opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Lucienne van Deyck

Autor: Marcin Maria Bogusławski

Lucienne van Dyck zdjęcie udostępnione przez Konserwatorium Królewskie w Antwerpii
Lucienne van Dyck
zdjęcie udostępnione przez Konserwatorium
Królewskie w Antwerpii
kliknij, aby powiększyć...
Marcin Maria Bogusławski

Chociaż w rodzinnej Belgii jest gwiazdą pierwszej wielkości i „chodzącą instytucją”, w Polsce znana jest słabo. Być może kojarzą ją Ci kolekcjonerzy płyt, którzy nie stronili w dawnych czasach od pierwszych płyt NAXOSu (śpiewa w Pucciniowskiej Manon Lescaut mając za partnerów Miriam Gauci i Kałudi Kałudowa), i którzy nie przegapili Tryptyku wydanego przez wytwórnię Discover.

Lucienne van Deyck usłyszałem po raz pierwszy właśnie we wspomnianym  Tryptyku, w którym wcieliła się w role Frugoli (Płaszcz) i Ciotki Księżniczki (Siostra Angelica). Jako Ciotka Księżniczka uwiodła mnie bez reszty, na trwałe wpisując się do katalogu artystów, których cenię i z chęcią rekomenduję.

Co mnie urzekło? Przede wszystkim pięknie brzmiący głos – autentyczny mezzosopran, o ciemnej barwie, kojarzącej mi się z brązem włoskiego orzecha. Podkreślam, że to mezzosopran autentyczny, jako że dziś wiele głosów podających się za mezzosoprany to – w moim, i  nie tylko w moim odczuciu – obniżone, ciemne głosy sopranowe, którym brak swobody i szlachetności brzmienia w niskim rejestrze. Ale atutem van Deyck jest nie tylko brzmienie głosu – to artystka nadzwyczaj inteligentna, świadomie budująca role, unikająca przerysowań. W swej kreacji Ciotki Księżniczki ujęła mnie umiarem i spokojem – jest pomnikowo zimna i dumna, jak przystało na arystokratkę, brak w niej jednak odpychającej wyniosłości i moralnej ohydy, jakie w tę rolę wczytuje choćby Ewa Podleś. Ciotka Księżniczka nie traci w kreacji van Deyck  ludzkich cech, choć uwikłana w społeczne konwenanse i reguły gry swojej klasy społecznej nie może budzić sympatii.

Van Deyck urodziła się 8 maja 1940 roku. Ukończyła Konserwatorium Królewskie w Antwerpii, dalsze szlify zdobywając w Staatliche Hochschule für Musik w Kolonii , a także pod okiem Pierre’a Bernaka w Paryżu. Na swoim koncie ma nagrody na znanym i cenionym konkursie w s’Hertogenbosch oraz na Międzynarodowym Konkursie Pieśniarskim organizowanym w ramach Festival van Vlaanderen.

Drogi artystyczne van Deyck przypominają te, którymi podąża nasza Jadwiga Rappe czy Urszula Kryger. Nie stroni ona bowiem od opery – pojawiała się na scenach Antwerpii i Wiednia – zasadniczo jednak jej aktywność muzyczna skupiona jest na muzyce oratoryjnej i pieśniach. Zasłynęła przede wszystkim jako wykonawczyni muzyki Jana Sebastiana Bacha, Franza Schuberta, Gustava Mahlera, Beli Bartoka, czy Paula Hindemitha. Wykonuje także kompozycje współczesne, z których gros – znów podobnie do Rappe – pisane było specjalnie na jej głos.. Za swe osiągnięcia w  dziedzinie wokalistyki  otrzymała prestiżowe nagrody. W 1990 Unia Kompozytorów Belgijskim przyznała jej Nagrodę Fuga, a w 2009 roku uhonorowaną ją Klara Lifetime Achievement Award.    

Obecnie van Deyck jest docentem w Konserwatorium Królewskim w Antwerpii. Prowadzi także kursy mistrzowskie – jej studentką w ramach takiego kursu była polska sopranistka Zofia Cieszyńska.

Nagrania dostępne na YouTube:

Miriam Gauci & Lucienne van Deyck "Il Principe Gualtiero" Suor Angelica

Aranjuez, con tu amor - Joaquin Rodrigo, by Lucienne Van Deyck and Jan Depreter

Za zdjęcie i materiały biograficzne dziękuję pracownikom Konserwatorium Królewskiego w Antwerpii.

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)