opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

Listy do Marka Weissa

MyA było to tak.

 

Od dawna chcieliśmy odwiedzić Operę Bałtycką, zobaczyć spektakl*, poznać Zespół, a przede wszystkim, będąc już na miejscu poprosić jej Dyrektora, bardzo znanego i cenionego reżysera operowego Marka Weissa, o wywiad dla opera.info.pl

 

Wszystko było już umówione, gdy prozaiczny powód, niedyspozycja zdrowotna, uniemożliwiły nam przyjazd do Gdańska. Poprosiliśmy więc Pana Marka Weissa o wywiad, ale na "odległość", Zaproponowaliśmy, że pytanie będziemy wysyłać mailem, a po uzyskaniu drogą elektroniczną odpowiedzi, będziemy zadawać pytanie kolejne. Okazało się bardzo szybko, że zarówno nasze wprowadzenia do pytań, jak przede wszytkim odpowiedzi Pana Marka Weissa, są bardzo obszerne, a sama korespondencja przyjmuje raczej formę "Listów do...", niż "Wywiadu z..." oraz, że na efekt finalny trzeba jeszcze długo czekać. Poprosiliśmy więc o zmianę formuły i zgodę na rozpoczęcie publikacji naszych listów na bieżąco. Chodziło nam o to, żeby nasi Czytelnicy, poprzez system komentarzy na opera.info.pl, mogli jak najszybciej włączyć się do toczącej się właśnie rozmowy.

 

Uzyskaliśmy zgodę i oto niniejszym mamy zaszczyt zaprosić Państwa do lektury naszej korespondencji z Panem Markiem Weissem. Nie będzie zapewne dla nikogo zaskoczeniem, że będziemy rozmawiać o sztuce operowej....

 

Beata i Michał

 

PS Na opera.info.pl publikujemy również wywiad z Panem Markiem Weissem...

_____________________

* Wstęp został napisany dawno temu. Śpieszymy zawiadomić, że od tamtego czasu udało nam się Operę Bałtycką odwiedzić nie jeden raz ... :)

Marek Weiss

 

Marek Weiss

 

 

Biografia

 

 

Listy do Marka Weissa - list dziesiąty

My

Szanowny Panie Dyrektorze,

Zbliża się nowy sezon w Operze Bałtyckiej. Byłoby z naszej strony nietaktem, nie poprosić Pana o omówienie planów na przyszły sezon, tym bardziej, że przygotowywaną teraz premierą "Marii" rozpoczniecie Państwo bardzo wcześnie swoją działalność. Czy zechciałby Pan przybliżyć to zamierzenie czytelnikom opera.info.pl , tym bardziej, że premiera będzie miała miejsce w czasie i miejscu historycznie szczególnym, podczas tegorocznego Festiwalu Solidarity of Arts. Co więcej, w swoim krótkim omówieniu tego wydarzenie na stronach internetowych Opery Bałtyckiej, wspomina Pan o przymierzu pomiędzy Operą Bałtycką a Grupą LOTOS, mającym na celu wspieranie sztuki operowej w Trójmieście. Czy oznacza to, że podobnie jak Operze Wrocławskiej, udało się Panu pozyskać bogatego i mądrego, jak ufamy, mecenasa sztuki, który będzie wspierał od tego sezonu realizację Państwa ambitnych planów? Będziemy również wdzięczni, za wskazanie, z którym z przygotowywanych spektakli, wiąże Pan swoje największe artystyczne nadzieje. No i oczywiście, nie możemy nie zadać pytania o "asa w rękawie". W ubiegłym sezonie, umożliwił Pan wspaniały debiut reżyserski w teatrze operowym Panu Andrzejowi Chyrze, który zebrał doskonałe recenzje za "Graczy" Szostakowicza wystawionych w Operze Bałtyckiej. Czy w nadchodzącym sezonie, możemy się spodziewać równie spektakularnych debiutów?
Serdecznie Pana pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
 

Marek Weiss

Szanowni Państwo!

Kilka lat temu na szczytach władzy pojawiła się potrzeba, by w Gdańsku powstał światowej klasy festiwal artystyczny, który pomógłby w promocji tego niezwykłego miasta i utrwaliłby w świadomości społecznej jego rangę w historii naszego kraju. Kiedy zebrało się szacowne grono osób zajmujących się na Wybrzeżu sztuką, zaproponowałem, żeby przede wszystkim trzymać się w tym projekcie tego, co wydarzyło się tu niedawno i odmieniło oblicze nie tylko " ...tej ziemi", ale całej kuli ziemskiej. To tu rozpoczęła się wieloletnia agonia systemu komunistycznego, który wydawał się niezniszczalny. Jednym z najpiękniejszych słów, jakie wtedy wypisaliśmy na sztandarach, było słowo solidarność. Obrosło ono później związkową rdzą i dzisiaj wygląda tak, jak smutne resztki stoczni gdańskiej, którą pokazujemy przyjezdnym z dumą pomieszaną z rozpaczą. Po długich dyskusjach zgodziliśmy się, że słowo solidarność musi być w nazwie festiwalu. Żeby jednak odseparować je od związkowego kontekstu przyjęto zaproponowaną przeze mnie nazwę "Solidarność sztuk" w brzmieniu angielskim - "Solidarity of Arts". Ustalono, że festiwal będzie prezentacją różnych dziedzin sztuki, a dyrektorem artystycznym został doświadczony w organizowaniu tu na Wybrzeżu Festiwalu Gwiazd Krzysztof Materna. Opara Bałtycka otrzymała propozycje stałego udziału w tym festiwalu, a pierwszą premierą, jaką z tej okazji przygotowaliśmy był "Makbet" Verdiego. Realizując to genialne dzieło przeniosłem akcję w czasy nam współczesne. Słynny chór patriotów w trzecim akcie wykonywany był pod wzniesionymi na oczach widzów trzema krzyżami identycznymi jak na pomniku poległych stoczniowców. Słowa "Patria opressa" brzmiały tak przejmująco, że nie tylko Danuta Wałęsowa i Henryka Krzywonos miały na premierze łzy w oczach, ale również ci, którzy z walką o zwycięstwo "Solidarności" nie mieli nic wspólnego. Inscenizacja ta należy do najważniejszych w moim dorobku, a Katarzyna Hołysz jako Lady Makbet do największych kreacji, jakie w życiu widziałem na scenie.

Blog Marka Weissa na stronach Opery Bałtyckiej

Zależało mi, żeby kolejny udział Opery Bałtyckiej w festiwalu był co najmniej tak samo znaczący. W tym roku taką okazję stworzyła realizacja niesłusznie zapomnianej w Polsce opery Romana Statkowskiego "Maria". Podjął się jej młody reżyser polskiego pochodzenia urodzony i wychowany w Anglii Michael Gieleta. Przygotował ją na zamówienie festiwalu operowego w Wexford w Irlandii, gdzie odniósł ogromny sukces. Czujny na takie wydarzenia dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn namówił mnie, bym tę inscenizację sprowadził do Gdańska i wystawił na naszej scenie. Pomyślałem, że to wspaniały projekt dla festiwalu "Solidarity of Arts", bo Gieleta przeniósł akcję poematu Malczewskiego, który był kanwą libretta opery, w czasy stanu wojennego i realia gdańskie. Będzie to więc kontynuacja mojego myślenia o "Makbecie" i o tym, tak ważnym dla mnie festiwalu. Mam nadzieję, że spektakl spodoba się naszej publiczności i może właśnie on będzie taką sensacją, jaką był debiut Andrzeja Chyry w "Graczach". Staram się, by w Operze Bałtyckiej obok innych atrakcji pojawiał się co jakiś czas ciekawy debiut reżyserski. Bardzo ważną okolicznością tej premiery jest również to, że za pulpitem dyrygenckim stanie Łukasz Borowicz, który cztery lata temu dokonał pionierskiego nagrania płytowego "Marii" i zwrócił tym uwagę na ten piękny, a nieobecny na naszych scenach utwór. Jestem przekonany, że pojawią się jego kolejne realizacje, bo przecież oper polskich, które można dzisiaj prezentować publiczności jest jak na lekarstwo.

Pozdrawiam serdecznie Marek Weiss

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)