opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

Listy do Małgorzaty Walewskiej

MyA było to tak.

 

Poprosiliśmy o wywiad Panią Małgorzatę Walewską, wybitną polską śpiewaczkę operową. Ponieważ Pani Małgorzata jest artystką bardzo zajetą, ustaliliśmy że naszą rozmowę przeprowadzimy drogą mailową. Szybko jednak okazało się, że oprócz talentu wokalnego Pani Małgorzata ma również niepospolity talent literacki, a jej odpowiedzi bardzo szybko przyjęły formę małych felietonów.

 

Postanowiliśmy więc nie zwlekać z publikacją naszej korespondencji, tym bardziej że ilość spraw do omówienia jest tak duża, że czytelnicy opera.info.pl musieliby bardzo długo czekać na wywiad. Zaproponowaliśmy, aby wzorem "Listów do Marka Weissa", rozpocząć zamieszczanie wypowiedzi Pani Małgorzaty Walewskiej w postaci "Listów do Małgorzaty Walewskiej".

 

Co więcej, dzięki uprzejmości Pani Małgorzaty, będziemy od czasu do czasu publikować jej felietony, które zostały już wydrukowane tu i ówdzie. Oczywiście jeśli tylko uzyskamy stosowne zgody na "przedruk" :)

 

Serdecznie Wszystkich pozdrawiamy i zapraszamy do lektury,

 

Beata i Michał

Małgorzata Walewska

 

Małgorzata Walewska

 

 

Biografia

 


Listy do Małgorzaty Walewskiej - list czwarty

My

Szanowna Pani Małgorzato,

W jaki sposób przygotowuje się Pani do nowej roli w repertuarze? Śpiewaczki stosują różne metody, niektóre starają się przede wszystkim przeczytać wszystko co o danej postaci napisali różni mądrzy ludzie. Inne słuchają wykonań z przeszłości, albo oglądają zapisy występówswoich koleżanek na DVD. Są też artystki, które ograniczają się do uważnego studiowania partytury, wychodząc z bardzo racjonalnego skądinąd przekonania, że o wszystkim co wydarzy się na scenie i tak zadecyduje reżyser.

Jaka jest Pani metoda i w jakim stopniu kieruje się Pani wskazówkami innych osób. A skoro już pytamy o aktorski warsztat współczesnej śpiewaczki, będziemy też wdzięczni za kilka Pani refleksji o współczesnej reżyserii w teatrach operowych. Tak zwany teatr reżyserski, szczególnie w niemieckiej strefie kulturowej, od kilku lat „burzy krew” miłośnikom opery. Wiemy, że spotkała się Pani z tym zjawiskiem w swojej pracy artystycznej. Czy Małgorzata Walewska jest za, czy przeciw modernizacji sposobu wystawiania spektakli operowych?"

Serdecznie Panią pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy

 

Malgorzata Walewska portret

Przygotowanie nowej roli zaczynam od wysłuchania opery, przeczytania libretta i przeanalizowania nut. Jeśli rola jest ciekawa i leży w zasięgu moich możliwości wokalnych to biorę, nie straszne mi obce języki i trudne role. Bardzo rzadko odrzucam propozycje co świadczy o tym, że dyrektorzy, którzy proponują mi te role znają się na rzeczy :).

Jak już oswoję się z dziełem i przebrnę przez tekst, przetłumaczę to co mi się uda to wtedy zgłaszam się do specjalistów. Zaczynam od speców od języka. Jeśli jest to niemiecki, francuski, hiszpański, rosyjski, angielski lub włoski to sprawa jest prosta, bo w większości radzę sobie sama i potem tylko konsultuję z językoznawcą. Potem wybieram korepetytora z którym chcę pracować nad rolą. W wielu przypadkach mam dostęp do pianisty-korepetytora, który jest też specjalistą językowym. Anna Pawluk jest niezastąpiona przy pracy nad repertuarem niemieckim, Anna Marchwińska przy repertuarze francuskim i włoskim ...w przypadku węgierskiego korzystałyśmy z pomocy native speakera. Moim koreperytorem do muzyki rosyjskiej jest Helena Christenko.

Jak już przyzwoicie się rozeznam w temacie to słucham wielu wykonań i analizuje, które najbardziej odpowiada mojej wizji. Jeśli mam w perspektywie pracować z dyrygentrm lub reżyserem, którego wizja została zarejestrowana to oczywiście traktuję ją jako podstawę, ale to nie zawsze się sprawdza.

Kiedy przygotowywałam Azucenę w Trubadurze do Covent Garden to wzorowałam się na nagraniu zarejestrowanym 2002 roku w tej operze, w tej samej reżyserii, pod tą samą dyrekcją i nawet w podobnej obsadzie z którą miałam wystąpić, ale na próbach Eljah Moshinsky stwierdził, że wtedy nic nie wiedział o operze i teraz wszystko zmieni i faktycznie zrujnował całą swoją pierwotną koncepcję nie oferując nic w zamian. To ciężkie doświadczenie, kiedy sam reżyser nie wie o co mu chodzi. Dużym wsparciem w tej produkcji był dla mnie dyrygent Carlo Rizzi.

Ja zasadniczo jestem rzadkim przypadkiem śpiewaczki przychylnej reżyserowi. Wychodzę z założenia, że jestem częścią układanki, która urodziła się w głowie reżysera i muszę zrozumieć czego ode mnie wymaga i wykonać to jak najlepiej potrafię, ale w zgodzie z własnym poczuciem estetyki. Na początku pracy jestem bardzo denerwująca, bo zadaję mnóstwo bardzo dociekliwych pytań, ale jak tylko zrozumiem o co chodzi to praca idzie błyskawicznie i okazuje się, że jestem najlepszym przyjacielem reżysera. Jestem zawsze otwarta na nowe pomysły, bo ile razy można grać to samo w tej samej konwencji? Lubię nowoczesne podejście pod warunkiem, że reżyser szanuje kompozytora, umie przekonać mnie do swojej koncepcji, odpowie mi na wszystkie pytania i interpretacja tekstu opery ma szansę zgodzić się z tym co reżyser chce przekazać publiczności. Lubię operowanie symbolem pod warunkiem, że jest on czytelny.

Opera jest tak naprawdę jednym z ostatnich bastionów wysokiej kultury, gdzie na miejscu są wieczorowe stroje i elegancki ubiór, który wynika z szacunku dla miejsca i uważam, że to powinno działać w obie strony. Reżyser też musi szanować widza, a przede wszystkim kompozytora. Nie chodzi mi tu o to, że należu unikać scen brutalnych czy erotycznych, ale wszystko można pokazać w estetyczny sposób. Jeśli ktoś jest żądny przemocy i gwałtu w brutalnej formie to jest wiele innych miejsc, gdzie takie potrzeby można zaspokoić. A w operze nie należy zapominać, że najważniejszy jest śpiew.

  • Jak zawsze z przyjemnoscią ... Ale czekam z niecierpliwoscia na odpowiedź na pytanie o tzw. teatr reżyserski i gdzie leży granica tolerowania (po, wy) - mysłów reżysera. Może w następnym liscie.

    1
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)