opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

"60 lat opery w Łodzi" - recenzja

Autor: Marcin Maria Bogusławski

60 lat opery w Łodzi - wydawnictwo jubileuszowe
Kliknij, aby zobaczyć stronę tytułową w powiększeniu
Marcin Maria Bogusławski

Jestem niezmiernie rad, że w ramach obchodów sześćdziesięciolecia opery w Łodzi Teatr Wielki wypuścił na rynek wydawnictwo jubileuszowe. To znakomity pomysł, który należy docenić. Składają się na nie dwie płyty DVD uzupełnione o książeczkę, w której – obok zwyczajowych tekstów Marszałka Województwa Łódzkiego i dyrektora TW – znalazł się wspominkowy szkic Józefa Kańskiego.

Pierwsza płyta DVD zawiera film dokumentalny 60 lat opery w Łodzi, którego autorem jest Krzysztof Niemczycki. Znalazły się w nim rozmowy z solistami sceny obficie kraszone zdjęciami ze spektakli, fragmentami archiwalnych nagrań spektakli czy programów telewizyjnych. Nie kryję, że niesamowicie wzruszyłem się słuchając Andrzeja Saciuka, który pozostanie w mojej pamięci niezapomnianym Zachariaszem z Nabucco, Haliny Romanowskiej, Janiny Niesobskiej czy Teresy Wojtaszek-Kubiak, utrwalonej przez realizatorów w trakcie rozmowy na Skype (bądź za pomocą podobnego komunikatora). Wśród pozostałych interlokutorów pojawiają się jeszcze – między innymi – Jerzy Jadczak, Edyta Wasłowska, Zenon Kowalski, Dorota Wójcik, Joanna Woś i Monika Cichocka.

Łza w oku zakręciła mi się, gdy patrzyłem na fragmenty tańców połowieckich ze spektaklu z 1967 r., na Vissi d’arte z Toski wystawionej w 1988 r. z Teresą Kubiak w obsadzie czy Echnatona Philipa Glassa z niezapomnianą Moniką Cichocką jako Nefretete oraz Tomaszem Raczkiewiczem w partii tytułowej.

Druga płyta DVD przynosi prezentację 330 premier i… zrealizowaną przez Yoicik Group. Można znaleźć na niej wykaz premier Opery Łódzkiej, Teatru Wielkiego, Łódzkich Spotkań Baletowych, a także krótkie materiały  dotyczące wybitnych gości i współpracowników Teatru oraz kolejnych dyrektorów placówki. Szkic Kańskiego jest swobodnym zapisem jego wspomnień sięgających 1944 roku, gdy w jego rodzinnym majątku zjawił się prof. Władysław Raczkowski, współtwórca Opery Łódzkiej. Opowieść Kańskiego zdobią archiwalne fotografie, w których zamknięto piękno i emocje kilku łódzkich spektakli.

Jak napisałem, wydawnictwo to sprawiło mi dużo radości. Nie oznacza to jednak, że nie da się nieco pogrymasić. Dla przykładu, nie jestem w stanie rozszyfrować klucza, podług którego dobrano artystów wypowiadających się w filmie dokumentalnym. Brak mi w nim choćby minimalnej wzmianki czy dosłownie jednego zdania wypowiedzianego choćby przez Romę Owsińską, Krystynę Rorbach, Jolantę Bibel, Alicję Panek, Joannę Cortes, Irenę Głowaty, Krzysztofa Bednarka, Andrzeja Malinowskiego czy Włodzimierza Zalewskiego. Nie idzie mi tu przy tym o własne operowe preferencje i sympatie, ale o to, że w filmie pojawiają się artyści z zespołu Opery Łódzkiej, początków Teatru Wielkiego i z doby aktualnej. W gruncie rzeczy pozostały okres migawkowo reprezentuje Wasłowska. Tym, co boli mnie jednak najbardziej, jest niewykorzystana okazja, by przy okazji jubileuszu przypomnieć osoby niesłusznie zapomniane. Jak choćby wspominany przez Kańskiego Zygmunt Zając, wspaniały bohaterski tenor, który wykreował na łódzkiej scenie niezapomniane role w Żydówce, Otellu, Walkirii…Obecny na jubileuszowym specjalnym spektaklu "Strasznego dworu".

Bywało, że dziwił mnie „podkład muzyczny” towarzyszący filmowi, niezwiązany z tym, co można zobaczyć na ekranie. Być może inaczej się nie dało, przecież nikt nie będzie opowiadał o trudnościach przy realizacji wydawnictwa. Odnotowuję zatem te uwagi niejako z obowiązku, a nie po to, by cokolwiek dyskredytować. Jedno tylko pryncypialnie wytknąć muszę – zaraz na początku w tekście Kańskiego pojawia się błąd ortograficzny (zamiast zresztą pojawia się forma z resztą). Zapewne to dzieło myślącego za człowieka edytora tekstów, ale tak czy owak nie wygląda to dobrze.

Jedną rzecz warto także dopowiedzieć. Pierwszą z gwiazd opery, które odwiedziły Łódź, była Leyla Gencer, która w 1956 roku wystąpiła w roli Violetty w Traviacie. Fakt ten nie jest odnotowany w prezentacji dotyczącej wybitnych gości łódzkiego teatru, a szkoda.

Jubileuszowe wydawnictwo Teatru Wielkiego warto posiadać w swojej kolekcji. Jako częściowe dopełnienie książki Łódzka scena operowa, która ukazała się staraniem Akademii Muzycznej z okazji pięćdziesięciolecia łódzkiej sceny. Wciąż sądzę, że warto by pomyśleć o płycie CD z wyborem nagrań drzemiących w archiwach Teatru Wielkiego. Póki co – tych, którzy chcieliby usłyszeć Zająca, Władysława Malczewskiego, Marię Szczucką czy Krystynę Rorbach proszę o kontakt. A Teatrowi dziękuję za tę jubileuszową inicjatywę.

  • Recenzja jest bardzo ciekawa, zachęca do zapoznania się z tym wydawnictwem i wyciągnięcia własnych wniosków.
    Osobiście zgadzam się z uwagami Marcina Bogusławskiego, które odbieram jako cenne wskazówki na przyszłość - biorąc pod uwagę, że podobne wydawnictwo mogłoby być przygotowane na kolejny jubileusz choćby za pięć lat - o takiej zawartości, która stanowiłaby właściwy przekrój tego, co się działo na łódzkiej scenie operowej i kto się tam prezentował - bez pomijania tych, którzy niewątpliwie swoimi kreacjami chlubną historię naszego Teatru Wielkiego - tworzyli.

    0
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)