opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Dwie Diwy

Autor: Jacek Kornak

Angielska wersja językowa British flag

 

la straniera gruberova
Kliknij, aby powiększyć...
Jacek Kornak

W naszych czasach już coraz rzadziej określa się śpiewaczki operowe mianem “diwy”. Szkoda, bo dla mnie termin ten oznacza przede wszystkim podziw i uwielbienie dla artystki, która swoim głosem jest w stanie do głębi poruszyć słuchaczy. Myślę, że to nie śpiewaczki się zmieniły, w naszych czasach mamy równie wyśmienite soprany jak wcześniej, być może jedynie nas zapał do opery nieco przygasł i zamiast “diwy” widzimy w artystkach sprawne specjalistki w swojej dziedzinie. Myślę, że termin “diwa” jest jak najbardziej aktualny w przypadku dwóch śpiewaczek Edity Gruberovej oraz Anny Netrebko, a można się o tym przekonać sięgając po ich najnowsze nagrania.

Opera “La Straniera” Vincenzo Belliniego niezwykle rzadko gości na scenach operowych, równie rzadko jest ona nagrywana. Już sam ten fakt zapewne przyciągnie uwagę miłośników bel canta do najnowszego nagrania wydanego przez wytwórnię Nightingale Classics. Sama akcja “La Straniery” jest w stylu „zabili go i uciekł”. Jednak nie o akcję tutaj chodzi. Pomimo ewidentnych słabości dramaturgicznych opera ta posiada niezwykle kunsztowne arie na sopran koloraturowy, z którymi niewiele śpiewaczek jest sobie w stanie poradzić. Na obecnym nagraniu jednak nie musimy się o to obawiać, bowiem rola Alaide została powierzona Edycie Gruberovej. Słuchając tego nagrania z pewną przykrością muszę przyznać, że ta legendarna śpiewaczka najlepsze lata ma już za sobą, jednak życzyłbym większości sopranistek, aby w swoim najlepszym czasie były choć w połowie tak poruszające swoim śpiewem jak wciąż po latach jest Gruberova, dlatego z całym przekonaniem nazywam ją diwą. Gruberova specjalizuje się w dramatycznych rolach z repertuaru bel canta i partia Alaide bardzo odpowiada jej wokalnie. Pomimo kilku niedociągniętych dźwięków i kilku innych detali, Gruberova w tej roli prezentuje wokalny „tour de force”. Bogactwo w operowaniu wokalnymi barwami, ale przede wszystkim niezwykły wprost zmysł dramatyczny, sprawiają, że słuchałem tego nagrania z zapartym tchem. Pewnym problemem jest samo nagranie, które nie jest najlepszej jakości. Orkiestra ma dość zwarte brzmienie, co jest problemem szczególnie w przypadku bel canta. Natomiast reszta obsady jest dość przeciętna.

iolanta netrebko
Kliknij, aby powiększyć...

Opera Piotra Czajkowskiego “Jolanta” jest również rzadko wykonywana. Ostatnio wytwórnia Deutsche Grammophon postanowiła ją nam przybliżyć. W tytułowej roli usłyszymy tutaj być może najbardziej znaną śpiewaczkę operową naszych czasów Annę Netrebko. “Jolanta” to ostatnie dzieło Czajkowskiego i chyba nie do końca dopracowane. Muzycznie ciężko tę operę porównać do jego najlepszych dzieł, takich jak “Onegin”, jednak “Jolanta” ma sporo uroku, a kilka arii jest naprawdę pięknych. Przyznam, że nigdy nie należałem do wielkich fanów Netrebko, ale to nagranie robi wrażenie. Netrebko śpiewa niezwykle czystym głosem, o pięknej barwie i wspaniale oddaje nieco melancholijny nastrój muzyki Czajkowskiego. W jej interpretacji jest lekkość i pewien oniryczny klimat, poza tym Netrebko operuje głosem z dużą swobodą i naturalnością. W przypadku tego nagrania diwa ma kolegów, którzy są w stanie sprostać jej poziomowi. Szczególne wrażenie zrobił na mnie Vitalj Kowaljow jako Król Rene. Kowaljow śpiewa pewnie, wyrazistym głosem o momentami nieco lirycznej barwie. Idealny w roli zatroskanego ojca, a zarazem władcy. Dość dobrze spisuje się też reszta obsady. Warto wspomnieć tutaj o Sergieju Skorokhodovie oraz Alexieju Markovie. Pewnym mankamentem tego nagrania jest orkiestra Słowiańskiej Filharmoni pod batutą Emmanuela Villaume. Myślę, że ani muzycy, ani dyrygent nie mieli wyczucia muzyki Czajkowskiego. Ich wykonanie brzmiało dość płasko.

Jacek Kornak

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)