opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Jelena Obrazcowa - pożegnanie

Autor: Marcin Maria Bogusławski

Elena Obraztsova Olympia CD cover - www.amazon.com/Opera-Recital-Obraztsova-Composers-Saint-Saens/dp/B0058TJJ9G
Jelena Obrazcowa
Kliknij, aby powiększyć...

Choć nie jestem przesądny, przełom 2014/2015 roku budzi we mnie wiarę w fatum. Zbyt wielu ludzi kultury przychodzi nam żegnać, a „seryjność” ich odejść zapowiada faktyczny koniec pewnej epoki.

Śmierć Jeleny Obrazcowej (12.01.2015) dotknęła mnie w sposób szczególny, czuję się tak, jakbym stracił operowego przyjaciela.

Jak dziś pamiętam, kiedy usłyszałem ją po raz pierwszy. Mama przyniosła pożyczony winyl, o ile się nie mylę z brązową okładką. Był to typowy recital ze słynnymi operowymi hitami napisanymi dla mezzosopranu. Dyskutowałem wtedy w gronie rodzinnym o nagraniach "Trubadura". Mój brat ekscytował się krążkiem Thomasa Schippersa z Gabrielą Tucci i Giuliettą Simionato. A ja próbowałem powiedzieć, dlaczego Simionato budzi mój bezgraniczny szacunek jako artystka, ale nie budzi mojego entuzjazmu. W tym zestawieniu głos Obrazcowej mnie zelektryzował – płynął nadzwyczaj szeroką falą, był niezwykle nośny i potężny, artystka władała nim ze swobodą, nie przewężając go górze skali. Zafrapował mnie wtedy nadzwyczaj bogaty tembr jej mezzosopranu oraz jego wyraźna dwurejestrowość – silnie przez nią eksponowana. Słyszałem zatem głos o barwie i konsystencji miodu od mrocznych cieni gryki po jasną barwę nawłoci. Słyszałem także głos czarny, od tonów smolistych po czekoladowy brąz.

Od tego momentu głos Obrazcowej towarzyszy mi regularnie, acz niezmiennie uważam, że lepiej sprawdza się z płyt winylowych niż przeniesiony na kompakty. Z zainteresowaniem śledzę jej nagrania z całej kariery, a ma ich dużo. Odsłaniają one między innymi ewolucję jej myślenia o własnym głosie, który na początku był mezzosopranem o wyraźnie jednolitej, wymieszanej barwie. Nagrała choćby utwory Jana Sebastiana Bacha i Georga Haendla. Pięknie śpiewała pieśni. Dla mnie pozostanie jednak przed wszystkim Dalilą, Feneną, Charlottą z "Wertera" i Marfą.

Zdaję sobie sprawę, że wyraźna dwurejestrowość jej głosu budzi sprzeciw i krytykę. Zarzucano jej także forsowanie dźwięku czy nadmierną wibrację, charakterystyczną dla szkoły rosyjskiej. Nie sądzę, by zarzuty te były zupełnie bezpodstawne, ale nijak nie wpływają one na moja ocenę jej głosu i jej sztuki.

Odeszła wielka artysta. Obyśmy o niej nie zapomnieli!

Marcin Maria Bogusławski

  • Tak, to dla mnie też bardzo smutna wiadomosć, tym bardziej, że miałem do niej stosunek emocjonalny. A było to tak. Jak już (prawie) wszyscy nasi Użytkownicy wiedzą,(pisałem) przebywając w Moskwie w roku 1973, "zaliczałem poznawczo" wszystkie opery i balety w Balszoj i Stanisławskim. Poziom spiewaków - wysoki, ale "rosyjski". I wsród nich zauważyłem głos "nie rosyjski". Pierwszy raz usłyszałem ją w Carmen i od razu zrobiła na mnie wielkie wrażenie. Zdziwiło mnie - co ona tu robi (spiewa), bo jest z wyzszej "pólki" niż reszta spiewakow. Tak, tak, to była Elena Obrazcowa. I pamiętam, że wróżyłem jej swiatową karierę. I tak się stało. Oczywiscie chodziłem na wszyskie spektakle z jej udziałem. M. in. Trubadur, Aida, Don Carlos, Dama Pikowa, Chowańszczyzna i Bal maskowy. I niestety, poźniej nie słyszałem jej nagrań, chyba tylko Carmen. Ale jakas satysfakcja i przyjemnosć u mnie zostanie. Będę o Niej zawsze pamiętał.

    Komentarz ostatni edytowany około 3 lat temu przez Dodek
    0
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)