu scen, jak i uwypuklenia określonego wątku dramatycznego, czy mógłby nam Pan powiedzieć kilka słów o tym, czego możemy się spodziewać po tej produkcji? Jak daleko opera ta została zmodernizowana ? Innymi słowy , na ile nowa produkcja MET różni się od tradycyjnej rosyjskiej inscenizacji tego utworu ?

Borodin tak naprawdę nigdy nie nadał kolejności scenom, które napisał. Oczywiście, istnieje rosyjska tradycja wystawiania tego utworu, nie wynika one jednak z zaleceń samego Borodina. Tcherniakov opowiada nam historię Igora z nieco innego punktu widzenia, pokazuje człowieka, który przegrał wojnę, wtrącił swój kraj w rozpaczliwe położenie, jest załamany i zdesperowany.

Czy dzięki zmianom zaproponowanym przez reżysera opera ta jest bardziej spójna dla widza i łatwiej jest śledzić jej akcję?

Ildar Abdrazakov - Prince Igor photo (c) Micaela Rossato / Metropolitan Opera published by opera.info.pl by courtesy of the Metropolitan Opera
Klikinij zdjęcie, aby powiększyć...

Oczywiście! Na przykład Borodin, który napisał również libretto do tej opery, nie przewidział scen wojennych, akcja rozgrywa się przed i po wojnie, dlatego też Dmitri Tcherniakov nakręcił video na ten temat, żeby tę lukę wypełnić i w uzgodnieniu z dyrygentem użył jako muzycznego tła arii dziewczyny połowieckiej.

Czy kiedykolwiek miał Pan już okazję śpiewać tytułową partię w „Kniaziu Igorze "? Czy jest to dla Pana trudna, wokalnie wymagająca rola?

Nigdy wcześniej nie śpiewałem tej roli. Choć właśnie nagrałem arię z tej opery na mojej nowej płycie  „Power Players”. To trudna rola, ponieważ trzeba śpiewać bardzo wysoko, różni się więc ona od ról, które zwykłem śpiewać.

Wielokrotnie śpiewał Pan na deskach  Metropolitan Opera. Co sprawia, Pana zdaniem, że ten teatr jest tak wyjątkowy, że każdy śpiewak marzy, by wystąpić na tej scenie?

Trudno mi mówić za innych śpiewaków, ale kiedy zaczynałem swoją karierę były dla mnie ważne trzy teatry: Teatr Maryjski, La Scala i Metropolitan Opera. Miałem dużo szczęścia, bo moje marzenia się spełniły.

W życiu zawodowym osiągnął Pan bardzo wiele. Swoją karierę rozpoczął Pan w Ufie, a teraz śpiewa Pan w najlepszych teatrach operowych świata. Czy mógłby Pan opowiedzieć o najważniejszych momentach, które zadecydowały, że osiągnął Pan dzisiejszą pozycję w operowym świecie, oraz o kluczowych osobach, które miały na Pana największy wpływ?

Bardzo mocno wierzyła we mnie moja nauczycielka Milausha Murtasina. Później Irina Arkhipova, wielka rosyjska mezzosopranistka pomogła mi zrobić ten pierwszy krok i zaprosiła do śpiewana na jej koncertach. Po pewnym czasie, Valery Gergiev zaczął zapraszać mnie do śpiewania w Teatrze Maryjskim głównych ról w operach Mozarta, pod batutą Gianandrea Noseda. W 2000 roku on i jego żona Łucja namówili mnie do udziału w konkursie imienia Marii Callas w Parmie, który wygrałem. To wydarzenie otworzyło mi drogę do międzynarodowego świata opery. Riccardo Muti zaprosił mnie do La Scali, i od tej pory zaczęła się moja edukacja w repertuarze Verdiowskim. Do Met przyjechałem w 2004 roku na zaproszenie Jimmy’ego Levine’a.

Ildar Abdrazakov photo (c) Julia Borodina published by opera.info.pl by courtesy of the Ildar Abdrazakov
Klikinij zdjęcie, aby powiększyć...

W trakcie swojej kariery zaśpiewał Pan w wielu włoskich operach. W jednym z wywiadów wspomniał Pan zresztą, że lubi utwory Donizetti , które należą do repertuaru Belcanto. Chcielibyśmy Pana zapytać w jakich operach lubi Pan śpiewać i jacy są Pana ulubieni kompozytorzy?

Moje ulubione opery to „Don Giovanni”, „Wesele Figara”, „Don Carlo”, „Attila”, „Nieszpory sycylijskie”, „Mefistofeles”, „Potępienie Fausta”, „Kniaź Igor” i „Borys Godunow”. Z kompozytorów najbardziej lubię Rachmaninowa, Verdiego, Mozarta, Musorgskiego  i Czajkowskiego .

Patrząc w przyszłość, w perspektywie najbliższych 5-10 lat , jakie role chciałby Pan zaśpiewać? Czy tym marzeniem jest rola Borysa Godunowa, czy bliższa jest Panu partia króla Filipa II z opery „Don Carlo”?

Już zaśpiewałem partię króla Filipa II i mam nadzieję, że w przyszłości przyjdzie również czas na Borysa Godunowa.

W poprzednim pytaniu wspomnieliśmy o wielkich rolach w repertuarze Verdiowskim. Czy ma Pan w planach śpiewanie ról wagnerowskich?
W najbliższej przyszłości nie przewiduję śpiewania tego repertuaru.

Dziękujemy bardzo za poświęcony nam czas.

 

Autorzy: Beata i Michał Olszewscy

Wszystkie prawa zastrzeżone © opera.info.pl

 

  • Dzięki za przybliżenie nam swietnego basa i sympatycznego artysty. Pewnego niepokoju doznałem, gdy Pan Abdrażakow powiedział, że reżyser pokazuje człowieka (Igora) jako załamanego i zdesperowanego i że Borodin nie zostawił żadnych wytycznych co do wystawiania tej opery. A niby po co zostawiać wytyczne, skoro mamy libretto.
    Jak zawsze siedzę na przerwie i obserwuję pracę maszynistów na scenie przed następnym aktem z technicznej ciekawosci. I tak też było przed trzecim aktem. Patrzę, patrzę i pomału zaczynam dostrzegać cos niepokojącego. Otóż zaczynają wwozić na scenę zamiast na wysypisko - jakies stare smiecie i rupiecie: gruz, pudła, kartony, łóżka, bębny, liny itp. Co do cholery sie tam dzieje. Przecież to nie pasuje do trzeciego aktu. "Nu uwidim". Kurtyna się podnosi i "widim eto". Taka dygresyjka. Pozwalam mnie obrażać, natomiast nie pozwalam sie robic "w konia". I Panu Wielkiemu Reżyserowi się to nie udało, co gorsza - sfałszował historię. Jezeli Go dobrze zrozumiałem, było to pobojowisko po ataku Połowczan na Putywl i po jego zdobyciu. Panie Reżyserze - nie atakowali i nie zdobyli (Historia Rosji - Bazylowa). Możesz Pan takie bajki opowiadać Amerykanom, ale nie mnie. Ten fałsz buduje wizję zakończenia opery. Kniź Igor jest "załamany i zdesperowany". Otóż nie jest załamany i może zdesperowany, ale do czego ? Z tego co zobaczylismy - to może do samobójstwa. Jest Pan w błędzie - jest zdesperowany ale do walki z wrogami Rosji. Tak to jest w libretcie opartym na "Słowie o pułku Igora". Zmieniłes Pan całkowicie wydźwięk zakończenia opery z optymistycznego na pesymistyczne. Czy wolno się do tego posunąć. Moim zdaniem jest granica, której nie wolno przekraczać. To najważniejsza sprawa. Druga to muzyka. Wielki Pan Reżyser "ciachnął" wspaniałą uwerturę - jeden z piękniejszych fragmentów opery. Kto dał na to przyzwolenie ? No i muzyka trzeciego aktu. W oryginale jest uroczysta, a co mielismy i jaką? Ponurą dostosowaną do gruzowiska. Trzeci akt jest po prostu skandaliczny. Jeżeli chodzi o słynne Tańce połowieckie, to odebrałem je jako - pląsawice erotyczne, zważywszy na figury i przyodzienie i jego braki (na szczęscie - u tancjorów). Do spiewakow nie mam uwag - wysoki rosyjski poziom. Natomiast dobry Halicki, blado wypadł w popisowej arii, a zwłaszcza w jej zakończeniu. No i jeszcze "paczemu Skuła w garniturie" ? Scenografia - nie do MET. Reasumując: Oglądałem spektakl Czerniakowa - Kniaż Igor, a słuchałem pokiereszowanej muzyki Borodina, a na afszach: Opera Kniaź Igor - Borodina.
    Wspomnę tylko, bo chyba już się chwaliłem, że widziałem Kniazia Igora w Balszoj w słynnej inscenizacji w 1973 roku. Niewiele pamiętam, tyle tylko, że byłem zachwycony.
    I na koniec - jakosć dźwięku w Studio. Podobno wymieniono aparaturę. No, ale co słyszymy ? Orkiestra OK. Natomiast wysokie dźwięki w spiewie u kobiet - nie do słuchania. Potworne zniekształcenia, być może z powodu zbyt małej mocy głosników wysokich częstotliwosci lub ich złej jakosci. Koniecznie trzeba je wymienić.
    A na zakończenie proponuję obejrzeć to na odreagowanie:
    http://www.youtube.com/watch?v=l_xUIVhM0h4
    http://www.youtube.com/watch?v=_4AmCB-rDhM

    Komentarz ostatni edytowany około 3 lat temu przez Dodek
    0
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)