opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Wiadomości

Tomasz Konieczny o śpiewaniu w Krakowie!

Tomasz KoniecznyTomasz Konieczny wystąpi 4 listopada w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie z recitalem, w którym znajdą się utwory Richarda Straussa, Tadeusza Bairda i Sergieja Rachmaninowa.

Zapytaliśmy naszego wybitnego bas-barytona czym kierował się przygotowując swój repertuar na ten specjalny koncert:

Tomasz Konieczny: Kiedy na wiosnę tego roku napisał do mnie Lech Napierała, jak się niedługo potem okazało przemiły i niezwykle utalentowany polski pianista mieszkający na stałe w Wiedniu, nie przypuszczałem, że z naszego wspólnego spotkania kilka dni później w wiedeńskiej kawiarni nawiąże się niezwykle interesująca – ba! – fascynująca współpraca artystyczna na polu do tej pory przeze mnie bliżej nie poznanym; pieśni artystycznej. Bodaj od czasu studiów wokalnych czas i wypełniony kalendarz nie sprzyjały śpiewaniu pieśni. Chciano Koniecznego w operze – na scenie!

Jednak marzenie śpiewania pieśni R. Straussa oraz S. Rachmaninowa było zawsze… i jakaś tęsknota za formą która tak bardzo przypomina aktorski monodram. Nic dziwnego, że gdy tylko nadarzyła się okazja a intuicja podpowiedziała mi, że właśnie Lech Napierała jest właściwym pianistą, z którym powinienem współpracować, przystąpiłem dziarsko do wyboru pieśni obu kompozytorów – i tu pojawiły się pierwsze trudności; pieśni obu kompozytorów jest bowiem bardzo wiele. Jak wybrać te najodpowiedniejsze dla mojego głosu bez uprzedniego spróbowania ich…? Druga połowa sezonu 2013/14 – bardzo zajęta. Bo i debiut w Tosce w Staatsoper w Wiedniu i Walkiria w Düsseldorfie i znowu podwójny Ring w Wiedniu jako Wotan…  Gdzie Wagner z całym swoim dramatyzmem a gdzie pieśni – forma mała, krótka, wymagająca wypoczętego i nie obciążonego głosu…?

Postanowiliśmy z Lechem Napierałą zaczekać i spotkać się „na spokojnie“ dopiero w Salzburgu w lipcu – rola Commendatore w „Don Giovannim”, którą tam wykonywałem nie wydawała się zbyt obciążająca… Po szybkiej analizie naszych kalendarzy uznaliśmy lato 2014 za najlepszą z możliwych opcji. A tu masz babo placek! – telefon on pani Krystyny Jandy w lipcu i prośba o zaśpiewanie nie znanej i nie śpiewanej przez mnie do tej pory partii Zbigniewa w „Strasznym Dworze“ w łódzkim jubileuszu w październiku…

Trzeba było więc znowu uczyć się nowej i dość niewdzięcznie przez Moniuszkę napisanej partii basowej… ale równolegle także i wymarzonych pieśni! Spotkanie z Lechem Napierałą w Salzburgu było bardzo owocne. Z jednej strony dokonaliśmy w zasadzie wyboru pieśni straussowskich (pierwszej części naszego recitalu). Z drugiej strony dowiedziałem się podczas ćwiczeń z Lechem jaki to jest jednak ogrom pracy przy tych pieśniach. W pracy dociera do mnie też coś znacznie ważniejszego... Dociera do mnie jak wspaniałe są pieśni Straussa…

Ponieważ i tak przygotowuję obecnie „Cztery Sonety Miłosne” T. Bairda dla NOSPR (będę je tam wykonywać 16. listopada w tej wspaniałej nowej sali koncertowej wraz z orkiestrą) a bardzo chcieliśmy z Lechem wykonać podczas naszego recitalu także i polskie pieśni – włączamy je chętnie do programu naszego koncertu. Cztery monumentalne basowe pieśni Rachmaninowa z repertuaru Szaljapina punktujemy Kavatiną Aleka z opery o tym samym tytule tegoż Rachmaninowa – to taki ukłon w stronę sceny operowej a zarazem jedno z moich największych operowych marzeń…

Zamówienie na recital otrzymaliśmy w zasadzie z Tokyo z Festiwalu Wiosennego Opery Nomori (na wiosnę 2016) oraz z Katowic gdzie prawdopodobnie wykonamy nasz recital w grudniu 2015 roku. Recital będziemy też z pewnością wykonywali w Salzburgu oraz Wiedniu w jakiejś jeszcze bliżej nie określonej przyszłości.  

Niespodziewanie dla nas pojawiła się jednak możliwość wcześniejszego wykonania w Filharmonii Krakowskiej 4. listopada i być może w Operze Łódzkiej w bieżącym sezonie teatralnym. Trzeba było więc mocno zakasać rękawy i w niełatwych okolicznościach spełnić oczekiwania zamawiających instytucji. A okoliczności niełatwe były bo zaraz po powrocie z Salzburga śpiewałem po kolei: we wrześniu „La Fanciullę del West” w Operze Wiedeńskiej jako Jack Rance. W październiku natomiast miały miejsce aż 3 moje premiery: „Salome”/Jochanaan w Hongkongu, „Straszny Dwór”/Zbigniew w Łodzi i kolejna „Salome”/Jochanaan w Pradze w premierze wyreżyserowanej przez Mariusza Trelińskiego.

Dlatego tym goręcej zapraszam Państwa serdecznie do wysłuchania i przeżycia wraz ze mną tego nowego, w moim artystycznym życiu, wydarzenia jakim jest nasz recital…

W końcu po to żyjemy – aby spełniać swoje marzenia, prawda?

Recital pieśniarski naszego wybitnego bas-barytona rozpocznie się 4 listopada w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie o godzinie 19.30 a artyście będzie towarzyszyć pianista Lech Napierała.

Szczegółowy program recitalu w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie:

Richard Strauss:

Heimliche Aufforderung op. 27 nr 3
Nachtgang op. 29 nr 3
Morgen! op. 27 nr 4
„All mein Gedanken...” op. 21 nr 1
„Ach weh mir unglückhaftem Mann” op. 21 nr 4
Cäcilie op. 27 nr 2
Sehnsucht op. 32 nr 5
Die Nacht op. 10 nr 3
Ich liebe Dich op. 37 nr 2
„Ach Lieb, ich muß nun scheiden!” op. 21 nr 3
Allerseelen op. 10 nr 8
Ruhe, meine Seele op. 27 nr 1
Zueignung op. 10 nr 1

Tadeusz Baird – Cztery Sonety Miłosne do słów Wiliama Szekspira

Sonet 23 – Spójrz, co tu ciche serce wypisało...
Sonet 91 – Drwię, mając ciebie, z ludzkiej pychy...
Sonet 56 – Słoda miłości
Sonet 97 – Jakże podobna zimie jest rozłąka...

Sergiej Rachmaninow:

Aria Aleko z opery Aleko
Voskresheniye Lazara op. 34 nr 6
Obrochnik op. 34 nr 11
Davno v lyubvi... op. 14 nr 3
Pora! op. 14 nr 12

Informację o biletach można znaleźć na stronie internetowe krakowskiej Filharmonii.

Warto wiedzieć, że również 16 listopada wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach Tomasz Konieczny zaśpiewa „Cztery sonety” Tadeusza Bairda w nowej wspaniałej sali koncertowej w Katowicach.

Na opera.info.pl można przeczytać bardzo interesujące "Od Wajdy do Wagnera", czyli opowieści Tomasza Koniecznego oraz dwa wywiady z Tomaszem Koniecznym.

 

 

  • Nie znaleziono komentarzy
Zamieszczanie komentarzy wymaga zalogowania. Jako niezarejestrowany możesz skorzystać z Księgi Gości / Visitors may leave their comments in the Guest Book

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)