opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Teatry w Polsce

Opera Śląska logo

Opera Śląska w Bytomiu

"Don Giovanni" w Operze Śląskiej

Don Giovanni Opera Śląska plakat opublikowany dzięki uprzejmości Opery Śląskiej
Kliknij, aby powiększyć...
afisz-wystawa bytom
Kliknij, aby powiększyć...

5 listopada 2014 roku (środa) godzina 18.00 - Wolfgang Amadeusz Mozart
DON GIOVANNI
opera w 2 aktach
spektakl w oryginalnej wersji językowej
libretto: Lorenzo DA PONTE

WZNOWIENIE SCENICZNE – dedykowane pamięci Jerzego Dudy-Gracza  w 10. rocznicę śmierci wybitnego Artysty, połączone z otwarciem wystawy Jego obrazów pod tytułem „POWROTY”.
Premiera w Operze Śląskiej: 29 maja 1999 roku. Realizatorzy premierowej inscenizacji: kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN, inscenizacja i reżyseria: Wiesław OCHMAN, scenografia: Jerzy DUDA-GRACZ, choreografia: Jarosław ŚWITAŁA.

Przygotowanie sceniczne wznowienia: Feliks WIDERA, kierownictwo muzyczne wznowienia: Krzysztof DZIEWIĘCKI, współpraca muzyczna: Tadeusz SERAFIN, Mieczysław UNGER, przygotowanie chóru: Krystyna KRZYŻANOWSKA-ŁOBODA.

Bytomska premiera „Don Giovanniego” miała miejsce 29 maja 1999 r. i powstała w reżyserii Wiesława Ochmana, dla którego spektakl stanowił reżyserski debiut; kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Serafin, a autorem choreografii był Jarosław Świtała. Niewątpliwym walorem przedstawienia była i jest ciekawa scenografia Jerzego Dudy-Gracza – wybitnego polskiego malarza, rysownika, scenografa i pedagoga, który w Operze Śląskiej był również autorem scenografii do opery „Carmen” G. Bizeta w pamiętnej realizacji Marii Fołtyn z roku 1988. Wznowienie sceniczne „Don Giovanniego” w roku 2014 stanowi zatem hołd złożony pamięci Artysty dokładnie w 10. rocznicę śmierci. Przed przedstawieniem we foyer Opery będzie miał miejsce wernisaż Jego obrazów.

Kolejne spektakle: 9.11.2014, 14.12.2014 godzina 18.00 – scena Opery Śląskiej; 25.11.2014 r. godzina 18.00 – scena Teatru Śląskiego w Katowicach.

(Źródło: informacja prasowa Opery Śląskiej)

"Kopciuszek" w Operze Śląskiej

Kopciuszek w Operze Śląskiej
Plakat (c) Kasia Słania; kliknij, aby powiększyć...

24 maja 2014 roku /w sobotę/ o godzinie 18.00
PREMIERA
Siergiej Prokofiew
KOPCIUSZEK
balet w 2 częściach
opracowanie libretta na motywach baśni Charlesa Perraulta – Anna Majer
Realizatorzy premierowego przedstawienia:
Kierownictwo muzyczne: Krzysztof Dziewięcki
Reżyseria i choreografia: Anna Majer
Scenografia: Małgorzata Słoniowska
Kierownik baletu: Olga Kozimala-Kliś
Asystentka choreografa: Bernadeta Maćkowiak
Asystent dyrygenta: Mieczysław Unger
Reżyseria światła: Łukasz Różewicz

Balet Siergieja Prokofiewa „Kopciuszek” to niezwykła i piękna historia o ludzkim życiu, marzeniach, miłości i szczęściu, opowiedziana poprzez muzykę i taniec. Historia, którą wszyscy doskonale znamy dzięki opracowaniom literackim i niezliczonym filmowym ekranizacjom, i która nieustannie porusza odbiorców na całym świecie. Opowieść o Kopciuszku znana była już w starożytności. Pierwsza zapisana wersja pojawiła się w Chinach około roku 860 n.e. w zbiorze opowiadań Duan Chengshi. Niemniej najsłynniejsze opracowania literackie zawdzięczamy Charlesowi Perraultowi z XVII-wiecznego zbioru „Bajki Babci Gąski” i XIX-wiecznej wersji Braci Grimm. „Kopciuszek” to obfitująca w symbole bajka archetypiczna, czyli taka, której udaje się dotknąć prawdy o człowieku i jego relacjach z innymi. Przymierzanie, czy raczej wchodzenie na siłę w nieswój bucik uczy, że ostatecznie i tak nie uda nam się być kimś innym. Lecz „Kopciuszek” to przede wszystkim bajka o spełnianiu marzeń, romantyczna historia o biednej dziewczynie, którą pokochał książę, dlatego znana jest wszędzie i od zawsze.

Balet Siergieja Prokofiewa od niemal 70. lat należy do stałego repertuaru większości teatrów operowych świata. Prapremiera tytułu odbyła się w Teatrze Wielkim w Moskwie w 1945 roku, a pierwszym polskim teatrem operowym, w którym „Kopciuszek” został wystawiony, była właśnie Opera Śląska. Polska prapremiera baletu Prokofiewa miała miejsce w 1953 roku i powstała w opracowaniu muzycznym Edwina Kowalskiego, w inscenizacji i z choreografią Mikołaja Kopińskiego oraz ze scenografią Stefana Janasika. Po raz drugi tytuł ten pojawił się w repertuarze Opery Śląskiej w roku 1989 pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Affeltowicza, z choreografią Lilianny Potyki i oprawie plastycznej Liliany Jankowskiej oraz Anny Zaporskiej.

Tym razem „Kopciuszek” powraca do Bytomia po ponad 20. latach nieobecności na śląskiej scenie operowej, w całkowicie nowej odsłonie – oryginalnej oprawie scenograficznej, intrygujących kostiumach, znakomitych układach choreograficznych łączących taniec klasyczny ze współczesnym, i niezmiennie urokliwej, współtworzącej baśniowy klimat, muzyce Siergieja Prokofiewa. Nowa, opowiedziana językiem tańca historia „Kopciuszka”, dziać będzie się w czasach nam współczesnych, a jej tytułowa bohaterka okaże się zwykłą dziewczyną, która, jak w każdej bajce – i takiej, której fabuła toczy się w dawnych czasach „za siedmioma górami i siedmioma lasami”, i takiej z wielkiego miasta XXI wieku – mieć będzie niezwykłe marzenia i ponadczasową tęsknotę za romantyczną miłością…

Powtórzenie spektaklu: 26. 05. 2014 roku godzina 18.00 – scena Teatru Śląskiego w Katowicach; 30. 05. 2014 roku godzina 11.00, 31. 05. 2014 roku godz. 17.00 – scena Opery Śląskiej w Bytomiu

(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

"Cyrylik sewilski" w Operze Śląskiej

Tadeusz Leśniczak jako Don Basilio w Cyruliku sewilskim
Kliknij, aby powiększyć...

GIOACCHINO ROSSINI - CYRULIK SEWILSKI
opera komiczna w II aktach
Libretto: Cesare Sterbini na podstawie komedii Pierre’a Beaumarchais’ego;
Przekład: J. Ziółkowski; korekta tekstu: W. Brégy
Spektakl w polsko-włoskiej wersji językowej

Kierownictwo muzyczne: AGNIESZKA KREINER           
Inscenizacja i reżyseria: HENRYK KONWIŃSKI          
Scenografia: JAN BERNAŚ       
Przygotowanie chóru: KRYSTYNA KRZYŻANOWSKA-ŁOBODA
Jest to galowy spektakl z okazji Jubileuszu 35-lecia pracy artystycznej TADEUSZA LEŚNICZAKA – solisty Opery Śląskiej. W spektaklu Jubilat wystąpi w jednej ze swoich najbardziej popisowych ról – Don Basilia – przekupnego intryganta, nauczyciela muzyki i przyjaciela Don Bartola, który chce poślubić młodziutką Rozynę, nie zważając na to, że jej serce należy do Hrabiego Almavivy…

CYRULIK SEWILSKI - opera buffa Gioacchina Rossiniego miała swą prapremierę w Rzymie w roku 1816. Libretto, napisane przez Cesarego Sterbiniego, oparte zostało na sztuce teatralnej Pierre'a Beaumarchais’ego z 1775 roku pod tym samym tytułem. Jest to najpopularniejsze dzieło Rossiniego i jedna z najczęściej wystawianych oper. Doskonałe, pełne akcji i humoru libretto łączy się z piękną muzyką, dającą pole do popisu śpiewakom. Szczególnie znana jest uwertura, często grana jako odrębny utwór na koncertach symfonicznych, oraz arie Largo al factotum, Una voce poco fa i La calunnia (aria o plotce).

Premiera Cyrulika sewilskiego w Operze Śląskiej odbyła się w 1985 roku, wznowienie sceniczne pod nowym kierownictwem  muzycznym i w nowych obsadach solistycznych – w kwietniu 2011 r. Znakomita inscenizacja Henryka Konwińskiego oparła się próbie czasu, a piękne kostiumy i dekoracje Jana Bernasia – nadal zachwycają. Pełna wdzięku i lekkości muzyka Gioacchina Rossiniego i opowiedziana w tej operze zabawna historia, niezmiennie przyciąga słuchaczy.

Obsada w dniu 6. 04. br. *
CYRULIK                      Stanisław KUFLYUK
ROZYNA                      Ewelina SZYBILSKA
HRABIA ALMAVIVA       Feliks WIDERA
BARTOLO                    Marek DYNOWSKI
BASILIO                      Tadeusz LEŚNICZAK
BERTA                         Magdalena SPYTEK
FIORELLO                    Zbigniew WUNSCH
AMBROŻY                    Juliusz KRZYSTECZKO
OFICER                       Janusz WENZ
NOTARIUSZ                 Ryszard BORYS
oraz chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją KRZYSZTOFA DZIEWIĘCKIEGO
* obsada może ulec zmianie
Na „Cyrulika sewilskiego” Opera Śląska zaprasza także 8 kwietnia /we wtorek/o godz. 18.00 do Teatru Śląskiego w Katowicach.

TADEUSZ LEŚNICZAK – BAS

Edukację muzyczną rozpoczął grą na skrzypcach w wieku siedmiu lat w Państwowej Szkole Muzycznej  w Poznaniu, którą ukończył w 1968 roku. Od 1974 roku studiował w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie Henryka Łukaszka. W 1980 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Swój kunszt doskonalił na kursach wokalnych w kraju i za granicą, m. in. u Adele Stolte w Niemczech.  W latach 1978 – 1980, jeszcze w czasie studiów, rozpoczął pracę jako solista w Teatrze Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, a od roku 1980 do dzisiaj, jest solistą Opery Śląskiej w Bytomiu. Współpracował również z Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawie oraz Operą Krakowską. Równolegle ze sztuką sceniczną uprawiał szeroką działalność koncertową i kameralną biorąc udział w ponad 300. koncertach filharmonicznych  i festiwalach w kraju i za granicą. Występował w USA, Kanadzie oraz niemal we wszystkich krajach Europy - najczęściej w Niemczech, Beneluksie, Austrii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, Portugalii. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia w Poznaniu i Katowicach oraz nagrań z WOSPRiTV. Brał udział w nagraniach płyt Opery Śląskiej w Bytomiu: „Nabucco”, która w roku 2003 uzyskała status Platynowej Płyty oraz „Opera Śląska poleca – hity operowe i operetkowe”, nagrodzonej Złotą Płytą w roku 2013. Jest laureatem licznych nagród i odznaczeń, m. in.: Nagrody Specjalnej Ministra Kultury i Sztuki, Srebrnej Odznaki Zasłużonemu w Rozwoju woj. Katowickiego, Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem za długoletnią służbę. Jest laureatem I-go Ogólnopolskiego Konkursu Wokalistyki Operowej im. A. Didura w Bytomiu. W repertuarze ma ponad 40 partii operowych i niemal tyle samo oratoryjno-kantatowych.

W okresie od 1978 do 2013 roku zaśpiewał ponad 2000 przedstawień operowych biorąc udział w ponad 40. premierach oraz 570. koncertach filharmonicznych i kameralnych. Do najchętniej wykonywanych przezeń partii basowych, należą: Mefisto w „Fauście” Ch. Gonouda, Silva w „Ernanim”, Faraon w „Aidzie”, Zachariasz w „Nabuccu”, Sparafucille i Monterone w „Rigoletcie”, Ferrando  w „Trubadurze” G. Verdiego, Baron Ochs w „Kawalerze srebrnej róży” R. Straussa, Stolnik w „Halce”, Zbigniew  i Skołuba w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Don Basilio w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, partia tytułowa w „Don Pasquale” i Dulcamara w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego, Sarastro w „Czarodziejskim flecie”, Alfonso w „Cosi fan tutte”, Komandor w „Don Giovannim” W. A. Mozarta, Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego, Hermann w „Tannhäuserze” R. Wagnera, Pimen w „Borysie Godunowie” M. Musorgskiego, Gremin w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Alvise w „Giocondzie” A. Ponchielliego.

Od roku 1990 prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, gdzie w roku 2003 uzyskał tytuł doktora. Od sierpnia 2010 do lipca 2012 roku pełnił funkcję zastępcy dyrektora Opery Śląskiej w Bytomiu.
(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

Międzynarodowy Dzień Teatru w Operze Śląskiej

Don Carlos w Operze Śląskiej
Kliknij, aby powiększyć...

Giuseppe Verdi - DON CARLOS

27 marca 2014 roku /w czwartek/ o godzinie 18.00

Spektakl z okazji MIĘDZYNARODOWEGO DNIA TEATRU
Opera Giuseppe Verdiego „DON CARLOS” jest jednym z najbardziej utytułowanych przedstawień Opery Śląskiej, nagrodzone TEATRALNĄ NAGRODĄ MUZYCZNĄ im. JANA KIEPURY w kategorii „Najlepszy spektakl 2011” oraz „ZŁOTĄ MASKĄ” w kategoriach: „PRZEDSTAWIENIE ROKU” i „REŻYSERIA” (2011).

Już jutro - 21 marca o godzinie 19.00 - artyści Opery Śląskiej wystąpią z tym spektaklem na scenie Teatru im. St. Jaracza w Olsztynie w ramach XXII Olsztyńskich Spotkań Teatralnych. „Spotkania”, to przegląd najciekawszych zjawisk teatralnych scen krajowych i wybranych teatrów zagranicznych. 22. edycja festiwalu odbywa się w tym roku od 15 do 22 marca. Jak podają realizatorzy: „OST nie mają tematu przewodniego. Są to po prostu najlepsze spektakle. Staramy się co roku pokazywać najróżniejsze konwencje sceniczne - monodramy, operę, taniec, teatry instytucjonalne i offowe – bo po pierwsze i najważniejsze jest to festiwal dla Widzów”. Po raz pierwszy Opera Śląska wystąpiła na olsztyńskim festiwalu w roku 2010; kantata sceniczna Carla Orffa „Carmina burana” zainaugurowała wówczas XVIII edycję teatralnych spotkań w Teatrze im. St. Jaracza.

(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

Zakończenie karnawału 2014 w Operze Śląskiej

ZAKOŃCZENIE KARNAWAŁU: „ZEMSTA NIETOPERZA”, „BARON CYGAŃSKI” i „CARMEN”
27 i 28 lutego oraz 4 marca szykuje się prawdziwa, karnawałowa uczta dla miłośników operetki! W te dni Opera Śląska zaprezentuje operetki króla walca Johanna Straussa - których popularność trwa po dziś dzień i bezustannie zachwycają widzów niezwykłą dozą humoru i wyjątkowej muzyki: ZEMSTĘ NIETOPERZA i BARONA CYGAŃSKIEGO. Z kolei w ostatnią sobotę karnawału – 1 marca - na naszej scenie będzie można zobaczyć równie przebojową i z pewnością jedną z najpopularniejszych na świecie oper – arcydzieło G. Bizeta CARMEN.

Zemsta Nietoperza w Operze Śląskiej zdjęcie (c) T. Zakrzewski
Baron cygański w Operze Śląskiej zdjęcie (c) Karol Fatyga
Carmen w Operze Śląskiej zdjęcie (c) Tomasz Zakrzewski
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć...

27. 02. 2014 r. /czwartek/ g. 18.00
Johann Strauss
ZEMSTA NIETOPERZA
operetka w 3 aktach
Realizatorzy spektaklu:
kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin
reżyseria i choreografia - Henryk Konwiński
scenografia - Jan Bernaś
Obsada w dniu 27. 02. tego roku: EISENSTEIN - Feliks Widera, ROZALINDA - Aleksandra Stokłosa, ADELA – Leokadia Duży, ALFRED – Bogdan Desoń, IDA - Mariola Płazak-Ścibich, ORŁOWSKI - Piotr Rachocki, FALKE – Włodzimierz Skalski, FRANK - Bogdan Kurowski, FROSCH - Witold Dewor, BLIND – Hubert Miśka oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina
/Ceny biletów: 35 zł – 55 zł/

28. 02. 2014 r. /piątek/ g. 18.00; 04. 03. 2014 r. /wtorek/ g. 18.00
Johann Strauss
BARON CYGAŃSKI
operetka w 3 aktach
Realizatorzy spektaklu:
kierownictwo muzyczne – Krzysztof Dziewięcki
reżyseria i choreografia – Henryk Konwiński
dekoracje – Ireneusz Domagała
kostiumy – Małgorzata Słoniowska
Obsada w dn. 28.02., 4. 03. tego roku: SANDOR BARINKAY – Adam Sobierajski / Mirosław Niewiadomski, SAFII – Justyna Dyla / Karina Skrzeszewska, KALMAN ŻUPAN – Bogdan Kurowski, ARSENA - Ewelina Szybilska / Mariola Płazak-Ścibich, HOMONAY – Włodzimierz Skalski, HRABIA CARNERO – Cezary Biesiadecki, CZIPRA – Anna Borucka / Magdalena Spytek, MIRABELLA – Iwona Noszczyk /Jolanta Wyszkowska, OTTOKAR - Kamil Zdebel, PALI –Witold Dewor, JANOS - Janusz Wenz, FERKO – Zbigniew Biliński / Bogdan Desoń oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego
/Ceny biletów: 40 zł – 60 zł/

01. 03. 2014 r. /sobota/ g. 18.00
Georges Bizet
CARMEN
opera w 4 aktach
realizatorzy spektaklu:
inscenizacja i reżyseria - Wiesław Ochman
kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin
scenografia - Allan Rzepka
choreografia - Jarosław Świtała
Obsada w dniu 1.03. tego roku: CARMEN - Renata Dobosz, DON JOSE - Maciej Komandera, TORREADOR - Zbigniew Wunsch, MICAELA - Justyna Dyla, FRASQUITA - Leokadia Duży, MERCEDES – Magdalena Spytek, ZUNIGA - Tadeusz Leśniczak, REMENDADO - Piotr Rachocki DANCAIRO – Kamil Zdebel, MORALES - Włodzimierz Skalski, LILLAS PASTIA - Janusz Wenz oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francesca Bottigliera
/Ceny biletów: 40 zł – 60 zł/

Walentynkowe koncerty w Operze Śląskiej

Walentynki w Operze ŚląskiejOpera Śląska w Bytomiu zaprasza serdecznie na romantyczne i nastrojowe WALENTYNKOWE KONCERTY:

- 14 i 15 lutego 2014 roku /piątek, sobota/ godzina 18.00 – koncert MUZYKI ŚRÓDZIEMNOMORSKIEJ
- 16 lutego 2014 r. /niedziela/ godzina 18.00 – koncert „Bądź Walentynką” – EWA URYGA z zespołem z gościnnym udziałem Briana Fentress’a!

W piątkowy i sobotni wieczór w koncercie Muzyki Śródziemnomorskiej pod batutą dyrygenta z Portugalii Jose Ferreira Lobo wystąpią soliści - Karina Skrzeszewska (sopran) i Juliusz Ursyn-Niemcewicz (tenor), balet i orkiestra Opery Śląskiej oraz portugalska artystka grająca na kastanietach - Margarita Guerra Peinado. Reżyserem i choreografem koncertu jest Henryk Konwiński; kierownictwo muzyczne objął Jose Ferriera Lobo przy współpracy muzycznej Krzysztofa Dziewięckiego i Mieczysława Ungera. Podczas koncertu usłyszymy gorące, pełne pasji i namiętności utwory basenu Morza Śródziemnego – rytmy hiszpańskie, portugalskie, greckie czy włoskie, a wśród nich między innymi: „Wróć do Sorrento”, „Walencja”, „Funiculi Funicula”, „Taniec Zorby”, „W Barcelonie”. Koncert poprowadzi Joanna Kściuczyk-Jędrusik.

W niedzielę na scenie Opery Śląskiej wystąpi Ewa Uryga – znana wokalistka o ciepłej, aksamitnej barwie głosu, kojarzona z jazzem, soulem i muzyką gospel. Artystce towarzyszyć będzie wokalista Brian Fentress. Na program koncertu złożą się lubiane i znane utwory światowej sławy wykonawców: W. Houston, St. Wondera, R. Flack czy L. Richie’go; piosenki w pięknych aranżacjach, przeboje, które pozwolą się przenieść w romantyczny świat, jak np.: „What a wonderful World”, Moon River”, „Memory”, „My love is your love”, „Hello”. Wraz z wokalistami wystąpią: Piotr Wrombel – instrumenty klawiszowe, Dariusz Ziółek – gitara basowa, Grzegorz Poliszak – perkusja.

(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

Gala Verdi/Wagner i "Traviata" w Operze Śląskiej

Gala Verdi / Wagner w Operze Śląskiej zdjęcie Karola Fatygi opublikowane dzieki uprzejmośąci Opery Śląskiej
Zdjęcie (c) Karol Fatyga
kliknij, aby powiększyć...

Opera Śląska w Bytomiu zaprasza serdecznie
7 lutego 2014 roku /w piątek/ o godzinie 18.00 - GALA VERDI/WAGNER
8 lutego 2014 roku /w sobotę/ o godzinie 18.00 - Giuseppe Verdi TRAVIATA opera w 4 aktach
W piątek 7 lutego - Gala Verdi / Wagner, koncert, który na bytomskiej scenie zaprezentowany został po raz pierwszy w grudniu ubiegłego roku z okazji obchodzonej na całym świecie 200. rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego i Ryszarda Wagnera. Gala Verdi / Wagner to muzyczna dedykacja ku pamięci tych dwóch wybitnych kompozytorów. W inscenizowanym koncercie występują soliści, chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina oraz zaproszeni goście. Pierwsza część galowego koncertu poświęcona jest twórczości Giuseppe Verdiego; usłyszymy fragmenty z oper: „Nabucco”, „Aida”, „Traviata”, „Don Carlos” i „Rigoletto”. Muzykę Ryszarda Wagnera reprezentuje jedna z jego oper - „Tannhäuser”.
PROGRAM KONCERTU*
Część I – GIUSEPPE VERDI
TRAVIATA – uwertura – orkiestra Opery Śląskiej
TRAVIATA – aria Violetty „È strano… forse lui”– Swietłana Kaliniczenko, Maciej Komandera
NABUCCO – „Va pensiero… – chór i orkiestra Opery Śląskiej
RIGOLETTO – duet „Parla, siam soli” – Ewa Majcherczyk, Adam Woźniak
RIGOLETTO – „La donna è mobile” – Maciej Komandera
RIGOLETTO – kwartet „Bella figlia dell amore” – Ewa Majcherczyk, Renata Dobosz, Maciej Komandera, Adam Woźniak
DON CARLOS – aria Rodriga „O Carlo, ascolta!” – Adam Woźniak
DON CARLOS – aria Eboli „O don fatale” – Aleksandra Stokłosa
DON CARLOS – aria Filipa „Ella giammai m’amò” – Bogdan Kurowski
DON CARLOS – duet „Nell’ispano suol mai l’eresia domino” – Bogdan Kurowski, Zbigniew Wunsch, Juliusz Ursyn-Niemcewicz
AIDA – Marsz triumfalny – chór i orkiestra Opery Śląskiej
Część II – RYSZARD WAGNER - TANNHÄUSER /fragmenty/
Tannhäuser – Michał Marzec
Elżbieta – Iwona Noszczyk
Herman – Zbigniew Wunsch
Wolfram – Tomasz Mazur
Bitterolf – Cezary Biesiadecki
Walter – Juliusz Ursyn-Niemcewicz
Heinrich – Feliks Widera
Reinmar – Kamil Zdebel
chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina
kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN
reżyseria: Henryk KONWIŃSKI
prowadzenie koncertu: Regina GOWARZEWSKA

Traviata w Operze Śląskiej zdjęcie T. Zakrzewski opublikowane dzięki uprzejmości Opery Śląskiej
Zdjęcie (c) T.Zakrzewski
kliknij, aby powiększyć...

W sobotni wieczór, 8 lutego - TRAVIATA, jedna z najpiękniejszych historii w dziejach opery - tragiczna opowieść o Violetcie, paryskiej kurtyzanie, która pragnie porzucić dotychczasowe, pozornie wesołe i beztroskie życie. Pokochawszy młodego arystokratę opuszcza Paryż. Okazuje się, że zerwanie z przeszłością nie może nastąpić tak łatwo…
Giuseppe Verdi
TRAVIATA
opera w 4 aktach
Libretto wg „Damy Kameliowej” A. Dumasa: Franesco Maria PIAVE
/spektakl w oryginalnej wersji językowej/
inscenizacja i reżyseria: Wiesław OCHMAN
kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN
scenografia: Jadwiga Maria JAROSIEWICZ
choreografia: Jarosław ŚWITAŁA
W spektaklu wystąpią*: Traviata – Justyna Dyla, Germont – Andrzej Szkurhan, Alfred – Adam Sobierajski, Flora - Aleksandra Stokłosa, Gaston - Piotr Rachocki, Annina – Ewa Pytel-Polak, Baron – Włodzimierz Skalski, Markiz - Zbigniew Wunsch, Doktor –Tadeusz Leśniczak, Posłaniec - Janusz Wenz oraz chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina.
 *Obsady mogą ulec zmianie

(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

"Cyganeria" w Operze Śląskiej

Cyganeria w Operze Śląskiej zdjęcie (c) Tomasza Zakrzewskiego opublikowane dzieki uprzejmości Opery Śląskiej
Cyganeria w Operze Śląskiej zdjęcie (c) Tomasza Zakrzewskiego opublikowane dzieki uprzejmości Opery Śląskiej
Cyganeria w Operze Śląskiej zdjęcie (c) Tomasza Zakrzewskiego opublikowane dzieki uprzejmości Opery Śląskiej
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć...

Opera Śląska w Bytomiu
10 i 11 stycznia 2014 roku /piątek, sobota/ godzina 18.00
Giacomo Puccini
CYGANERIA
Opera w 4 obrazach
libretto: G. Giacosa, L. Illica
kierownictwo muzyczne: Tadeusz SERAFIN
przygotowanie sceniczne: Tadeusz PISZEK
Libretto przedstawia magiczny, wręcz bajkowy świat epoki balzakowskiej. Cztery sceny układają się w opowieść o romantycznych, zdolnych do wzniosłych uczuć bohaterach, żyjących w trudnej i nieszczędzącej problemów rzeczywistości. Dramatyczne dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi kontrastują z nieco figlarnym romansem Musetty i Marcella, a skromne i surowe mieszkanie artystów na poddaszu – z barwnym światem paryskiej ulicy. Szampańska, beztroska i kokieteryjna zabawa przenika się z zimowym mrozem, biedą, a na końcu tragizmem. Wszystko splecione z głęboko poruszającą muzyką. Opera Giacoma Pucciniego opowiada o życiu paryskiej bohemy XIX wieku. Fragmenty ukazujące obrazy z życia cyganerii artystycznej efektownie zostały przedstawione w Operze Śląskiej w oprawie scenograficznej jednego z najwybitniejszych scenografów śląskich scen – Wiesława Langego.

Perypetie młodych, utalentowanych, zakochanych i bardzo biednych mieszkańców paryskich mansard od dnia prapremiery w 1896 roku, niezmiennie przyciągają do sal operowych słuchaczy i widzów. „Gdy jesteśmy zakochani, słyszymy w powietrzu muzykę Pucciniego” – przekonywała w jednym ze swych filmów Barbra Streisand. Bez wątpienia najpiękniejsze arie i duety miłosne śpiewają bohaterowie oper tego kompozytora. Nie inaczej jest w przypadku „Cyganerii” – aria Rudolfa „Ta rączka taka zimna”, duet Mimi i Rudolfa z I aktu, walc Musetty z aktu II, to najsłynniejsze fragmenty tej opery.

Obsada w dniach 10., 11. 01. br. *
Mimi – Urszula Piwnicka / Ivanna Komarevich
Rudolf – Adam Sobierajski / Nikolay Doroshkin
Schaunard – Michał Schoppa / Kamil Zdebel
Marcel – Włodzimierz Skalski / Maciej Bartczak
Colline – Zbigniew Wunsch / Cezary Biesiadecki
Musetta – Swietłana Kaliniczenko / Ewa Majcherczyk
Alcindor – Cezary Biesiadecki / Witold Dewor
Benoit – Witold Dewor / Janusz Wenz
Parpignol – Hubert Miśka
 oraz chór i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Andrzeja Knapa
*obsada może ulec zmianie
(Źródło: informacje prasowe Opery Śląskiej)

 

 

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)