opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Teksty - sylwetki

Teksty - omówienia

Wszystkie kolory baroku

Autor: Jacek Kornak

Caldara La concordia de'pianeti - okładka płyty
Kliknij, aby powiększyć...
Jacek Kornak

Jesienią Universal Music przygotowało prawdziwą gratkę dla wielbicieli baroku. Na rynku właśnie pojawiły się dwa wyjątkowe nagrania.

Archive Production wydało „kompozycję teatralną” „La concordia de’pianeti” Antonia Caldary. Mimo, że za życia Caldara cieszył się ogromną popularnością, określany był nawet jako książę muzyki, obecnie znany jest on zaledwie garstce melomanów oraz muzykologom. Wiele jego utworów znajduje się w archiwach i bibliotekach i do dziś nie doczekały się krytycznych wydań. La „concordia de’pianeti” jest jednym z tych utworów, który dopiero ostatnio został wydobyty z archiwów i nagrany. Utwór ten Caldara określił jako “kompozycję teatralną” ten swoisty gatunek to, coś pomiędzy operą a oratorium. Muzycznie struktura tego dzieła jest bliska oratoriom, natomiast akcja nie jest tutaj oparta na wątkach sakralnych, lecz mitologii. Dzieło to miało swoją premierę w 1723 roku.

Andrea Marcon na podstawie materiałów archiwalnych przygotował pierwsze nowożytne wystawienie tego dzieła barokowego. Na nagraniu Archive Marcon dyryguje orkiestrą La Cetra oraz chóem Vokalensemble Basel, natomiast jako soliśctów możemy usłyszeć Delphine Galou, Veronicę Cangemi, Ruxandrę Donosę, Franco Fagioliego, Carlosa Menę, Daniela Behlę oraz Lucę Tittoto. Wprawdzie libretto tego utworu jest dość banalne, bogowie chwalą cnoty austriackiego cesarza, to w tym przypadku wcale mi to nie przeszkadza, ponieważ barokowy splendor muzyki Caldary wynagradza nawet najbardziej błahe libretto. Dzieło ma bogatą i jak na barok dość monumentalną orkiestrację. Caldara udowadnia tutaj, że nie przez przypadek, ani nie przez koneksje, był barokowym księciem muzyki. Jego arie posiadają ciekawe melodie oraz odznaczają się wyszukaną wirtuozerią i mimo, że dzieło to jest dość statyczne, nie ma muzycznie punktów kulminacyjnych, bardzo przyjemnie się go słucha, szczególnie, że wykonawcy, to barokowi specjaliści wysokiej klasy. Orkiestra La Certa gra z niespotykaną energią. Spośród solistów największe wrażenie na mnie zrobił Daniel Behle. Wspaniale sprostał on niezwykle trudnej roli Merurego, którą wykonał z techniczną perfekcją, ale również intensywną interpretacją. Na uwagę zasługuje również Franco Fagioli, który posiada piękny kontranenorowy głos, którym śpiewa z dużym entuzjazmem.

Hasse Siroe - okładka płyty
Kliknij, aby powiększyć...

Kolejnym nagraniem muzyki dawnej, które ostatnio pojawiło się na rynku jest opera Johanna Adolfa Hassego „Siroe” wydana przez wytwórnie Decca. Opera ta miała swoją premierę w Dreźnie w 1763 roku. Jako ciekawostkę warto tutaj wspomnieć, że była ona zadedykowana i wystawiona specjalnie dla króla Augusta III Sasa. Opera choć stylistycznie należy jeszcze do baroku, posiada już elementy klasycystycznego stylu. Hasse napisał ją dla dwóch największych kastratów swojej epoki Farinelliego oraz Caffarelliego.

Na obecnym nagraniu partie te są wykonywane przez Maxa Emanuela Cencica oraz Franco Fegioliego. Obaj śpiewacy są w stanie sprostać  niezwykle skomplikowanym zadaniom, jednak momentami brakuje mi tutaj większego zaangażowania w wykonywane partie. Julia Lezhneva chwilami urzeka niesamowicie energicznie wykonywanymi koloraturami, ale zdarzają jej się również matowe dźwięki, szczególnie w wyższych rejestrach. Natomiast urzekła mnie w tym nagraniu Lauren Snouffer. Posiada lekki głos sopranowy, którym operuje z perfekcją. Mimo skomplikowanych trili, każdy dźwięk w jej wykonaniu był pełny, właściwie podtrzymany i miał gładką, lśniącą barwę.

Grecka orkiestra Armonia Atenea pod dyrekcją George Petrou wykonuje muzykę Hassego z dużym zaangażowaniem. Grają bardzo ekspresyjnie, choć momentami brakuje mi w ich graniu większego skupienia na szczegółach. Momentami brzmienie instrumentów jest nieczyste, co przy barokowej ekspresji jest dopuszczalne, ale w umiarze, w nadmiarze staje się albo rażącą manierą, albo budzi obawy o jakość wykonawczą. Pomimo tego, wykonawcy „Siroe” to w większości młodzi muzycy i na tym nagraniu czuje się ich młodość, entuzjazm i radość z wykonywania tej muzyki. A to w bardzo ważne.

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)