opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Filharmonicy Berlińscy - transmisja w Kinie Nowe Horyzonty

Filharmonicy Berlińscy i Sir Simon Rattle - zdjęcie udostępnione do publikacji przez Kino Nowe Horyzonty
Kliknij, aby powiększyć...

„DWIE CZWÓRKI” | FILHARMONICY BERLIŃSCY I SIR SIMON RATTLE Transmisja LIVE z Filharmonii Berlińskiej we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty.

26 września, piątek, godzina 19.30

PROGRAM KONCERTU:

Robert Schumann (1810–1856)
IV symfonia, d-moll, op. 120 (wersja pierwsza, z 1841 roku)
część pierwsza: Andante con moto – Allegro di molto
część druga: Romanza: Andante
część trzecia: Scherzo: Presto
część czwarta: Largo – Finale: Allegro vivace
(czas trwania: ok. 30 minut)

Johannes Brahms (1833–1897)
IV symfonia, e-moll, op. 98
część pierwsza: Allegro ma non troppo
cześć druga: Andante moderato
część trzecia: Allegro giocoso
część czwarta: Allegro energico e passionate
(czas trwania: ok. 45 minut)

Koncert w jakości HD & DD Surround będzie trwał około 2 godzin i 30 minut (w tym jedna przerwa).

Podczas tego transmitowanego na żywo koncertu usłyszymy symfonie skomponowane przez dwóch czołowych kompozytorów romantyzmu: Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa. Obie w spisach symfonii swoich twórców noszą numer czwarty. Tym programem Sir Simon Rattle podsumowuje cykl koncertów „Schumann/Brahms”, w ramach którego ukazywał wzajemne wpływy i powiązania pomiędzy dwoma kompozytorami, a prywatnie przyjaciółmi. Zgadzając się z oceną Johannesa Brahmsa, który uznawał pierwszą wersję IV symfonii Schumanna za lepszą, bo „pełną światła i lekkości”, Rattle postanowił wykonać tę właśnie, wcześniejszą, wersję (1841). Sam Schumann nie był z niej do końca zadowolony i pozwolił opublikować znacznie zmienioną partyturę dopiero w 1853 roku. Studiujący twórczość Schumanna Brahms, jego wieloletni przyjaciel, chciał nawet przywrócić pierwotną wersję w pośmiertnym wydaniu dzieł kompozytora. Być może winę za zmianę pogodnego nastroju utworu na mroczniejszy ponosiły emocje samego Schumanna zmagającego się przez całe życie z postępującą chorobą nerwową.

W drugiej części koncertu zabrzmi symfonia skomponowana przez Brahmsa na przełomie lat 1884 i 1885. O tym dziele, jeszcze przed premierą, Hans von Bülow – pierwszy twórca wielkości Filharmoników Berlińskich – mówił: „To utwór gigantyczny, bardzo szczególny, nowy i pełen żelaznego indywidualizmu. Oddycha niespotykaną energią”. Warty podkreślenia jest balladowy, na wskroś romantyczny charakter dzieła i elementy nawiązujące do dawnych, rycerskich czasów. Wrażenie to pogłębia częste pojawianie się instrumentów dętych, a zwłaszcza rogów. Czteroczęściowe dzieło niesie nastrój melancholii i powagi.

Kammermusikalsaal innen photo (c) Reinhard Friedrich / Berliner Philharmoniker published by opera.info.pl by courtesy of the Berliner Philharmoniker
Klkinij, aby powiększyć...

Istniejąca od ponad 130 lat orkiestra Filharmoników Berlińskich uznawana jest za jedną z najwybitniejszych orkiestr symfonicznych na świecie. Prestiżowy brytyjski magazyn „Gramophone” umieścił ją w światowej „wielkiej piątce”. Zespół powstał w 1882 roku w wyniku buntu części muzyków berlińskiej orkiestry Benjamina Bilse, grającej repertuar popularny. Nowa orkiestra w 1887 roku przyjęła nazwę Berliner Philharmoniker i z powodzeniem zaczęła konkurować z bardziej wówczas cenionymi orkiestrami Wiednia i Lipska. Oblicze zespołu kształtowały wielkie osobowości dyrygentów, którzy kierowali orkiestrą. Historia Filharmoników Berlińskich dzieli się na ery wyznaczane przez nazwiska takich dyrygentów, jak: Hans von Bülow, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan, Claudio Abbado, a obecnie Sir Simon Rattle. Dzisiejsze oblicze i sławę Filharmonicy Berlińscy zawdzięczają przede wszystkim von Karajanowi, który szefował zespołowi w latach 1956–1989. To Karajan wypracował kulturę wykonawczą orkiestry, charakterystyczne piękne brzmienie i legato, wirtuozerię i doskonałość, a także dokonał z nią niezliczonej ilości nagrań płytowych repertuaru symfonicznego. To za jego czasów orkiestra odbyła wiele prestiżowych tournées i otrzymała nową imponującą siedzibę. Niezwykły budynek w kształcie namiotu, z pięcioboczną salą o doskonałej akustyce, jest dziś wzorem dla architektów sal koncertowych na całym świecie.

Orkiestra słynie z perfekcyjnych wykonań i nagrań, dokonywanych głównie dla Deutsche Grammophon. Współpracuje z najlepszymi kapelmistrzami, a wybór każdego nowego szefa orkiestry budzi zaciekawienie całego świata muzycznego. Po rezygnacji Karajana orkiestra wybrała na jego następcę Claudia Abbado, uważanego za największy talent spośród dyrygentów odkrytych przez swego poprzednika. Obecnie, od 2002 roku, dyrektorem artystycznym orkiestry jest Brytyjczyk Sir Simon Rattle. Anglik wprowadził orkiestrę w XXI wiek, nie tylko sięgając po bardzo zróżnicowany repertuar, w tym słowiański, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku Karola Szymanowskiego, ale także realizując nietuzinkowe projekty edukacyjne i medialne. Sławna, dzięki filmowi dokumentalnemu „Rhythm Is It!” („Rytm to jest to!”, 2004), stała się prezentacja baletu „Święto wiosny” Igora Strawińskiego w wykonaniu Filharmoników Berlińskich i ponad tysiąca dzieci i młodzieży z różnych szkół Berlina. Wśród muzyków orkiestry zasiadają przedstawiciele 18 narodowości, w tym także Polacy, m.in. Daniel Stabrawa, który jest pierwszym koncertmistrzem orkiestry.

Transmisje i retransmisje koncertów realizowane są w technologii DIGITAL CONCERT HALL (CYFROWA SALA KONCERTOWA). DIGITAL CONCERT HALL to internetowa platforma audio-wideo Filharmonii Berlińskiej, na której w trakcie sezonu można posłuchać i obejrzeć około 30 koncertów jakości HD (LIVE i powtórki). Platformę tę, od czasu jej powstania w 2008 roku, wspiera Deutsche Bank. O techniczną stronę CYFROWEJ SALI KONCERTOWEJ dba firma Sony. Od 2010 roku wybrane pozycje z CYFROWEJ SALI KONCERTOWEJ transmitowane są do kin na całym świecie, zwykle trzy, cztery najciekawsze koncerty w sezonie. W samych tylko Niemczech transmisje odbywają się w ponad 50 kinach, można je oglądać nie tylko w Europie, ale także w Japonii czy Australii. Na platformie DIGITAL CONCERT HALL można również wysłuchać – po wykupieniu wirtualnego biletu – ponad 150 archiwalnych koncertów, od niedawna dostępnych także na urządzeniach mobilnych.

(Źródło: informacja prasowa Kina Nowe Horyzonty)

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)