opera228

 

Wiadomości

Wszystkie wiadomości w porządku chronologicznym

Oskar Kolberg na operowo

Autorka: Drusilla

Brak ilustracji przeprosiny od opera.info.pl

Oskar Kolberg, znany przede wszystkim jako wybitny etnograf i niestrudzony dokumentator polskiego folkloru, pozostawił po sobie także spuściznę kompozytorską, w tym parę dzieł scenicznych. Rok 2014, ogłoszony przez Sejm RP „Rokiem Kolberga” stal się okazją, aby tę twórczość odkurzyć i pokazać publiczności. W czerwcu w operze krakowskiej wystawiono „Króla pasterzy”, natomiast w poznańskim Teatrze Polskim miała niedawno miejsce prapremiera jednoaktówki „Scena w karczmie, czyli powrót Janka”. W zasadzie jest to rekonstrukcja, gdyż dzieło zachowało się jedynie w formie wyciągu fortepianowo-wokalnego. Orkiestracji podjął się poznański muzykolog Maciej Prochaska, a tekst opracowała Ewa Antyborzec, oboje z Instytutu im. Oskara Kolberga.

Libretto opery, autorstwa Jana Kantego Gregorewicza, pod względem dramaturgicznym przedstawia się dość mizernie. Jak wskazuje tytuł, scena rozgrywa się w karczmie, gdzie najpierw Stanisław zwierza się zgromadzonym gospodarzom ze swoich obaw o córkę Basię, pogrążonej w głębokim smutku, gdyż jej ukochany Janek opuścił wioskę udając się w nieznane. Po tym pojawia się sama Basia, dając wyraz swojej tęsknocie, nie zważając na słowa pociechy. Wkrótce jednak słychać głos, w którym zgromadzeni w karczmie rozpoznają powracającego Janka. Basia wraca do życia, gdyż pomimo cierpień, jakich doświadczyła, nadal szczerze go kocha. Janek następnie zdaje relację ze swojej podróży – płynie z niej wniosek o wyższości życia wiejskiego nad wielkomiejskim. W finale wszyscy gromadzą się w karczmie, aby świętować zaślubiny młodej pary. Akcji praktycznie tu nie ma, a mi przyszło do głowy, że z powodów dramaturgicznych lepiej byłoby przestawić dwie sceny: umieściłabym najpierw relację Janka z podróży, a dopiero po niej spotkanie i duet kochanków. To scena kulminacyjna, więc przesunięcie jej w czasie pomogłoby w zbudowaniu choć odrobiny napięcia. ;)

Czytaj więcej: Oskar Kolberg na operowo

Powrót Agnieszki Zwierko do Ostrawy

Agnieszka Zwierko
Kliknij zdjęcie, aby powiększyć

Agnieszka Zwierko po latach powróciła do Ostrawy, w której zadebiutowała w 2003 roku i tam też rozpoczęła się jej światowa kariera.

W wywiadzie przeprowadzonym przez Daniela Jägera dla Opera Plus,  Agnieszka Zwierko powiedziała miedzy innymi: „Ostrava była moim drugim domem…”, „…Zawsze czułam się tu dobrze między kolegami, i jest to dla mnie wielki honor i radość zaśpiewać Janáčka właśnie tu”. Śpiewaczka podkreśliła swoją fascynacje muzyką Janáčka. Powiedziała m.in.: „Lubię Verdiego, Pucciniego, Mascagniego, ale dla mnie tylko harmonia Janáčka umie pociągnąć za wszystkie struny ludzkiej duszy. To po prostu moja muzyka”.

Agnieszka Zwierko wystąpi w partii Kabanichy w „Katii Kabanowej” w Ostravie 7 listopada o 18,30. Spektaklem będzie dyrygował Robert Jindra. Cały wywiad z Agnieszką Zwierko - "Tři otázky pro Agnes Zwierko, novou ostravskou Kabanichu".

 

 

Tomasz Konieczny o śpiewaniu w Krakowie!

Tomasz KoniecznyTomasz Konieczny wystąpi 4 listopada w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie z recitalem, w którym znajdą się utwory Richarda Straussa, Tadeusza Bairda i Sergieja Rachmaninowa.

Zapytaliśmy naszego wybitnego bas-barytona czym kierował się przygotowując swój repertuar na ten specjalny koncert:

Tomasz Konieczny: Kiedy na wiosnę tego roku napisał do mnie Lech Napierała, jak się niedługo potem okazało przemiły i niezwykle utalentowany polski pianista mieszkający na stałe w Wiedniu, nie przypuszczałem, że z naszego wspólnego spotkania kilka dni później w wiedeńskiej kawiarni nawiąże się niezwykle interesująca – ba! – fascynująca współpraca artystyczna na polu do tej pory przeze mnie bliżej nie poznanym; pieśni artystycznej. Bodaj od czasu studiów wokalnych czas i wypełniony kalendarz nie sprzyjały śpiewaniu pieśni. Chciano Koniecznego w operze – na scenie!

Jednak marzenie śpiewania pieśni R. Straussa oraz S. Rachmaninowa było zawsze… i jakaś tęsknota za formą która tak bardzo przypomina aktorski monodram. Nic dziwnego, że gdy tylko nadarzyła się okazja a intuicja podpowiedziała mi, że właśnie Lech Napierała jest właściwym pianistą, z którym powinienem współpracować, przystąpiłem dziarsko do wyboru pieśni obu kompozytorów – i tu pojawiły się pierwsze trudności; pieśni obu kompozytorów jest bowiem bardzo wiele. Jak wybrać te najodpowiedniejsze dla mojego głosu bez uprzedniego spróbowania ich…? Druga połowa sezonu 2013/14 – bardzo zajęta. Bo i debiut w Tosce w Staatsoper w Wiedniu i Walkiria w Düsseldorfie i znowu podwójny Ring w Wiedniu jako Wotan…  Gdzie Wagner z całym swoim dramatyzmem a gdzie pieśni – forma mała, krótka, wymagająca wypoczętego i nie obciążonego głosu…?

Postanowiliśmy z Lechem Napierałą zaczekać i spotkać się „na spokojnie“ dopiero w Salzburgu w lipcu – rola Commendatore w „Don Giovannim”, którą tam wykonywałem nie wydawała się zbyt obciążająca… Po szybkiej analizie naszych kalendarzy uznaliśmy lato 2014 za najlepszą z możliwych opcji. A tu masz babo placek! – telefon on pani Krystyny Jandy w lipcu i prośba o zaśpiewanie nie znanej i nie śpiewanej przez mnie do tej pory partii Zbigniewa w „Strasznym Dworze“ w łódzkim jubileuszu w październiku…

Trzeba było więc znowu uczyć się nowej i dość niewdzięcznie przez Moniuszkę napisanej partii basowej… ale równolegle także i wymarzonych pieśni! Spotkanie z Lechem Napierałą w Salzburgu było bardzo owocne. Z jednej strony dokonaliśmy w zasadzie wyboru pieśni straussowskich (pierwszej części naszego recitalu). Z drugiej strony dowiedziałem się podczas ćwiczeń z Lechem jaki to jest jednak ogrom pracy przy tych pieśniach. W pracy dociera do mnie też coś znacznie ważniejszego... Dociera do mnie jak wspaniałe są pieśni Straussa…

Ponieważ i tak przygotowuję obecnie „Cztery Sonety Miłosne” T. Bairda dla NOSPR (będę je tam wykonywać 16. listopada w tej wspaniałej nowej sali koncertowej wraz z orkiestrą) a bardzo chcieliśmy z Lechem wykonać podczas naszego recitalu także i polskie pieśni – włączamy je chętnie do programu naszego koncertu. Cztery monumentalne basowe pieśni Rachmaninowa z repertuaru Szaljapina punktujemy Kavatiną Aleka z opery o tym samym tytule tegoż Rachmaninowa – to taki ukłon w stronę sceny operowej a zarazem jedno z moich największych operowych marzeń…

Zamówienie na recital otrzymaliśmy w zasadzie z Tokyo z Festiwalu Wiosennego Opery Nomori (na wiosnę 2016) oraz z Katowic gdzie prawdopodobnie wykonamy nasz recital w grudniu 2015 roku. Recital będziemy też z pewnością wykonywali w Salzburgu oraz Wiedniu w jakiejś jeszcze bliżej nie określonej przyszłości.  

Niespodziewanie dla nas pojawiła się jednak możliwość wcześniejszego wykonania w Filharmonii Krakowskiej 4. listopada i być może w Operze Łódzkiej w bieżącym sezonie teatralnym. Trzeba było więc mocno zakasać rękawy i w niełatwych okolicznościach spełnić oczekiwania zamawiających instytucji. A okoliczności niełatwe były bo zaraz po powrocie z Salzburga śpiewałem po kolei: we wrześniu „La Fanciullę del West” w Operze Wiedeńskiej jako Jack Rance. W październiku natomiast miały miejsce aż 3 moje premiery: „Salome”/Jochanaan w Hongkongu, „Straszny Dwór”/Zbigniew w Łodzi i kolejna „Salome”/Jochanaan w Pradze w premierze wyreżyserowanej przez Mariusza Trelińskiego.

Dlatego tym goręcej zapraszam Państwa serdecznie do wysłuchania i przeżycia wraz ze mną tego nowego, w moim artystycznym życiu, wydarzenia jakim jest nasz recital…

W końcu po to żyjemy – aby spełniać swoje marzenia, prawda?

Recital pieśniarski naszego wybitnego bas-barytona rozpocznie się 4 listopada w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie o godzinie 19.30 a artyście będzie towarzyszyć pianista Lech Napierała.

Szczegółowy program recitalu w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie:

Richard Strauss:

Heimliche Aufforderung op. 27 nr 3
Nachtgang op. 29 nr 3
Morgen! op. 27 nr 4
„All mein Gedanken...” op. 21 nr 1
„Ach weh mir unglückhaftem Mann” op. 21 nr 4
Cäcilie op. 27 nr 2
Sehnsucht op. 32 nr 5
Die Nacht op. 10 nr 3
Ich liebe Dich op. 37 nr 2
„Ach Lieb, ich muß nun scheiden!” op. 21 nr 3
Allerseelen op. 10 nr 8
Ruhe, meine Seele op. 27 nr 1
Zueignung op. 10 nr 1

Tadeusz Baird – Cztery Sonety Miłosne do słów Wiliama Szekspira

Sonet 23 – Spójrz, co tu ciche serce wypisało...
Sonet 91 – Drwię, mając ciebie, z ludzkiej pychy...
Sonet 56 – Słoda miłości
Sonet 97 – Jakże podobna zimie jest rozłąka...

Sergiej Rachmaninow:

Aria Aleko z opery Aleko
Voskresheniye Lazara op. 34 nr 6
Obrochnik op. 34 nr 11
Davno v lyubvi... op. 14 nr 3
Pora! op. 14 nr 12

Informację o biletach można znaleźć na stronie internetowe krakowskiej Filharmonii.

Warto wiedzieć, że również 16 listopada wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach Tomasz Konieczny zaśpiewa „Cztery sonety” Tadeusza Bairda w nowej wspaniałej sali koncertowej w Katowicach.

Na opera.info.pl można przeczytać bardzo interesujące "Od Wajdy do Wagnera", czyli opowieści Tomasza Koniecznego oraz dwa wywiady z Tomaszem Koniecznym.

 

 

Recital Tomasza Koniecznego w Krakowie!

Tomasz KoniecznyWspaniała wiadomość dla miłośników talentu wokalnego Tomasza Koniecznego, który 4 listopada tego roku wystąpi w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

Recital pieśniarski naszego wybitnego bas-barytona rozpocznie się o godzinie 19.30 a artyście będzie towarzyszyć pianista Lech Napierała. W programie recitalu znajdą się utwory Richarda Straussa, Tadeusza Bairda i Sergieja Rachmaninowa.

Informację o biletach można znaleźć na stronie internetowe krakowskiej Filharmonii.

Warto wiedzieć, że również 16 listopada wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach Tomasz Konieczny zaśpiewa „Cztery sonety” Tadeusza Bairda w nowej wspaniałej sali koncertowej w Katowicach.

Szczegółowy program recitalu w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie:

Richard Strauss:

Heimliche Aufforderung op. 27 nr 3
Nachtgang op. 29 nr 3
Morgen! op. 27 nr 4
„All mein Gedanken...” op. 21 nr 1
„Ach weh mir unglückhaftem Mann” op. 21 nr 4
Cäcilie op. 27 nr 2
Sehnsucht op. 32 nr 5
Die Nacht op. 10 nr 3
Ich liebe Dich op. 37 nr 2
„Ach Lieb, ich muß nun scheiden!” op. 21 nr 3
Allerseelen op. 10 nr 8
Ruhe, meine Seele op. 27 nr 1
Zueignung op. 10 nr 1

Tadeusz Baird – Cztery Sonety Miłosne do słów Wiliama Szekspira

Sonet 23 – Spójrz, co tu ciche serce wypisało...
Sonet 91 – Drwię, mając ciebie, z ludzkiej pychy...
Sonet 56 – Słoda miłości
Sonet 97 – Jakże podobna zimie jest rozłąka...

Sergiej Rachmaninow:

Aria Aleko z opery Aleko
Voskresheniye Lazara op. 34 nr 6
Obrochnik op. 34 nr 11
Davno v lyubvi... op. 14 nr 3
Pora! op. 14 nr 12

Na opera.info.pl można przeczytać bardzo interesujące "Od Wajdy do Wagnera", czyli opowieści Tomasza Koniecznego oraz dwa wywiady z Tomaszem Koniecznym.

 

 

Przestrzeń Opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku

 

Post użytkownika opera.info.pl.

"Requiem" W. A. Mozarta w Krakowie

 

Post użytkownika opera.info.pl.

Transmisje z Teatru Bolszoj

W najbliższą niedzielę, 26 października, rozpoczyna się piąty sezon transmisji i retransmisji spektakli baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Jako pierwsza zostanie pokazana „Legenda o miłości”, którą obejrzą widzowie kilkudziesięciu krajów świata. W Polsce choreografię Jurija Grigorowicza będzie podziwiać publiczność Katowic (kino Rialto), Krakowa (kino Mikro), Warszawy (kino Praha) i Wrocławia (kino Nowe Horyzonty).

Transmisje i retransmisje przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj
Przedstawienia sezonu 2014-15:
LIVE | 26.10.2014 | niedziela | 16:00 Mielikow / Grigorowicz Legenda o miłości
REC. | 23.11.2014 | niedziela | 16:00 Pugni / Lacotte Córka faraona
REC. | 07.12.2014 | niedziela | 16:00 Minkus / Petipa, Grigorowicz Bajadera
LIVE | 21.12.2014 | niedziela | 16:00 Czajkowski / Grigorowicz Dziadek do orzechów
LIVE | 25.01.2015 | niedziela | 16:00 Czajkowski / Grigorowicz Jezioro łabędzie
REC. | 08.03.2015 | niedziela | 16:00 Prokofiew / Grigorowicz Romeo i Julia
LIVE | 19.04.2015 | niedziela | 17:00 Prokofiew / Grigorowicz Iwan Groźny

"Carmen" w Salonikach w reżyserii Michała Znanieckiego

Post użytkownika opera.info.pl.

"Jolanta"/"Zamek Sinobrodego" - transmisja z MET w Operze Narodowej!

Teatr Studio i Opera Narodowa logo"Jolanta" / "Zamek Sinobrodego" - transmisja z MET przeniesiona z Teatru Studio do Teatru Wielkiego Opery Narodowej !

Szczególną wartością tegorocznego cyklu transmisji "The MET Live in HD" jest obecność Polaków wśród czołówki światowych artystów współpracujących z MET. Efekty ich pracy będziemy mogli podziwiać 14 lutego 2015 roku podczas transmisji Jolanty Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Bartóka. Obydwa spektakle przygotowali polscy twórcy pod kierunkiem i w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Wśród śpiewaków zobaczymy Piotra Beczałę – naszego znakomitego tenora. Przedstawienia te powstają w ramach pierwszej w historii koprodukcji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie i nowojorskiej MET.

Aby uhonorować to historyczne wydarzenie Teatr Studio postanowił zorganizować wieczór 14 lutego 2015 roku wspólnie Teatrem Wielkim Operą Narodową i przenieść transmisję do Teatru Wielkiego. Sprzedaż biletów indywidualnych będzie prowadzona przez kasy Teatru Wielkiego od 11 października tego roku. Widzowie, którzy zakupili bilety na transmisję z tego spektaklu w Teatrze Studio otrzymają miejsca na widowni Opery Narodowej. Bilety będą do odebrania w kasie Teatru Studio w terminie od 11 października do 30 listopada tego roku.

(Źródło: informacja Teatru Studio)

Filharmonicy Berlińscy - transmisja w Kinie Nowe Horyzonty

Filharmonicy Berlińscy i Sir Simon Rattle - zdjęcie udostępnione do publikacji przez Kino Nowe Horyzonty
Kliknij, aby powiększyć...

„DWIE CZWÓRKI” | FILHARMONICY BERLIŃSCY I SIR SIMON RATTLE Transmisja LIVE z Filharmonii Berlińskiej we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty.

26 września, piątek, godzina 19.30

PROGRAM KONCERTU:

Robert Schumann (1810–1856)
IV symfonia, d-moll, op. 120 (wersja pierwsza, z 1841 roku)
część pierwsza: Andante con moto – Allegro di molto
część druga: Romanza: Andante
część trzecia: Scherzo: Presto
część czwarta: Largo – Finale: Allegro vivace
(czas trwania: ok. 30 minut)

Johannes Brahms (1833–1897)
IV symfonia, e-moll, op. 98
część pierwsza: Allegro ma non troppo
cześć druga: Andante moderato
część trzecia: Allegro giocoso
część czwarta: Allegro energico e passionate
(czas trwania: ok. 45 minut)

Koncert w jakości HD & DD Surround będzie trwał około 2 godzin i 30 minut (w tym jedna przerwa).

Podczas tego transmitowanego na żywo koncertu usłyszymy symfonie skomponowane przez dwóch czołowych kompozytorów romantyzmu: Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa. Obie w spisach symfonii swoich twórców noszą numer czwarty. Tym programem Sir Simon Rattle podsumowuje cykl koncertów „Schumann/Brahms”, w ramach którego ukazywał wzajemne wpływy i powiązania pomiędzy dwoma kompozytorami, a prywatnie przyjaciółmi. Zgadzając się z oceną Johannesa Brahmsa, który uznawał pierwszą wersję IV symfonii Schumanna za lepszą, bo „pełną światła i lekkości”, Rattle postanowił wykonać tę właśnie, wcześniejszą, wersję (1841). Sam Schumann nie był z niej do końca zadowolony i pozwolił opublikować znacznie zmienioną partyturę dopiero w 1853 roku. Studiujący twórczość Schumanna Brahms, jego wieloletni przyjaciel, chciał nawet przywrócić pierwotną wersję w pośmiertnym wydaniu dzieł kompozytora. Być może winę za zmianę pogodnego nastroju utworu na mroczniejszy ponosiły emocje samego Schumanna zmagającego się przez całe życie z postępującą chorobą nerwową.

W drugiej części koncertu zabrzmi symfonia skomponowana przez Brahmsa na przełomie lat 1884 i 1885. O tym dziele, jeszcze przed premierą, Hans von Bülow – pierwszy twórca wielkości Filharmoników Berlińskich – mówił: „To utwór gigantyczny, bardzo szczególny, nowy i pełen żelaznego indywidualizmu. Oddycha niespotykaną energią”. Warty podkreślenia jest balladowy, na wskroś romantyczny charakter dzieła i elementy nawiązujące do dawnych, rycerskich czasów. Wrażenie to pogłębia częste pojawianie się instrumentów dętych, a zwłaszcza rogów. Czteroczęściowe dzieło niesie nastrój melancholii i powagi.

Czytaj więcej: Filharmonicy Berlińscy - transmisja w Kinie Nowe Horyzonty

Świetna "Agrippina" w Teatrze Stanisławowskim

Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) N. Kozłowska udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) K. Pawłowska udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) Mona Blank udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Klkinij zdjęcie, aby powiększyć...
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) Mona Blank udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) Natalia Jamiołkowska udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) Mona Blank udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Agrippina w Teatrze Stanisławowskim - zdjęcie (c) Mona Blank udostępnione do publikacji przez stowarzyszenie Dramma per Musica
Klkinij zdjęcie, aby powiększyć...

Przyszliśmy na ostatnie przedstawienie, obejrzeliśmy z największą przyjemnością, wysłuchaliśmy z radością i ... momentami uśmialiśmy się do łez. Taka była "Agrippina" Georga Friedricha Händela wystawiona w cudownym, XVIII-wiecznym Teatrze Stanisławowskim w Warszawskich Łazienkach.

Świetny spektakl został przygotowany przez stowarzyszenie Dramma per Musica we współpracy z Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawską Operą Kameralną. Całość wyreżyserowała Natalia Kozłowska, a orkiestrą Royal Baroque Ensemble dyrygowała Lilianna Stawarz. W obsadzie, która nas zachwyciła wystąpili: Anna Radziejewska (Agrippina), Barbara Zamek (Poppea), Paweł Kołodziej (Claudio),  Artur Stefanowicz (Ottone), Kacper Szelążek (Nerone), Artur Janda (Pallante), Jakub Józef Orliński (Narciso) i Hubert Zapiór (Lesbo).

Dla wszystkich Państwa, którzy nie zdążyli na czas kupić biletów (spektakl był grany czterokrotnie przy pełnej sali), lub nie mogli w tym czasie przyjechać do Warszawy oraz dla wszystkich miłośników opery barokowej mamy znakomitą wiadomość. Otóż, okazało się że Narodowy Instytut Audiowizualny zarejestrował jedno z przedstawień. Nagranie ma zostać udostępnione późną jesienią na stronach internetowych Ninateki. Co więcej jeden ze spektakli będzie również retransmitowany w Programie Drugim Polskiego Radia. Fantastycznym uzupełnieniem tych informacji są plany stowarzyszenia Dramma per Musica, które zamierza wiosną przyszłego roku wznowić wystawianie "Agrippiny".

Serdecznie gratulujemy wszystkim osobom zaangażowanym w realizację tego wydarzenia operowego świetnej roboty. Trzymamy kciuki za pomyślny dalszy ciąg:)

 

 

 

Cecilia Bartoli – "St Petersburg" premiera 14 października!

Cecilia Bartoli - St Petersburg okładka płyty wydanej przez Decca Classics
Kliknij aby powiększyć / Click to magnify

Już 14 października ukaże się nowa płyta Cecilii Bartoli "St Petersburg", na której wszystkie utwory będą światowymi premierami fonograficznymi – nigdy wcześniej nienagranymi, skomponowanymi dla carskiego dworu XVIII – wiecznej Rosji.

Artystka po raz pierwszy w swojej karierze sięga do archiwów Teatru Maryjskiego w Petersburgu prezentując arcydzieła barokowe pochodzące z czasów panowania wielkich caryc: Anny, Elżbiety i Katarzyny Wielkiej. Muzyka włoskich i niemieckich kompozytorów, działających wtedy dla rosyjskiego dworu, zebrana na tym albumie rzuca nowe światło na ten niezwykły, jedyny w swoim rodzaju  czas, kiedy polityka i kultura Rosji skierowane były ku Zachodowi.

Większość utworów jest wykonywana w języku włoskim, ale jest też okazja usłyszeć Cecilię Bartoli śpiewającą po raz pierwszy po rosyjsku! Program albumu wydanego przez Decca Classics został niezwykle starannie wybrany przez samą artystkę, która z właściwą sobie pasję zagłębiła się w świat archiwów Petersburga, aby odkryć muzykę zapomnianą przez ponad 200 lat!

Cecilii Bartoli towarzyszą specjaliści od muzyki barokowej:  dyrygent  Diego Fasolis i zespół "I Barrochisti".

 

Spis utworów:

1. Francesco DomenicoAraia (1709-1770): La forza del amore e dell’ odio – 'Vado a morir'
2. Hermann Raupach (1728-1778): Altsesta – ‘Razverzi pyos gortani, laja’
3. Hermann Raupach: Altsesta – ‘Idu na smert’
4. Hermann Raupach: Siroe, re di Persia – 'O placido il mare'
5. Domenico Dall'Oglio (1699-1764), Luigi Madonis (1690-1767): prologue to La clemenza di tito(Hasse) – ‘De’ miei figli'
6. Vincenzo Manfredini (1737-1799): Carlo Magno – ‘Fra’ lacci tu mi credi'
7. Francesco Domenico Araia: Seleuco – 'Pastor che a notte ombrosa'
8. Hermann Raupach: Altsesta – ‘Marcia’
9. Vincenzo Manfredini: Carlo Magno – ‘Non turbar que' vaghi rai'
10. Domenico Cimarosa (1749-1801): La vergine del sole – 'Agitata in tante pene'
11. Vincenzo Manfredini: Carlo Magno – ‘A noi vivi, donna eccelsa'

(Źródło: informacje prasowe Universal Music Poland)

Andrea Bocelli - "Opera – The Ultimate Collection" - premiera 21 października

Andrea Bocelli - Opera - The Ultimate Collection nowy album
Kliknij, aby powiększyć / Click to magnify

Album Andrea Bocellego "Opera - The Ultimate Collection" to powrót artysty do jego pierwszych fascynacji, osobista podróż przez świat opery.

Znajdziemy tu najpopularniejsze arie tenorowe ze znanych oper takich jak Cyganeria, Tosca, Traviata, Madame Butterfly oraz Romeo i Julia. Obok nich znalazło się także najnowsze nagranie słynnej arii "Nessun Dorma" z opery Turandot Pucciniego, będącej popisową arią Bocellego, podobnie jak i jego mentora Luciano Pavarottiego. Album zawiera arie, które towarzyszyły Bocellemu podczas całej jego kariery, od arii "La donna e mobile" Verdiego do najnowszego nagrania wielkiej arii "Donna non vidi mai" z Manon Lescaut Pucciniego.

Obok ulubionych arii artysty z arcydzieł Pucciniego i Verdiego są tu także wspaniałe arie z francuskich oper Masseneta, Gounoda i Bizeta. Bocelli wyjaśnia: “Głównym celem tego typu albumów jest przyciągnięcie ludzi do opery, a w szczególności zainteresowanie ich całością dzieła operowego. Wybieram więc utwory, które już przy pierwszym słuchaniu mogą wciągnąć. Mam nadzieję, że dokonałem dobrego wyboru, który zachęci słuchaczy do dalszych odkryć “.

Premiera 21 października 2014 roku.

 

Spis utworów:

Verdi Rigoletto La donna e mobile   
Puccini La Boheme Che gelida manina   
Leoncavallo I Pagliacci Recitar!... Vesti la giubba
Verdi Requiem Ingemisco
Bizet The Pearl Fishers C'etait le soir...Au fond du temple saint (Duet with Terfel)
Giordano Fedora Amor ti vieta
Puccini Manon Lescaut Donna non vidi mai    
Donizetti  L'Elisir d'Amore Una Furtiva Lagrima  
Verdi Traviata  O Mio Rimorso
Puccini Madama Butterfly Addio fiorita asil  
Puccini La Boheme O soave fanciulla (Duet with Frittoli)
Verdi Aida Celeste Aida
Cilea L'Arlesiana Lamento di Federico
Mascagni Cavalleria Rusticana Brindisi (Intato amici qua… Viva il vino spumeggiante)
Puccini Tosca  E lucevan le stelle
Puccini Tosca  Recondita armonia  
Massenet Werther  Pourqois me revellier
Gounod Romeo & Juliet L'amour! L'amour!... Ah! leve toi soleil  
Donizetti la Fille du Regiment Pour mon âme quell destin
Verdi  Il Trovatore Di quella pira
Giordano Andrea Chenier Come un bel di di Maggio
 Puccini Turandot Nessun dorma  

(Źródło: informacja prasowa Universal Music Polska)

TVP Kultura - retransmisje z MET w jesiennej ramówce 2014

Post użytkownika opera.info.pl.

Anna Patrys - pierwsze miejsce w konkursie dla młodych sopranów The Elizabeth Connell Prize!

Post użytkownika opera.info.pl.

"Agrippina" Händla po raz pierwszy w Polsce!

Agrippina w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach
Kliknij plakat, aby powiększyć...

Już niebawem w Teatrze Stanisławowskim w warszawskich Łazienkach zostanie wystawiona „Agrippina” Goeorga Friedricha Händla. Będzie to pierwsza w Polsce inscenizacja tej opery.

„Agrippina” to niezwykle aktualna czarna komedia polityczno-miłosna, opowiedziana językiem XVIII-wiecznej opery, pełna niespodziewanych zwrotów akcji i wirtuozowskich arii. Tytułowa bohaterka po otrzymaniu wiadomości o tragicznej śmierci męża, Cezara Klaudiusza, rozpoczyna misternie utkaną intrygę, by osadzić na tronie Nerona, syna z poprzedniego związku. Ceremonię jego nominowania przerywa wieść, że Klaudiusz został ocalony, a swego wybawcę Ottona powołał na następcę. Agrippina nie poddaje się i próbuje unicestwić plany męża. Wszystko komplikuje Poppea, o którą równie zacięcie jak o tron walczą Klaudiusz, Neron i Otton. Która namiętność okaże się silniejsza? Miłość czy władza? Kogo wybierze Poppea?

Wystąpią między innymi: Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Wojtek Gierlach, Artur Stefanowicz, Artur Janda oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Lilianny Stawarz. Nowoczesną inscenizację na zabytkowej scenie Teatru Stanisławowskiego w Łazienkach przygotowała Natalia Kozłowska.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawska Opera Kameralna.  Patronat honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,  Prezydent Warszawy oraz Ambasador Republiki Federalnej Niemiec. Partnerzy, mecenasi, sponsorzy: MKiDN, M. St. Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja PKO BP, Samsung, Blue City, ESKA GO, Regent Warsaw Hotel, Finlandia Platinum, Vinoteka 13, Fortuna, ThinkTank, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, TVP Kultura, Dwójka Polskie Radio, Gazeta Wyborcza.

 UWAGA! Tylko cztery przedstawienia:  7.09, godzina 18:00  /  9.09, godzina 19.00  /  12.09, godzina 19:00  /  14.09, godzina 18:00

• BILETY: www.bilety24.pl, • kasy Muzeum Łazienki Królewskie, • 1 godzina przed spektaklem w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach.    

Więcej informacji:  www.agrippina.drammapermusica.pl 

 

 

Piotr Beczała laureatem ECHO Klassik

Post użytkownika opera.info.pl.

 

Festiwal Opera Know-how. Nowa twarz opery

Opera Know-how w Poznaniu logoOd 5 do 7 września tego roku, wydarzenia w Poznaniu rozgrywać się będą w rytmie muzyki klasycznej. Wszystko za sprawą nowego festiwalu Opera Know-how, dzięki któremu opera na stałe zadomowi się w miejskiej przestrzeni i odsłoni swoje nowoczesne oblicze.

W programie festiwalu znajdą się pozycje dedykowane widzom, którzy chcieliby bliżej poznać operę oraz projekty prezentujące jej związki z pokrewnymi dziedzinami sztuki: jazzem, street artem, muzyką współczesną. Nie zabraknie także spektakli i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, koncertów, happeningów oraz spotkań i dyskusji z ludźmi opery. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i odbywają się wokół ulicy Święty Marcin – na podwórkach i w miejskich bramach. Miejsce nie jest przypadkowe – twórcy festiwalu chcą przyczynić się do rewitalizacji i kulturalnego ożywienia najważniejszej poznańskich arterii oraz dotrzeć do mieszkańców miasta w ich codziennej rzeczywistości.

Patronem pierwszej edycji jest Karol Szymanowski, motywem przewodnim – pieśń. Jak mówi Zuzanna Głowacka, dyrektor artystyczna festiwalu: "Szymanowski to jeden z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Jego pieśni są królestwem niesamowitych historii i obrazów –  stanowią klucz do zrozumienia operowego świata. Wierzymy, że ich popularyzacja może stać się początkiem fascynacji śpiewem klasycznym i operą oraz pretekstem dla odkrywania bogatej polskiej kultury muzycznej".

Szymanowski jest głównym bohaterem programu Festiwalu Opera Know-how. W trakcie trzech dni widzowie będą mieli okazję usłyszeć blisko 80 utworów pochodzących z różnych okresów jego twórczości – od kompozycji najwcześniejszych po dzieła w pełni dojrzałe. Do najciekawszych, inspirowanych muzyką Szymanowskiego propozycji należą: jazzowy koncert "Szymanowski: Inspiracje" w Klubie Blue Note, seria rozgrywanych w nietypowych lokalizacjach kameralnych koncertów "Głosy miejskich zakamarków" oraz finałowy spektakl "Pieśń o nocy", który odbędzie się w fontannie przy Placu Wolności.

Organizatorami Festiwalu Opera Know-how są Stowarzyszenie Inicjatywa Kulturalna Pro Arte oraz Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury działające w ścisłej współpracy z Akademią Muzyczną i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu sprawującym merytoryczną opiekę między innymi  nad wykonaniem muralu, który znajdzie się na przystanku PST Szymanowskiego.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej i fanpage’u festiwalu. Wydarzenie objęli honorowym patronatem Prezydent Miasta Poznania oraz Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej - www.operaknowhow.pl | facebook.com/operaknowhow | operaknowhow (at) gmail.com  

PROGRAM FESTIWALU

Piątek, 5. 09. 2014

17:00 Rozdźwięki. Happening otwierający festiwal
(O. Stabno, A. Szmatoła, wszyscy artyści festiwalowi), Galeria MM

Rozdźwięki to wydarzenie zainspirowane możliwościami ludzkiego głosu. Będące podstawą widowiska echo tworzy niedookreśloną, żywą instalację dźwiękową, której głównym zadaniem jest próba odpowiedzi na pytanie dotyczące (de)konstrukcji muzycznej przestrzeni. Osią happeningu jest Pieśń Roksany – jeden z najbardziej znanych fragmentów opery Król Roger K. Szymanowskiego. Potencjał dźwiękowo-przestrzenny Galerii MM staje się motorem napędowym głównej linii programowej festiwalu – symbolicznego „wyjścia” muzyki klasycznej w przestrzeń miasta.

19.00 Projekcja opery Król Roger
(reż. M. Treliński), Nowe Kino Pałacowe, CK Zamek

Czytaj więcej: Festiwal Opera Know-how. Nowa twarz opery

"Don Giovanni” i "Fierrabras" z Salzburga na żywo w medici.tv !

Transmissions from Salzburg Festspiele in medici tv W niedzielę, 3 sierpnia tego roku na stronie internetowej medici.tv o godzinie 19.30 rozpocznie się transmisja na żywo opery „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta w ramach tegorocznego Festiwalu w Salzburgu. Wystąpią między innymi: Lenneke Ruiten, Anett Fritsch, Valentina Nafornita, Ildebrando D’Arcangelo, Luca Pisaroni, Tomasz Konieczny, Andrew Staples oraz Alessio Arduini. Orkiestrę Wiener Philharmoniker poprowadzi Christoph Eschenbach. Będzie to spektakl w reżyserii Svena-Erica Bechtolfa.

Natomiast, w poniedziałek, 25 sierpnia o godzinie 19 będzie można na tej samej stronie internetowej obejrzeć na żywo transmisję opery "Fierrabras" Franza Schuberta. W spektaklu wystąpią między innymi: Julia Kleiter, Dorothea Röschmann, Marie-Claude Chappuis, Michael Schade, Georg Zeppenfeld, Markus Werba, Benjamin Bernheim, Peter Kálmán oraz Manuel Walser. Orkiestrę Wiener Philharmoniker poprowadzi Ingo Metzmacher. Będzie to spektakl w reżyserii Petera Steina.

W zakładce „LIVE” na stronie www.medici.tv możemy za darmo obejrzeć również inne wcześniej prezentowane wydarzenia muzyczne. Są one dostępne na stronie w tej zakładce, ale tylko przez ograniczony czas. Przed spektaklem najlepiej zarejestrować się a następnie zalogować na www.medici.tv podając swojego maila i hasło (nie powinno się wówczas co chwilę pojawiać nam na ekranie dodatkowe okienko, namawiające żeby się zarejestrować), wówczas możemy bez problemu oglądać wydarzenia LIVE. Korzystanie z innych materiałów na www.medici.tv może wymagać wykupienia subskrypcji, prosimy na to zwrócić uwagę.

(Źródło: strona internetowa medici.tv)

 

Więcej artykułów…

  1. Festiwal Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju
  2. The MET Live in HD - letnie retransmisje w Kinie Nowe Horyzonty
  3. Drugie "urodziny" opera.info.pl :)
  4. Pavol Breslik w Poznaniu
  5. The MET Live in HD - letnie retransmisje w Kinie Praha
  6. „Francesca da Rimini” Sergieja Rachmaninowa - polska premiera
  7. "Przewodnik operowy" Józefa Kańskiego ponownie w księgarniach
  8. "Eugeniusz Oniegin" dwa podwójne zaproszenia od Multikina
  9. Kalendarium występów Ewy Podleś w Polsce
  10. Letni Festiwal Operowy z "Nabucco"
  11. Teatr "Studio" - sprzedaż karnetów i biletów na nowy sezon transmisji z MET
  12. "Wesele Figara" z Mariuszem Kwietniem - ruszyła sprzedaż biletów
  13. "Manon Lescaut" - transmisja z Royal Opera House w Kielcach
  14. Damian Ganclarski stypendysta International Opera Awards
  15. Debiut Tomasza Koniecznego w operze „Tosca” w Wiener Staatsoper!
  16. "Upiór w operze" - podwójne zaproszenie od Opery Podlaskiej!
  17. Wywiad Mariusza Kwietnia dla BBC 3
  18. MET: Live in HD 2014/15 - komunikat Teatru Studio
  19. Świetny występ Tomasza Konieczmego w "Salome" w Carnegie Hall!
  20. "Tosca" w Kinie Centrum w Toruniu
  21. Cecilia Bartoli w TVP Kultura 23 lutego o 15.20
  22. MET: Live in HD w Kinie Praha w Warszawie !
  23. Nowy teledysk w ramach projektu "Co-opera"
  24. Polskie nominacje do International Opera Awards 2014 !
  25. 3 operowe dvd z Jonasem Kaufmannem od 18 lutego w Empiku!
  26. "Cyrulik sewilski" w Kinie Centrum w Toruniu
  27. W hołdzie Claudio Abbado - transmisja z La Scali 27 stycznia o 18.00!
  28. Zaproszenia na "Toskę" do Sali Kongresowej !
  29. Claudio Abbado nie żyje...
  30. "Zemsta nietoperza" w Kinie Centrum w Toruniu
  31. Bolshoi Ballet Live |Sezon 2013–14
  32. "La forza del destino" jutro na żywo w internecie!
  33. Dodatkowe zaproszenie na Koncert Noworoczny do Kijów.Centrum
  34. Retransmisja "Pierścienia Nibelunga" z BBC Proms w BBC Radio 3!
  35. "Parsifal" z ROH w radiu BBC3 dziś o 17.45!!!
  36. "Traviata" z La Scali na liveweb.arte.tv!!!
  37. Bilety do Teatru Wielkiego w Poznaniu na "Portret" dla czytelników opera.info.pl
  38. "Płaszcz" i "Siostra Angelica" Pucciniego w Centrum Św. Jana w Gdańsku
  39. "Bravo! - The Classical Album 2014" - konkurs !!!
  40. "Bravo! - The Classical Album 2014"
  41. Roczny dostęp do przedstawień z MET w internecie o 33% taniej!
  42. Pierwsza w historii internetowa transmisja koncertu z Filharmonii Narodowej!
  43. Transmisje internetowe z Wiener Staatsoper !!!
  44. "Pavarotti The 50 Greatest Tracks" - konkurs !!!
  45. Trzy recenzje z "Ubu Rex" w Operze Bałtyckiej
  46. "Dziewczyna z Dzikiego Zachodu" z Wiednia na żywo w sobotę w Radiowej Dwójce !
  47. "Spoon River Anthology", czyli o intrygującym sposobie śpiewania o ludzkich losach.
  48. Luciano Pavarotti - The 50 Greatest Tracks
  49. Stacje radiowe na opera.info.pl
  50. Sezon transmisji "The Met: Live in HD" - gdzie oglądać w Polsce!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)