opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Teatry w Polsce

Opera Bałtycka logo

Opera Bałtycka w Gdańsku

Gdańska Salome

Autorka: Drusilla

"Salome" - Opera Bałtycka - opublikowane dzięki uprzejmości teatru
Kliknij, aby powiększyć...

O ile „Kawaler z różą” Richarda Straussa urzekł mnie niemal od pierwszego przesłuchania, o tyle z „Salome” mam pewien problem, bo chociaż to dzieło mnie pociąga, to jednak nie do końca je czuję – zapewne przede mną jeszcze wiele przesłuchań, aby w pełni je docenić.

Spektakl gdański był moim pierwszym kontaktem na żywo – i muszę przyznać, ze całkiem udanym, choć zaskakującym.

Pierwszym zaskoczeniem czekającym na widza zaraz po podniesieniu kurtyny jest cała orkiestra na scenie. Śpiewacy mają do dyspozycji niewielką przestrzeń proscenium, pozbawioną niemal scenografii, z wyjątkiem dwóch czarnych prostopadłościanów po bokach i kraty przykrywającej otwór w podłodze, skąd wychodzi Jokanaan. Wszyscy są ubrani na czarno (z wyjątkiem Herodiady w złotej sukni), panowie we współczesnych garniturach. Kolejnym zaskoczeniem – choć dla mnie chronologicznie pierwszym, gdyż odkryłam ten fakt już kupując bilet – są podwójne role Salome i Jokanaana, które reżyser powierzył zarówno śpiewakom, jak i tancerzom.

Co prawda w historii inscenizacji tej opery często tancerki zastępowały solistki w scenie tańca siedmiu zasłon, jednak ostatnio utrwaliła się tendencja, ze śpiewaczka sama wykonuje ten taniec. Tak było w widzianych przeze mnie dotychczas nagraniach i muszę przyznać, że nie wyglądało to zbyt przekonująco. Bo chyba niemożliwym jest stworzenie układu choreograficznego możliwego do wykonania przez śpiewaczkę, który jednocześnie zrobiłby tak wielkie wrażenie na Herodzie… Myślę więc, że tancerka w tej scenie to dobry pomysł. Marek Weiss idzie jednak jeszcze dalej: rozdziela na dwie postaci ciało i glos Salome. O ile jednak ciało swobodnie funkcjonuje nieme, o tyle głosu od ciała rozłączyć się nie da, więc na scenie mamy cały czas dwie postaci aktywnie uczestniczące w zdarzeniach i wchodzące ze sobą w interakcje. Podobnie jest z Jokanaanem, choć tutaj ruch sceniczny Głosu jest znacznie bardziej ograniczony.

"Salome" - Opera Bałtycka - opublikowane dzięki uprzejmości teatru
Kliknij, aby powiększyć...

I tu mam spory kłopot z odbiorem takiej wizji, szczególnie jeśli chodzi o Salome. Trudno to uznać jako przedstawienie dwóch stron jej osobowości, bo ona po prostu nie ma dwoistej natury: jej słowa i czyny są spójne i konsekwentne, nie ukrywa też swoich pragnień i niechęci. Nic nie wskazuje na to, że w głębi serca jest inna, niż to widać na zewnątrz. W przypadku Jokanaana jest już trochę prościej, gdyż on mimo swej jednoznaczności na chwilę wychodzi z pancerza surowego i bezwzględnego stróża moralności, ukazując łagodność i współczucie.Jednakże taka koncepcja ma też swoje plusy, bo dzięki niej można zobaczyć bardzo sugestywny taniec, w którym też na jakiś czas do Salome dołącza Jokanaan, jako postać z jej marzeń i fantazji. W finałowej scenie żołnierze nie wynoszą samej głowy, ale całe ciało proroka z zakrwawioną szyją. I ten pomysł mi się spodobał, bo wysłuchiwanie namiętnych wyznań skierowanych do mniej lub bardziej udanej plastikowej głowy też stanowi pewien problem w odbiorze. W tej scenie jest już tylko jedna Salome-Głos, ale ofiarą rozkazu Heroda staje się Ciało. Jak wobec tego interpretować obie postaci?

Jeśli chodzi o wykonawców, to przede wszystkim: brawo Panie!!! Herodiada to wielka rola Anny Lubańskiej, która pokazała tu dużą klasę, precyzję i pełnię możliwości swojego głosu, bez jakichkolwiek słabych punktów. Katarzynę Hołysz (rola tytułowa) pamiętam z poznańskich koncertów z repertuarem barokowym. Miło słyszeć jej głos dojrzały już na tyle, że świetnie radzi sobie z tą bardzo trudną partią: duża ekspresja, piękna barwa i swoboda w całej skali.

"Salome" - Opera Bałtycka - opublikowane dzięki uprzejmości teatru
Kliknij, aby powiększyć...

Panowie wypadli różnie, ale z pewnością na szczególne wyróżnienie zasługuje Paweł Wunder w roli Heroda. To świetna kreacja aktorska, a ponieważ reżyser posadził go na wózku inwalidzkim, artysta buduje postać prawie wyłącznie głosem. I robi to doskonale! Jest zarówno bezwzględnym satrapą, podstarzałym satyrem, jak i przerażonym człowiekiem nie potrafiącym zidentyfikować źródła swych lęków. Natomiast zupełnie nie przypadł mi do gustu Mikołaj Zalasiński jako Jokanaan. Jego głosowi brakowało mocy i głębi: to zdecydowanie nie był głos wielkiego proroka wzywającego do nawrócenia, przed którym drży nawet sam Herod. Warto za to odnotować przyjemny tenor Pawła Skałuby, który wcielił się w postać Narrabotha.

Wyrazy uznania należą się też dyrygentowi Michałowi Klauzie. Orkiestra, pomimo że pełni w tej operze bardzo ważną rolę i pomimo nietypowego jej ustawienia nie zdominowała i nie przykryła solistów. A trzeba też pamiętać, że dyrygent miał cały czas śpiewaków za plecami (z wyjątkiem Żydów i Nazarejczyków śpiewających z orkiestry), co z pewnością nie ułatwiało mu zadania.

Ogólnie – pomimo pewnych zastrzeżeń - mogę ten spektakl gorąco wszystkim polecić, szczególnie, że Strauss niezbyt często gości na naszych scenach. A może ktoś po obejrzeniu wytłumaczy mi tę podwójną Salome…? :)

 

Wszystkie ilustracje opublikowane dzięki uprzejmości Opery Bałtyckiej.

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)