opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Relacje ze Świata

Premiera "Il Trovatore" w Teatro alla Scala

Autorka: Meg

gb big English version

 

Maria Agresta Marcelo Álvarez „Il trovatore” - Teatro alla Scala photo (c)  Brescia/Amisano – Teatro alla Scala published by opera.info.pl by courtesy of the Teatro alla Scala
Kliknij, aby powiększyć/ Click to magnify

15 lutego w mediolańskiej La Scali odbyła się premiera opery "Il Trovatore" Giuseppe Verdiego w reżysererii argentyńskiego scenografa i reżysera, Hugo De Ana, pod batutą Daniele Rustioni’ego. W premierowym przedstawieniu wystąpiły gwiazdy operowej sceny: Marcelo Alvarez (Manrico), Maria Agresta (Leonora), Franco Vassallo (Hrabia di Luna), Ekaterina Semenchuk (Azucena), Kwangchul Youn (Ferrando). Sprzedawane od grudnia ubiegłego roku bilety rozeszły się błyskawicznie, udało mi się jednak zdobyć wyczekane wejściówki na przedstawienie premierowe. Ostrzeżenia o specyfice premier w mediolańskiej La Scali, ze względu na publiczność wyrażającą swoją dezaprobatę dla występujących na scenie buczeniem, nie zniechęciły mnie. Wręcz przeciwnie - wydawało się to być dodatkową atrakcją, a z pewnością niepowtarzalnym doświadczeniem.

"Il Trovatore" spełniło wszystkie moje oczekiwania. Monumentalne dekoracje były przepiękne, utrzymane w stonowanej kolorystyce – grafitowo - niebiesko – fioletowej. Podobne były stroje wykonawców, wszyscy prezentowali się zjawiskowo. W bardzo ciemnej lśniącej podłodze odbijały się sylwetki artystów, dekoracje i światła.

Il trovatore” - Teatro alla Scala photo (c) Brescia/Amisano – Teatro alla Scala published by opera.info.pl by courtesy of the Teatro alla Scala
 Marcelo Álvarez - „Il trovatore” - Teatro alla Scala photo (c)  Brescia/Amisano – Teatro alla Scala published by opera.info.pl by courtesy of the Teatro alla Scala
 Kliknij, aby powiększyć/ Click to magnify

W scenie, w której Leonora ma wstąpić do klasztoru, piękne, kolorowe, mieniące się suknie jej oraz towarzyszących jej mniszek odbijały się w posadzce tworząc niesamowite wzory, jakby kręcących się parasolek. Nie wiem czy było to widoczne dla osób siedzących na parterze, ale z góry, z wysokości 4 piętra wyglądało to zachwycająco. Kolejne sceny były jak ze snu – surowe, ale pełne symboliki (czerwone flagi niesione przez rycerzy w Akcie 3 odbijając się w posadzce sprawiały wrażenie spływającego krwią pola bitewnego), albo delikatnie ozdobione żywymi obrazami w głębi sceny - podczas wykonania arii chóru Cyganów (The Anvil Chorus), w tle można było zobaczyć na podwyższeniu coś w rodzaju drugiej sceny, z poruszającymi się postaciami. Całość – obraz oraz muzyka przepięknie ze sobą współgrały. Na uwagę zasługuje również dekoracja w Akcie 4 – wielki stos ciał poległych rycerzy przed lochem, w którym uwięziony Manrico oczekuje na śmierć. Tutaj Leonora błaga Di Lunę o łaskę dla ukochanego. To obraz przejmujący, ale nie epatujący brzydotą lub okrucieństwem. Scenografia pozostawia pole dla wyobraźni, bez ukazywania zbyt wielu detali. Ostatni akt, w którym stos ciał żołnierzy unosi się do góry i widzimy dość dużą przestrzeń pod nim, także pełną ciał, przywołuje na myśl ubiegłoroczną "Aidę" z paryskiej Opera Bastille. Tam jednak, Radames i Aida śpiewali swoją ostatnią arię w otoczeniu odrażających manekinów. Tutaj, dekoracja w scenie, w której Manrico żegna umierającą Leonorę, jest przejmująca, ale piękna i gustowna.

Ekaterina Semenchuk - „Il trovatore” - Teatro alla Scala photo (c)  Brescia/Amisano – Teatro alla Scala published by opera.info.pl by courtesy of the Teatro alla Scala
Kliknij, aby powiększyć/ Click to magnify

Wykonawcy także nie zawiedli. Maria Agresta i Marcelo Alvarez byli prawdziwymi gwiazdami wieczoru. Leonora śpiewała przepięknie, w czasie przedstawienia była wielokrotnie nagradzana brawami. Na końcu niestety, obok gorących oklasków dało się również słyszeć buczenie, co było dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Marcelo Alvarez jako jedyny nie został wybuczany (obok chóru La Scali). Jako Manrico był doskonały. Jego przepiękny głos brzmiał wspaniale, a gra jak zwykle była pełna pasji, uczucia, niezwykle wiarygodna i porywająca. To dla mnie najlepszy Manrico jakiego słyszałam. Ekaterina Semenchuk zaprezentowała się wspaniale jako Azucena, podobnie jak Kwangchul Youn, który jednak potrzebował na początku chwili aby się rozśpiewać. Najgorsze wrażenie wywarł na mnie Franco Vassallo (Di Luna), ktory wypadał z rytmu praktycznie przez cały czas trwania opery. Był to jednak drobny mankament tego przedstawienia, które jako całość pozostawiło wspaniałe wrażenie.

Marcelo Álvarez - „Il trovatore” - Teatro alla Scala photo (c)  Brescia/Amisano – Teatro alla Scala published by opera.info.pl by courtesy of the Teatro alla Scala
 Kliknij, aby powiększyć/ Click to magnify

Sceny zbiorowe i arie wykonywanie przez chór były piękne i za to też publiczność nagrodziła chórzystów wielkimi oklaskami, bez buczenia. Orkiestra pod batutą Daniele Rustioni’ego pięknie współgrała z głosami śpiewaków, stanowiąc wspaniałe dopełnienie tego magicznego przedstawienia.

Po zakończeniu, publiczność dość szybko opuściła budynek opery i tylko nieliczni fani udali się pod "wejście dla artystów", czekając na swoich ulubieńców. Było to dla mnie zupełnie odmienne doświadczenie od tego z Wiednia z ubiegłego roku (Toska, wrzesień 2013), gdzie na wykonawców czekały prawdziwe tłumy. Tutaj było skromnie, ale bardzo sympatycznie. Mój ulubieniec, Marcelo Alvarez, i tym razem nie zawiódł – były autografy, wspólne zdjęcia, rozmowa. To przeuroczy, skromny człowiek, pełen energii i tak ruchliwy, że zrobienie mu niepozowanego zdjęcia to prawdziwy wyczyn. Wspominał swój jedyny w Polsce występ w 1996 w Teatrze Wielkim w Warszawie ("Lunatyczka" – gościnne występy Teatro La Fenice). Potem, około 23.30 poszedł na zasłużony obiad do restauracji w Galleria Vittorio Emanuele.

Operowa wyprawa na „Trubadura” do Mediolanu była wspaniałym, niezapomnianym przeżyciem. Tę przepiękną produkcję w wyżej wymienionym składzie osobowym można jeszcze obejrzeć 22 i 25 lutego oraz 4 i 7 marca. Gorąco polecam!

 

 

 

 WykrzyknikTen artykuł jest kopią wpisu na blogu. Można go skomentować na trzy sposoby:

- wpisując poniżej swój komentarz; będzie on tylko widoczny tu, ale nie pojawi się na blogu autorki / autora;

- naciskając ten link Zostaw komentarz na blogu autorki i przenosząc się na stronę blogową, gdzie gdzie można opublikować swój komentarz; wpis w komentarzu na blogu nie będzie widoczny jednak pod tym artykułem;

- publikując swój wpis dwa razy, zarówno na blogu, jak i pod tym artykułem; jest to kłopotliwe, ale gwarantuje obecność komentarza w obu miejscach.

Ta zasada dotyczy wszystkich artykułów, które zostały opublikowane dotychczas jako kopie wpisów blogowych.

  • A jednak ... można tradycyjnie, ale nowoczesnie. Jestem "pod wrażeniem" scenografii. I oto powinno chodzić - prawie wszyscy zadowoleni, bo reszta zachwycona. Ja już straciłem wiarę w La Scalę, a tu taka miła niespodzianka. Dzięki Pani Meg za swietne podzielenie się pięknymi wrażeniami z Marcelo Alvarezem na czele. Co do buczenia, to już kiedys pisałem ... im bardziej na południe to ...

    Komentarz ostatni edytowany około 3 lat temu przez Dodek
    2
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)