opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Nie chcę wracać do „Damy Kameliowej” Dumasa

Bardzo dziękujemy Operze Wrocławskiej za udostępnienie opera.info.pl tekstu Pawła Dobrzyckiego, autora inscenizacji opery "Traviata", której premierowe przedstawienie będzie mialo miejsce 27 kwietnia 2013 roku w Operze Wrocławskiej. Poniższy tekst zostanie również opublikowany w programie do tego spektaklu.

Traviata w Operze Wrocławskiej plakat opublikowany dzięki uprzejmości Opery Wrocławskiej
Traviata w Operze Wrocławskiej plakat opublikowany
dzięki uprzejmości Opery Wrocławskiej;
kliknij, aby powiększyć...

Nie chcę wracać do „Damy Kameliowej” Dumasa - tamte czasy przeszły do historii, wraz ich obyczajowością, skandalami, zwyczajami; ogląda się je z perspektywy XX i XXI wieku z nutką rozrzewnienia i niemal nostalgii, jako że następne epoki „zdziczenie obyczajów”, granicę tego, co wolno i czego nie wolno, przesunęły daleko…

Muszę sobie zadać pytanie, co mnie łączy z Traviatą? Dlaczego jej historia mnie wzrusza? Każdy z nas jest „zagubiony”. Nikt nie ogarnia całości świata, który nas otacza. Nikt nie jest do końca świadomy własnych postaw i czynów. Jesteśmy oceniani przez różnych ludzi skrajnie odmiennie. Wiemy, na czym polega słabość innych, ale czy zawsze wiemy, na czym polegają nasze słabości? Czy wiemy, jak zostanie ocenione nasze zachowanie, a bywa oceniane w sposób, jakiego byśmy nie podejrzewali.

Sytuacje zmuszają nas do wychodzenia poza konwencje, ale gdzie są granice tych konwencji i kto je wyznacza? Rzeczywistość, w jakiej żyjemy, nazywana jest „cywilizacją kupna i sprzedaży”, tkwimy w niej tak głęboko, że nie widzimy już jej niebezpieczeństw, i tym bardziej nie umiemy powstrzymać procesów, które sprawiają, że pozwalamy sobą handlować: naszą pracą, naszą wiedzą, naszą osobowością, naszym wolnym czasem, naszą psychiką, naszym ciałem, naszym człowieczeństwem wreszcie.

Granice prywatności są stale przesuwane, czasem znikają, ale gdy handel się opłaca, nazywamy to sukcesem. A braku sukcesu się boimy. Wtedy pojawia się lęk. Lęk przed światem, odrzuceniem, samotnością skłania ludzi do nieracjonalnych zachowań, także do ucieczki przed rzeczywistością, także przy pomocy alkoholu lub używek, w końcu narkotyków, Nie nasza zresztą epoka je wynalazła. Nasza epoka podniosła do poziomu największego obowiązku „bycie szczęśliwym”. Każda droga do tego „bycia” jest dobra.

Nie nasza epoka wynalazła też celebrytów, ludzi popularnych dzięki swym przymiotom, lub znanych z tego, że są znani. Zainteresowanie nimi kryje marzenia, by nasze życie wyglądało jak ich. Smucimy się potem, gdy niektórzy z nich zbyt szybko żegnają ten świat.

Violetta to dziewczyna „zagubiona” w obyczajowości dzisiejszej (kto nie jest?), w której granice pomiędzy normami zachowania nie są ostre, a ona sobie z tym nie radzi (kto sobie radzi?); Violetta, piękność, sprzedająca swoje piękno, nie do końca świadoma swojej sytuacji („call girl”?), rodzaj modelki, medium świata celebrytów, stworzona dla „potrzeb” mody, przyjęć, imprez, (jakby rodzaj gejszy), sztucznego świata udawanego życia; żyjąca na koszt różnych bogatych panów (to się dziś nazywa sponsoring... i dotyczy obu płci; z powodu biedy, przypadku, nieszczęścia – choroby itd.; wiele jest rodzajów i stanów pośrednich sprzedawania siebie, zanim dojdziemy do zwykłej prostytucji). Violetta pojawia się jako „królowa balu”, „gwiazda sezonu”, na szczycie wybiegu, pokazu mody, wykwitu próżności, bogactwa i draństwa; możemy sobie wyobrazić zagubienie Violetty w tym świecie, gdzie wszystko jest sztuczne i nieprawdziwe, jest grą; sugestią bardziej niż realnym obrazem, wyuzdanie też jest grą na pokaz; ucieczka w zabawę, w prochy, w alkohol z lęku przed prawdziwym obliczem rzeczywistości i przeczuciem śmierci jest powszechna. W losie Violetty widzimy też powszechny i dziś mechanizm, tak znakomicie zdefiniowany przez Gombrowicza: świat narzuca jednostce jej rolę, zmusza do patrzenia na siebie oczami innych, i do postępowania według wyobrażeń otoczenia. Musimy grać taką „rolę w teatrze życia codziennego”, jaką nam piszą inni, nawet jeśli tego nie chcemy, albo pragniemy to zmienić.

„La Traviata” to tragedia niemożności ułożenia sobie przez człowieka właściwych relacji ze światem, który dzisiaj przestał posługiwać się przykazaniem miłości bliźniego. To historia niemożności spełnienia w świecie zbudowanym przez ludzi prawdziwej miłości. Mało tego, Verdi zdaje się mówić poprzez muzykę (ale też poprzez uogólnione i pozbawione drastyczności w stosunku do oryginału literackiego, czyli „Damy kameliowej”, libretto Francesco Piavego – przenoszące nacisk z dramatu obyczajowego na egzystencjalny), że prawdziwe uczucie niesie z sobą katastrofę, gdyż narusza istniejący porządek rzeczy; rzeczywistość nosi nieprawdziwą maskę, wszystko jest fałszem, z wyjątkiem tego, że trzeba umrzeć.

Za prostym scenariuszem niemal mydlanej opery Verdi ukrył rozprawę z ludzką naturą. W końcu się okazuje, że wszystko w naszym świecie jest możliwe, z wyjątkiem spełnienia się prawdziwej miłości, która nie godzi się na żadne kompromisy czy umowności.

Paweł Dobrzycki

Opera Wrocławska 2013

 

Więcej o premierowej inscenizacji "Traviaty" w Operze Wrocławskiej można przeczytać na opera.info.pl w artykule "Traviata" Giuseppe Verdiego"

 

 

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)