opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

Cecilia Bartoli - St Petersburg

Piotr Nędzyński photo (c) Marek Grotowski opublikowane dzięki uprzejmości Opery Wrocławskiej
Piotr Nędzyński
Autor: Piotr Nędzyński
znawca opery i muzyki klasycznej, twórca programu telewizyjnego "Wokół Wielkiej Sceny"
Cecilia Bartoli StPetersburg

Najnowsza płyta Cecilii Bartoli dla firmy DECCA, z którą artystka stale nagrywa, znowu ukazuje nieznany repertuar kompozytorów barokowych. Tym razem to twórcy, którzy działali na dworze trzech cesarzowych Rosji: Anny Iwanowny, Elżbiety Pietrowny i Katarzyny II, zwanej w Rosji Wielką. Jesteśmy zatem w XVIII wieku. Materiały nutowe odnalezione zostały w archiwum Teatru Maryjskiego w Petersburgu.

Francesco Domenico Araia (1709-1770) reprezentowany jest przez arie z dwóch oper: LA FORZA DELL’AMORE E DELL’ODIO (Minerwa) i SELEUCO (Demetrio).

Hermann Raupach (1728-1778) był chyba pierwszym kompozytorem piszącym opery do rosyjskiego tekstu. To ALCESTA. Na płycie są śpiewane po rosyjsku arie Alcesty i Herkulesa z tej opery. Ponadto aria Laodice z opery SIROE, RE DI PERSIA do libretta włoskiego.

Vincenzo Manfredini (1737-1799) jest pokazany w dwóch ariach z opery CARLO MAGNO (Desiderio i Carlo).

Ponadto jest jedna aria bardzo znanego kompozytora, Domenica Cimarosy (1749-1801) z opery LA VERGINE DEL SOLE (Idalide) i jedna dwóch nieznanych twórców,  którzy razem napisali Prolog (Rutenia) do opery Hassego LA CLEMENZA DI TITO. To Domenico dall’Oglio (1700-1764) i Luigi Madonis (1690-1767).

Spora część tych arii przeznaczona była z pewnością dla kastratów i przez nich wykonywana. Muzyka reprezentuje wyraźnie szkołę neapolitańską. Kojarzymy ją głównie z popisem wokalnym i ekscesami koloratury. Koloratur jest dużo, ale także wiele fragmentów kantylenowych, zapowiadających już epokę Rossiniego i Belliniego. Zaskakuje z pewnością skala emocji  i dramatycznej ekspresji, a także bogactwo akompaniamentu orkiestrowego. Wszystkie arie pochodzą z oper „seria”.

Bartoli pozostaje niezmiennie w rewelacyjnej formie wokalnej. Głos jest ciepły i świeży, o aksamitnej barwie. Artystka bywa zniewalająco liryczna, ale często pokazuje silny dramatyczny wyraz. Koloratury wykonuje brawurowo właściwą dla Baroku techniką „gorgia”. Jest to bardzo efektowne i stylowe. Przy okazji, używała tej techniki także w kompletnym nagraniu NORMY Belliniego (DECCA), co tam było denerwujące, bo zupełnie nie na miejscu – Bellini to inna epoka i koloratur w jego czasach już tak się nie wykonywało.

Solistce błyskotliwie i z wdziękiem towarzyszy zespół instrumentalny I BAROCHISTI. Dyryguje Diego Fasolis.

Gorąco polecam tę płytę.

Piotr Nędzyński

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)