opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

"Chciałbym śpiewać wszystko" - rozmowa z Roberto Alagna

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Roberto Alagna śpiewający właśnie partię Cavaradossiego w „Tosce” w Metropolitan Opera, która 9 listopada będzie transmitowana na cały świat w ramach „The MET Live In HD” odpowiedział na kilka pytań Beaty i Michała Olszewskich.

Roberto Alagna (Cavaradossi) in "Tosca" photo (c) Marty Sohl / Metropolitan Opera publishec by opera.info.pl by courtesy of the Metropolitan Opera
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

Rok temu śpiewał Pan w Metropolitan Opera w „Aidzie” Giuseppe Verdiego. Teraz kreuje Pan  tam jedną z głównych ról w „Tosce” Giacomo Pucciniego. Jakie miejsce w Pańskim repertuarze, a jakie w Pańskim sercu, zajmuje twórczość  Pucciniego i Verdiego?

Zajmują znaczącą pozycje w moim repertuarze. Nie istnieje właściwie dla mnie sezon, w którym nie znalazłyby się opery Pucciniego, czy też Verdiego.

Jak ocenia Pan skalę trudności partii Cavaradossiego na tle innych postaci świata opery, które przyszło Panu kreować – Radamesa, Pinkertona, Werthera, Don Jose, Fausta, Rodolfo czy Manrico?

Dla tenora wszystko jest trudne.  Jest to głos, który nie jest głosem naturalnym.  Śpiewać jest trudno, a śpiewać dobrze jeszcze trudniej :-)

Pan już miał okazję śpiewać w tej inscenizacji „Toski” w Metropolitan Opera. Jest to wspólne przedsięwzięcie MET, Bayerische Staatsoper i mediolańskiej La Scala, które zna Pan świetnie. Co w inscenizacji Luca Bondy ceni Pan najwyżej?

Według mnie jest to wersja, która lepiej sprawdza się w kinie, niż w sali na żywo.

Dla wielu śpiewaków występ w Metropolitan Opera jest spełnieniem ich marzeń. Podobnie jak dla wielu ludzi marzeniem jest być tam widzem i słuchaczem. Co Pańskim zdaniem składa się na magię tego teatru?

Jest to teatr legendarny, jego wielkość, akustyka, profesjonalizm wszystkich osób tam pracujących, orkiestra, chór i przede wszystkim wielkie nazwiska śpiewaków. Oto magia tego miejsca.

Roberto Alagna (Cavaradossi) in "Tosca" photo (c) Marty Sohl / Metropolitan Opera publishec by opera.info.pl by courtesy of the Metropolitan Opera
 Kliknij zdjęcie, aby powiększyć... / Click to magnify...

Jak pracuje się Panu w Metropolitan Opera, a skoro już o to pytamy, czy mógłby Pan powiedzieć na ile obciążające dla głównych śpiewaków, czyli dla Patricii Racette, Pana i Georga Gagnidze, były przygotowania do tego spektaklu?

Już w tym składzie śpiewaliśmy Tosce w MET, więc tym razem było bardzo łatwo, szybko i sprawnie, ale przede wszystkim dlatego, że się bardzo lubimy.

Zapewne partia „Cavaradossiego” jest Pańskim chlebem powszednim. Zna Pan ją doskonale, wielokrotnie Pan ją śpiewał.  Od czasu do czasu, zdarza się Panu przyjąć jednak  zupełnie nową dla siebie rolę.  Czy mógłby Pan opowiedzieć w jaki sposób przygotowuje się Pan do jej wykonania?

Każdy występ na scenie, to tak jakby przeżywać nową podróż, także wtedy, gdy rolę śpiewało się już wielokrotnie. Gdy artysta osiągnął już pewien poziom, publiczność oczekuje od niego cudów, ale nikt nie jest w stanie czynić cuda codziennie. Przez całą karierę, prawie w każdym sezonie przyjmowałem nowe wyzwania. Tylko w poprzednim sezonie, po 30 latach kariery zadebiutowałem w 4 rolach.

Ma Pan niezwykle bogaty dorobek repertuarowy. Czy istnieją jeszcze takie partie, których Pan nie miał okazji śpiewać, ale dla wykonania których byłby Pan gotów wiele poświęcić? Co chciałby jeszcze osiągnąć w teatrze operowym Roberto Alagna?

Chciałbym śpiewać wszystko, ponieważ opera jest moją pasją, ale niestety czas płynie zbyt szybko i nie będzie to możliwe. Ale już w najbliższym czasie zadebiutuję jako Otello, następnie w Żydówce, Samsonie i Dalili, Afrykance i  Królu Artusie.

Prosimy powiedzieć nam, bo zawsze nas to bardzo nurtowało. Czego się życzy śpiewakowi przed nadchodzącym występem. Bo żeglarzom winszuje się stopy wody pod kilem, a sportowcom – połamania nóg  :) Jakie zaklęcia działają w świecie tenorów? Bo właśnie tego chcielibyśmy Panu życzyć z całego serca na długie kolejne lata Pańskiej wspaniałej kariery.

Spraw nam przyjemność :-)

Dziękujemy bardzo za rozmowę.

 

Autorzy: Beata i Michał Olszewscy

Wszelkie prawa zastrzeżone © opera.info.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)