opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Eksperci debaty

Eksperci opinie

Jacek Marczyński o operze "Kniaź Igor"

Jacek Marczyński
Jacek Marczyński

„Kniazia Igora” można polecić przede wszystkim tym, którzy w operze lubią tak zwane elementy dodatkowe: a więc rozbudowane sceny chóralne i baletowe. Pod tym względem ”Kniaż Igor” zadowoli ich całkowicie i nawet najbardziej wybredni widzowie muszą przyznać, że tańce połowieckie, choć strywializowane wieloma popowymi opracowaniami, to jedna z najznakomitszych muzycznie operowych scen baletowych. Ja jednak wolę opery, w których mamy złożone portrety bohaterów – niejednoznaczne, owładnięte  emocjami, gdy między protagonistami iskrzą namiętności (nie tylko erotycznej natury). Tego wszystkie brak mi w ”Kniaziu Igorze”.

Nie widziałem też jak dotąd inscenizacji tego dzieła, która wychodziłaby poza schemat historycznego fresku, ale sądzę jednak, że takiego potraktowania ”Kniaź Igor” w końcu się doczeka. Pewne zapowiedzi już są, choćby inscenizacja w Teatrze Bolszoj zrealizowana w ubiegłym roku przez nestora i wielką postać rosyjskiego i europejskiego teatru, 95-letniego Jurija Lubimowa (To był jego reżyserski debiut w Teatrze Bolszoj!). Zrobił spektakl w historycznych kostiumach, ale  w nowoczesnej stylistyce, operując plastycznym skrótem i ze świetną grą świateł. Teraz z zainteresowaniem czekam na inscenizację Dmitrija Czerniakowa w MET, bo wiem, że będzie to zupełnie inny „Kniaż Igor”, ale czy zapoczątkuje jego nowe losy sceniczne, czy też pozostanie kolejną propozycją tego niezwykle oryginalnego i nie do podrobienia artysty? Tego dowiemy się w przyszłości.

Jeśli chodzi o nagrania,  to jest kilka świetnych rejestracji rosyjskich. Ta z 1993 r. firmowana przez Walerego Gergiewa daje nowe opracowanie muzyczne, bo jak wiadomo, Borodin swego dzieła nie dokończył, musieli to zrobić za niego inni i idealnej wersji wciąż nie ma. Jest też super ciekawy fonograficzny polonik związany z ”Kniaziem Igorem” – nagranie pod batutą Jerzego Semkowa dla EMI z legendarnym i już wtedy nie najmłodszym Borisem Christoffem. Mało kto u nas pamiętam, że Jerzy Semkow był znakomitym dyrygentem operowym, któremu w latach 60 nie pozwolono rozwinąć skrzydeł, więc wyjechał ojczyzny. W nagraniu „Kniazia Igora” zrezygnował – tak jak wielu dyrygentów i reżyserów –z III aktu, niemal w całości napisanego po śmierci Borodina przez Aleksandra Głazunowa. Muzycznie rzeczywiście jest mało ciekawy, ale bez niego ginie konflikt Igora z synem, który odmawia ucieczki z niewoli, bo chce zostać z ukochaną Kończakówną.

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)