opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Relacje ze Świata

Idomeneo – operowy koniec utopii

Autor: Jacek Kornak

gb big

English version

 

 

Polenzani as Idomeneo photo (c) ROH photographer Catherine Ashmore published by opera.info.pl by courtesy of the Royal Opera House
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

3 listopada Royal Opera House w Londynie wystawiła nową produkcję opery Mozarta Idomeneo. Opera ta ma nico sztampową, opartą na motywach mitologicznych  klasycystyczną akcję, jednak wirtuozerska muzyka jest wspaniała. Pomimo niezbyt pasjonującej akcji samej opery, ta produkcji budziła emocje zanim nawet pojawiła się na scenie, bowiem Opera Królewska zaprosiła do współpracy kontrowersyjnego austriackego reżysera Martina Kušeja, natomiast za pulpitem dyrygenckim stanął Marc Minkowski. W rolach głównych wystąpili: Matthew Polenzani jako Idomeneo, Franco Fagioli jako Idamante, Sophie Bevan jako Ilia, Malin Byström jako Elettra, Stanislas de Barbeyrac jako Arbace oraz polski tenor Krystian Adam jako kapłan.

Adam as High Priest, Polenzani as Idomeneo, Fagioli as Idomeneo photo (c) ROH photographer Catherine Ashmore published by opera.info.pl by courtesy of the Royal Opera House
 Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Martin Kušej przez tradycyjną publiczność uważany jest za operowego skandalistę. Ja z tą opinią się nie zgadzam, ale faktem jest, że jego produkcje budzą skrajne emocje. Tak też było w przypadku Idomeneo. Jego interpretacja tej opery, to opowieść o polityce, przemocy i upadku ideałów. Interesujący jest fakt, że Mozart napisał swoje dzieło w okresie przed Rewolucją Francuską. Szokujący zapewne dla jego współczesnych był motyw, iż władca, który popełnia błędy może być pozbawiony tronu i zastąpiony przez innego. Po raz pierwszy opera ta została wystawiona w 1781. Dziś Kušej kontynuuje rewolucyjne przesłanie tego dzieła. Jego Idomeneo dzieje się współcześnie, w niesprecyzowanym kraju targanym rebeliami. Kušej zamiast skupiać się na motywach przemocy, pokazuje raczej jej konsekwencje. Są w tej produkcji sceny wstrząsające, cywile są bici i poniżani przez żołnierzy. Ludzie żyją w strachu przed wojskowym reżimem. Kušej świetnie swoją opowieść wpasowuje w oryginalne libretto. Poza tym reżyser skupił się na pracy ze śpiewakami, zatem większość scen jest pod względem dramatycznym wyjątkowo dobrze dopracowana.

„Idomeneo” - Royal Opera House photo (c) ROH photographer Catherine Ashmore pubilished by opera.info.pl by courtesy of the Royal Opera House
”Idomeneo” - Royal Opera House  photo (c) ROH photographer Catherine Ashmore published by opera.info.pl by courtesy of the Royal Opera House
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Idomeneo to dyktator, który rządzi żelazną ręką, a jego syn, młody Idamante to idealista, który wierzy w lepszy świat. Na tych postaciach reżyser wyraźnie skupia swoją uwagę. Jednak gdy to Idamante z pomocą rewolucji zdobywa władzę staje się jak jego ojciec. W ostatniej scenie widzimy go w tym samym stroju, który nosił Idomeneo, który wprawdzie nieco uwiera nowego przywódcę, ale zapewne wkrótce się do niego przystosuje. Natomiast u jego boku są ci sami żołnierze, byli hipisi, którzy walczyli dla jego ojca. Rewolucja zatoczyła koło. Dzieło Martina Kušeja jest dość otwarte na interpretacje. Można je odnieść do upadku rewolucji w Egipcie, ale można też o nim myśleć bardziej uniwersalnie jako o medytacji nad polityką, przemocą i końcu utopii.

Kušej jako operowy obrazoburca nie mógł sobie odmówić również wątku anty-religijnego. W pierwszym akcie Kreteńczycy modlą się do Neptuna. U Kušeja jest to nieco groteskowa scena, gdy jeńcy wojenni są zmuszeni modlić się do plastikowego rekina. Z jednej strony obraz ten jest dość infantylny, ale z drugiej jest tam coś okrutnego, a zarazem anty-religijnego. Jeśli można się modlić do baranków, gołąbków, to dlaczego nie do plastikowych rekinów? Dla Kušeja symbole religijne są wewnętrznie puste. Jedyne co wyrażają, to brutalną władzę.

Wykonanie muzyczne opery nie było kontrowersyjne. Marc Minkowski bezsprzecznie podbił serca publiczności. Dyrygował z pasją i niesamowitą energią, ale zarazem zwracał uwagę na drobne szczegóły mozartowskiej orkiestracji. Minkowski dyrygował ze swobodą, ale i perfekcją. Niemal bawił się tempami, wolumenem oraz barwami orkiestrowymi. Jest dyrygentem mozartowskim najwyższej próby.

Wokalnie było to całkiem dobre przedstawienie. Rewelacyjny był Matthew Polenzani. Śpiewał z ogromnym zaangażowaniem emocjonalnym. Polenzani posiada piękny liryczny tenor, którym ze swobodą operuje, a w dramatyzmie interpretacyjnym mogą się z nim równać jedynie nieliczni śpiewacy naszych czasów. Franco Fagioli posiada unikalny urok w głosie, ale był to nie dość mocny głos, zabrakło mi również u niego emocji. Sophie Bevan śpiewała perfekcyjnie pod względem technicznym. Nawet skomplikowane mozartowskie trile wychodziły jej bardzo naturalnie. Jej głos ma w sobie dużo słodyczy, jednak trochę tutaj brakowało dramatycznego elementu. Natomiast to Malin Byström dostarczyła swoim śpiewem publiczności niezapomnianych emocji. Mimo pewnych drobnych technicznych problemów, nie wszystkie trile były dośpiewane do końca, Byström śpiewała z tak ogromnym zaangażowaniem emocjonalnym, że te drobiazgi nie miały znaczenia. Warto zwrócić również uwagę na Krystiana Adama. Jego rola była dość mało znacząca, ale myślę, że śpiewak ten ma przed sobą przyszłość na światowych deskach operowych. Nie posiada dużego głosu, ale potrafi nim operować dramatycznie, a poza tym jest rewelacyjnym aktorem.

WykrzyknikTen artykuł jest kopią wpisu na blogu. Można go skomentować na trzy sposoby:

- wpisując poniżej swój komentarz; będzie on tylko widoczny tu, ale nie pojawi się na blogu autorki / autora;

- naciskając ten link Zostaw komentarz na blogu autora i przenosząc się na stronę blogową, gdzie gdzie można opublikować swój komentarz; wpis w komentarzu na blogu nie będzie widoczny jednak pod tym artykułem;

- publikując swój wpis dwa razy, zarówno na blogu, jak i pod tym artykułem; jest to kłopotliwe, ale gwarantuje obecność komentarza w obu miejscach.

Ta zasada dotyczy wszystkich artykułów, które zostały opublikowane dotychczas jako kopie wpisów blogowych.

  • Świetnie się składa, że jestesmy na bieżąco informowani o spektaklach operowych w czołowych teatrach Europy. Również wywiady z dyrektorami oper i reżyserami dopełniają aktualnego obrazu swiata opery. A ten swiat jest podzielony, czy to dobrze nie wiem. Ja wiem swoje: "z kim i z czym mam do czynienia". Wracając do ROH, nie będę polemizował z Panem Jackiem, który uważa Kuszeja za reżysera nieskandalistę, bo nie oglądam jego inscenizacji. Zresztą w ogóle polemika z ocenami nie ma sensu, można oceniać w polemice tylko nieznane fakty. Natomiast ... wiem o co chodziło Kuszejowi w tym Idomeneo. Natomiast ... nie wiem czy wiedziała - o tym publicznosć. Sądząc z reakcji po przedstawieniu, recenzjach i wypowiedzi blogowiczów ... niekoniecznie. Szkoda, że recenzja nie zakończyła się opisem reakcji widzów. Entuzjazm, "stojak", oklaski, boo ... i jakie proporcje ? Nie "zaskoczyłem" też - z racji wieku - o jaką i czyją utopię chodzi.

    Komentarz ostatni edytowany około 3 lat temu przez Dodek
    0
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)