opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

Listy do Marka Weissa

MyA było to tak.

 

Od dawna chcieliśmy odwiedzić Operę Bałtycką, zobaczyć spektakl*, poznać Zespół, a przede wszystkim, będąc już na miejscu poprosić jej Dyrektora, bardzo znanego i cenionego reżysera operowego Marka Weissa, o wywiad dla opera.info.pl

 

Wszystko było już umówione, gdy prozaiczny powód, niedyspozycja zdrowotna, uniemożliwiły nam przyjazd do Gdańska. Poprosiliśmy więc Pana Marka Weissa o wywiad, ale na "odległość", Zaproponowaliśmy, że pytanie będziemy wysyłać mailem, a po uzyskaniu drogą elektroniczną odpowiedzi, będziemy zadawać pytanie kolejne. Okazało się bardzo szybko, że zarówno nasze wprowadzenia do pytań, jak przede wszytkim odpowiedzi Pana Marka Weissa, są bardzo obszerne, a sama korespondencja przyjmuje raczej formę "Listów do...", niż "Wywiadu z..." oraz, że na efekt finalny trzeba jeszcze długo czekać. Poprosiliśmy więc o zmianę formuły i zgodę na rozpoczęcie publikacji naszych listów na bieżąco. Chodziło nam o to, żeby nasi Czytelnicy, poprzez system komentarzy na opera.info.pl, mogli jak najszybciej włączyć się do toczącej się właśnie rozmowy.

 

Uzyskaliśmy zgodę i oto niniejszym mamy zaszczyt zaprosić Państwa do lektury naszej korespondencji z Panem Markiem Weissem. Nie będzie zapewne dla nikogo zaskoczeniem, że będziemy rozmawiać o sztuce operowej....

 

Beata i Michał

 

PS Na opera.info.pl publikujemy również wywiad z Panem Markiem Weissem...

_____________________

* Wstęp został napisany dawno temu. Śpieszymy zawiadomić, że od tamtego czasu udało nam się Operę Bałtycką odwiedzić nie jeden raz ... :)

Marek Weiss

 

Marek Weiss

 

 

Biografia

 

 

Listy do Marka Weissa - list siedemnasty

My

Szanowny Panie,
W naszej intelektualnej "wycieczce" po świecie opery, której jest Pan przewodnikiem, przyszła pora zapytać o ludzi, bez których ciężkiej pracy nie byłoby udanych spektakli operowych. Bez nich nie usłyszelibyśmy genialnego "Va pensiero", a sceny zbiorowe w "Aidzie" nie byłyby w ogóle możliwe. Słowem, pragniemy zapytać o Pana doświadczenia w pracy z chórami operowymi. Mamy wrażenie, że chórzyści są z natury rzeczy tą grupą artystów operowych, których praca i osiągnięcia często pozostają w cieniu sukcesów nie tylko solistów, dyrygentów i reżyserów, ale nawet osób odpowiedzialnych w teatrze za scenografię i kostiumy. Nam wydaje się to rzeczą niesprawiedliwą, choć do pewnego stopnia zrozumiałą, że tak mało uwagi poświęca się świetnej pracy chórów. Tym bardziej jesteśmy o tym przekonani, im częściej zdarza się nam zobaczyć i usłyszeć spektakl operowy, w którym tylko praca muzyków i chóru właśnie są godne pochwały. A przecież chór to niejednokrotnie olbrzymi zespół ludzi, którzy nie tylko muszą świetnie śpiewać, ale i często wykonać skomplikowane zadania aktorskie. Jak pracuje się z chórami? Jakie warunki muszą być w teatrze spełnione, żeby chór mógł być ozdobą niejednej sceny operowej świata?

Serdecznie pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy

 

Marek Weiss

Chorus czyli Demos

Jest starszy od opery. W teatrze greckim reprezentował niezniszczalną mądrość ludu i komentował wydarzenia z jego perspektywy. To z nim od początków sztuki teatralnej utożsamiała się publiczność. Istotą chóru jest wspólne brzmienie, wspólne działanie, wspólny cel – nawet jeśli jest cztero, czy więcej głosowy. Do dzisiaj są na scenie demosem, czyli ludem, narodem, zbiorowością o określonych potrzebach i woli działania. W operach barokowych nie był zbyt liczny, ale z czasem, jak większość środków operowych, rozrastał się i dzisiaj na wielkich scenach dochodzi do setki. Tylu artystów chóru miałem w „Nabucco” i „Turandot” w Operze Narodowej, gdzie oprócz etatowych pracowników, Bogdan Gola stworzył „chór przyoperowy”, by wspierał swoją masą głosy profesjonalistów. Dla reżysera to wielkie wyzwanie i frajda pod warunkiem, że ma z takim ogromnym „aparatem” czas na próby.

Rzecz w tym, że nie wystarczy, by chór wszedł na scenę, zaśpiewał i zszedł. Postawienie im właściwych zadań aktorskich i użycie takiej ich ilości, żeby stworzyć na scenie przekonujący świat pełen żywych ludzi – to, według mnie, najtrudniejsze zadanie reżyserskie i jego realizacja wystawia zawsze niepodważalne świadectwo umiejętności i warsztatowej sprawności twórcy spektaklu. Kiedyś tego czasu było więcej. Instytucje artystyczne były bogate i nie liczyły się z kosztami ludzkimi. Miałem przyjemność rozpoczynać pracę w swoim zawodzie, kiedy można było próbować dwa, trzy miesiące, a scena była do dyspozycji, bo i czas zespołu technicznego był tani. Dzisiaj na przygotowanie opery mamy w najlepszym wypadku sześć tygodni, z czego na próby sceniczne w najlepszym wypadku dostaje się dwa. Żmudne ustawianie scen zbiorowych przy takiej ekonomii nie wchodzi w grę. Jeśli się chce koniecznie dawać zadania indywidualne i różnicować charaktery, reakcje, przemieszczanie się i opanować zbiorową formę, trzeba być świetnie przygotowanym wcześniej, by podczas czterech godzin próby wydawać dyspozycje szybko, zrozumiale i przede wszystkim ich nie zmieniać bez potrzeby. W tej sytuacji nie bez znaczenia jest zaufanie i cień sympatii ze strony chórzystów, którzy są zmuszani do przeróżnych akcji, nie zawsze przez nich zrozumiałych i akceptowanych. Ta współpraca z ich strony jest bezcenna, ale bardzo trudna do pozyskania, szczególnie jeśli się jest ich dyrektorem. Każde polecenie natrafia wtedy na relacje pracodawca – pracownik ustalane przez listę płac.

Blog Marka Weissa na stronach Opery Bałtyckiej

Chór jest jedną z najuboższych grup artystycznych, a w sytuacji, kiedy instytucje są chronicznie niedoinwestowane, sytuacja materialna chórzystów staje się z roku na rok coraz bardziej dramatyczna. W tym zawodzie pozostają tylko pasjonaci i ci, którzy nie są w stanie wykonywać innej pracy. Jeśli ktoś z nich ma na utrzymaniu rodzinę, a pracuje przecież cztery godziny rano i cztery wieczorem, to jego samopoczucie w domu bywa zwykle dalekie od pogodnej beztroski. W USA istnieje około 150 kompanii operowych, ale tylko kilka z nich posiada chór zawodowy. Większość to grupy amatorskie zbierające się na próby wieczorami, lub w dni wolne od pracy. W dzisiejszej zgrzebności finansowej Opery Bałtyckiej wiele razy miałem zapytania, czy nie można by posługiwać się chórem amatorskim. Odpowiadam na to zdecydowanie NIE, bowiem podstawą możliwości tworzenia spektakli operowych jest zawodowy chór będący do dyspozycji nawet przez te skromne sześć tygodni przed premierą. Dlatego tak ważne jest porozumienie z tymi artystami kochającymi śpiew nie mniej niż wielcy soliści. Ważne jest dawanie im szansy uczestniczenia w spektaklach w drobnych solowych partiach, ważne jest staranne informowanie ich o zadaniach, jakie mają do wykonania, ważne jest odnoszenie się z szacunkiem do każdej z ich niepozornych cegiełek, tak pięknie składających się na scenie w okazałą budowlę zbiorowej kreacji. A najważniejsze jest, by nie ulegać sugestii, że jako zbiorowość podlegająca surowej dyscyplinie pracowniczej są czymś w rodzaju klasy niedojrzałych urwisów. Trzeba pamiętać, że są dorosłymi ludźmi, z których każdy ma jakąś indywidualność, biografię, poglądy i często ogromną odpowiedzialność za swoje rodziny. Dopiero, kiedy tak się ich postrzega, można w swojej reżyserii pokusić się na odtworzenie przy ich pomocy jakiejś części prawdziwego świata, gdzie każdy z nas jest przecież odrębnym bytem.

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)