opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

Listy do Marka Weissa

MyA było to tak.

 

Od dawna chcieliśmy odwiedzić Operę Bałtycką, zobaczyć spektakl*, poznać Zespół, a przede wszystkim, będąc już na miejscu poprosić jej Dyrektora, bardzo znanego i cenionego reżysera operowego Marka Weissa, o wywiad dla opera.info.pl

 

Wszystko było już umówione, gdy prozaiczny powód, niedyspozycja zdrowotna, uniemożliwiły nam przyjazd do Gdańska. Poprosiliśmy więc Pana Marka Weissa o wywiad, ale na "odległość", Zaproponowaliśmy, że pytanie będziemy wysyłać mailem, a po uzyskaniu drogą elektroniczną odpowiedzi, będziemy zadawać pytanie kolejne. Okazało się bardzo szybko, że zarówno nasze wprowadzenia do pytań, jak przede wszytkim odpowiedzi Pana Marka Weissa, są bardzo obszerne, a sama korespondencja przyjmuje raczej formę "Listów do...", niż "Wywiadu z..." oraz, że na efekt finalny trzeba jeszcze długo czekać. Poprosiliśmy więc o zmianę formuły i zgodę na rozpoczęcie publikacji naszych listów na bieżąco. Chodziło nam o to, żeby nasi Czytelnicy, poprzez system komentarzy na opera.info.pl, mogli jak najszybciej włączyć się do toczącej się właśnie rozmowy.

 

Uzyskaliśmy zgodę i oto niniejszym mamy zaszczyt zaprosić Państwa do lektury naszej korespondencji z Panem Markiem Weissem. Nie będzie zapewne dla nikogo zaskoczeniem, że będziemy rozmawiać o sztuce operowej....

 

Beata i Michał

 

PS Na opera.info.pl publikujemy również wywiad z Panem Markiem Weissem...

_____________________

* Wstęp został napisany dawno temu. Śpieszymy zawiadomić, że od tamtego czasu udało nam się Operę Bałtycką odwiedzić nie jeden raz ... :)

Marek Weiss

 

Marek Weiss

 

 

Biografia

 

 

Listy do Marka Weissa - list osiemnasty

My

Szanowny Panie

W najnowszym numerze brytyjskiego miesięcznika "Opera" (listopad 2014) został opublikowany bardzo interesujący artykuł (Rupert Christiansen - "Two for One") omawiający nowe zjawisko w tak zwanej "branży operowej", polegające na coraz częstszym zatrudnianiu scenografów jako reżyserów spektakli operowych. Innymi słowy, coraz chętniej powierza się funkcję reżysera zawodowym scenografom, którzy w nowej roli, jak chce autor, znakomicie sobie radzą. Co więcej, według badań, które na potrzeby tekstu jego autor przeprowadził, motywacją dla takich rozwiązań personalnych nie jest wcale chęć oszczędzenia na budżecie w trudnych dla sztuki operowej czasach. Dyrektorzy, którzy decydują się na takie posunięcie, twierdzą, że za wykonaną pracę ów scenograf-reżyser otrzymuje podwójne wynagrodzenie, więc optymalizacja oszczędności nie wydaje się tu być wcale czynnikiem kluczowym. Chodzi bowiem o nowe wartości i nowe spojrzenie interpretacyjne, które mistrzowie scenografii mogą wnieść do współczesnego teatru operowego.

Chcielibyśmy więc zapytać, co Pan, jako reżyser operowy, myśli o tym zjawisku? Szerzej zaś, chcielibyśmy Pana prosić o refleksję nad rolą scenografa w kreowaniu spektaklu operowego. Kiedyś nazwał Pan dyrygenta "swoim bratem". Czy te same słowa skierowałby Pan do ludzi, których odpowiedzialnością jest plastyczna, czy jak kto woli wizualna realizacja przedstawienia?

Serdecznie Pana pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy

 

Marek Weiss

Brat scenograf

W ideale ten drugi brat reżysera, tak jak dyrygent, powinien należeć do fundamentalnej Trójcy teatralnej i pracować nad spektaklem od samego początku do premiery. Wspólne fantazjowanie, pochłanianie najróżniejszych inspiracji w postaci książek, muzyki, obrazów i spektakli trwa niekiedy latami, więc im dłuższa współpraca, tym większe szanse na porozumienie. Ale tak jak we wszystkich artystycznych przygodach, tak i tutaj, praktyka wygląda bardzo różnie i daleka jest od ideału. Często związek ze scenografem jest przypadkowy i zorganizowany przez agenta, lub dyrektora teatru, który kojarzy współpracowników pod kątem własnej wygody, pieniędzy, czy promocyjnych atrakcji. Czasem się to udaje i rezultat bywa zadowalający, a przecież tylko to się liczy. Przeważnie jednak wyniki są opłakane, a praca nad spektaklem jest drogą przez mękę, zwłaszcza dla tego mniej utytułowanego partnera. Współpracowałem we wszystkich tych paradygmatach. Przez wiele lat moimi partnerami byli tak wybitni artyści jak Andrzej Majewski, Andrzej Sadowski, Borys Kudliczka, czy Wiesław Olko. Współpraca z nimi była pochodną przyjaźni i, jak to w naszym świecie bywa, nie sposób było oddzielić teatru od życia. Nie sposób było również oddzielić precyzyjnie, co w spektaklu było pomysłem reżysera, a co scenografa. Setki decyzji podejmowaliśmy wspólnie do ostatniej chwili. Wspieraliśmy się i kłócili, często boleśnie, żeby rezultat był zadowalający dla obu stron. Wprowadziłem zasadę, że ten kto podpisywał inscenizację ma być przez odbiorcę uznawany za autora pomysłu na całość spektaklu, ale ta informacja była czubkiem góry lodowej wspólnych rozmów i wielu godzin spędzonych nad rysunkami, a potem na scenie. Praca z nimi była zaszczytem i wiele się od nich nauczyłem.

Blog Marka Weissa na stronach Opery Bałtyckiej

Nigdy jednak, podkreślam – nigdy – nie powierzyłbym żadnemu z nich reżyserii przedstawienia. Nie powierzyłbym jej tym bardziej żadnemu innemu scenografowi, z którymi mnie los zetknął. W tej chwili pracuję z wybitną artystką Hanną Szymczak, dzięki której spektakle w Operze Bałtyckiej są wreszcie taki, jakie wymarzyłem sobie przez długie lata praktykowania w moim zawodzie. Ale pod żadnym pozorem nie dałbym Hani reżyserować. Ta specjalność artystyczna wymaga dokładnie odwrotnych predyspozycji, niż potrzebne są w zawodzie scenografa. Przed laty Andrzej Majewski otrzymał od Roberta Satanowskiego propozycję wyreżyserowania „Króla Rogera”. Ostatni tydzień wyglądał tak, że biedny Andrzej siedział daleko na widowni ściskając w dłoniach zrozpaczoną głowę i zatykając uszy, a na scenie dwoiła się i troiła choreografka Tecia Kujawa, która próbowała ustawić wszystkie sytuacje i zapanować nad samowolą tak wybitnych solistów jak Andrzej Hiolski. Na generalnej Majewski wylądował na pogotowiu. Oczywiście istnieją też reżyserzy, którzy za pomocą choreografów organizują to, co dzieje się na scenie, ale oni przynajmniej informują swoich „murzynów” co mają ustawić i w jakim mniej więcej celu. Scenograf jako umysł skupiony na swoim oku i wyobraźni plastycznej z zasady nie nadaje się na intryganta i komendanta, jakim musi być reżyser. Bywa i tak, że ten ostatni jest utalentowanym scenografem „przy okazji” i sam projektuje sobie dekoracje i kostiumy. Ale to już zupełnie inna historia. A brutalna prawda dzisiaj brzmi tak, że wszystkie zasady i recepty są diabła warte, bo liczy się nazwisko i oglądalność, więc reżyserować może każdy, kto jest znany z telewizji - nawet jako pogodynka.      

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)