opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Eksperci debaty

Eksperci opinie

Piotr Kamiński o operze "Kniaź Igor"

Piotr Kamiński
Piotr Kamiński

Przede wszystkim uprzedzić należy Widzów i Słuchaczy, co właściwie zobaczą i usłyszą w tej transmisji. Jak wiadomo, Borodin pracował nad tą partyturą przez 18 lat i nigdy nie doprowadził jej do stanu scenicznej używalności. Po jego śmierci, zachowane materiały i szkice zredagował niezmordowany Rimski-Korsakow, we współpracy z młodym Aleksandrem Głazunowem, który skomponował w gruncie rzeczy cały III akt i dopisał uwerturę. Idąc do teatru, Widz spodziewa się od ponad stu lat - tej właśnie wersji, zazwyczaj ze skreślonym aktem Głazunowa.

Jak wynika jednak z prasowych informacji, Dymitr Czerniakow, reżyser nowojorskiego przedstawienia, przerobił dzieło na swoją modłę, zmieniając treść, przestawiając sceny, wycinając całe fragmenty i wstawiając na ich miejsce karty z innych partytur Borodina. Co więcej, jeżeli wierzyć relacjom, postawił na głowie ideologiczne przesłanie utworu. Nie znam szczegółów i nie słyszałem rezultatu, faktem jednak pozostaje, że nazwisko Dymitra Czerniakowa jako autora tego nowego utworu nie pojawia się na oficjalnych ogłoszeniach Metropolitan Opera, gdzie występuje on jedynie jako reżyser. Dodajmy jeszcze, że nie jest to w karierze Czerniakowa nic nowego (nawet Don Giovanniego przerobił on na całkiem inną opowieść, po czym podpisał nazwiskiem Mozarta).

Ktokolwiek chciałby posłuchać Igora w dotychczasowym kształcie - przypomnijmy, że Mikołaj Rimski-Korsakow był wielkim kompozytorem, a do tego serdecznym przyjacielem Borodina, z którym ten konsultował wszystkie swoje kompozytorskie prace - ten ma do dyspozycji dwie niezastąpione po dziś dzień wersje rosyjskie. Obie znakomicie poprowadził Aleksander Melik Paszajew. Jego starsze nagranie z 1941 roku nie zawiera cudów technologicznych, ale cuda wokalne wystarczą tu za argument: Aleksander Baturin w roli tytułowej, Nadieżda Obuchowa jako Kończakówna, Iwan Kozłowski, Aleksander Pirogow i Maksim Michajłow - te nazwiska wystarczą za rekomendację. Kogo zaś rażą szumy, ten ma na szczęście do dyspozycji drugie nagranie Melika-Paszajewa, powstałe dziesięć lat później. Mamy tu trzy najpiękniejsze może głosy swych kategorii na rosyjskich płytach (Andriej Iwanow jako Igor, Mark Reizen jako Kończak, Sergiej Lemieszew jako Włodzimierz), a obok - raz jeszcze Pirogow jako książę Galicki, Eugenia Smolenskaja i Weronika Borisenko. W obu tych nagraniach brak III aktu.

Znaleźć go można dopiero w dwóch późniejszych wersjach rosyjskich (Marka Ermlera i Walerego Gergiewa), które jednak z muzycznego i wokalnego punktu widzenia raczej trudno polecić. "

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)