opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

STELLA DI NAPOLI – Joyce DiDonato

Piotr Nędzyński photo (c) Marek Grotowski opublikowane dzięki uprzejmości Opery Wrocławskiej
Piotr Nędzyński
Autor: Piotr Nędzyński
znawca opery i muzyki klasycznej, twórca programu telewizyjnego "Wokół Wielkiej Sceny"
Stella di Napoli Joyce DiDonato okładka płyty
Kliknij, aby powiększyć...

STELLA DI NAPOLI – Joyce DiDonato (ERATO 2564 63656-2)

Większość zapomnianych oper jest całkiem słusznie zapomniana. Na szczęście nie dotyczy to wszystkich. Czasem odnajdują się prawdziwe klejnoty. Najnowsza płyta Joyce DiDonato dowodzi, że przynajmniej niektóre arie kompozytorów z pierwszej połowy XIX wieku, dzisiaj prawie nie grywanych, a  współczesnych trzem gigantom: Rossiniemu, Belliniemu i Donizettiemu, są nie tylko melodyjnie piękne, kunsztownie napisane i efektowne wokalnie, ale także poszerzają naszą wiedzę o tej epoce w historii opery – epoce rozkwitu belcanta. To Giovanni Pacini (polonezowa aria z opery “Stella di Napoli” oraz rozbudowana scena z opery “Saffo”), Michele Carafa (aria z opery „Le nozze di Lammermoor”), Saverio Mercadante (aria z opery „La vestale”) i Carlo Valentini (aria z opery „Il sonnambulo”). Starannie dobrany i naprawdę wysmakowany repertuar płyty zawiera też dwie arie z oper Vincenza Belliniego („Adelson e Salvini” i „I Capuleti e i Montecchi”), dwie Gaetana Donizettiego („Elisabetta al castello di Kenilworth” i „Maria Stuarda”) oraz jedną Gioacchina Rossiniego(„Zelmira”).

Mezzosopranowy, czy jak kto woli, kontraltowy głos Joyce DiDonato uważam za jeden z najpiękniejszych nie tylko współcześnie, lecz także wśród tych, które kiedykolwiek zarejestrowano na płytach. Pełny, ciepły, o aksamitnej, ciemnej barwie, doskonale wyrównany w całej skali ma też wyjątkowo indywidualny charakter, dzięki czemu jego brzmienia nie da się zapomnieć.

Technika śpiewaczki bazuje na nieskazitelnym legato. Frazy są płynne, oddech wydaje się nie mieć końca, a barwę artystka potrafi cieniować. Pod względem błyskotliwości koloratury DiDonato daje się porównać tylko z Marilyn Horne i Ewą Podleś. Precyzyjne skale, grupetti, staccata, tryle - także w niższym rejestrze – są nieskazitelne, wręcz olśniewające.

Artystka buduje też wyraziste postacie. Skala uczuć sięga od lirycznego patosu, jak w ariach Romea i Marii Stuardy, do głębokiego tragizmu w scenie Saffo, poprzedzającej samobójczą śmierć starożytnej poetki. Paradoksalnie jedyny problem stwarza dająca tytuł płycie aria Stelli z opery Paciniego „Stella di Napoli”, w której słowa żałosnej skargi bohaterki zakutej w kajdany przeczą radosnej i brawurowo koloraturowej muzyce.

Orkiestra Opery Lyońskiej pod dyrekcją Riccardo Minasiego gra znakomicie. Warto zwrócić uwagę na brzmienie rzadko używanego w operach instrumentu: harmoniki szklanej w arii z opery „Elisabetta al castello di Kenilworth” Donizettiego. Kompozytor użył też tego instrumentu w pierwotnej wersji sceny obłędu w „Łucji z Lammermoor” (jest w nagraniu z 1970 roku z Beverly Sills pod dyrekcją Thomasa Schippersa).

W sumie wspaniałe nagranie, które wzbogaci każdą kolekcję.

Piotr Nędzyński

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)