opera.info.plSzanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że podjęliśmy decyzję o zamknięciu serwisu opera.info.pl w dotychczasowej formule. Po trzech latach naszej intensywnej pracy nad stworzeniem wortalu społecznościowego  poświęconego sztuce operowej, uznaliśmy ten projekt za niemożliwy do zrealizowania. Z przykrością stwierdzamy, że nie udało nam się przekonać naszych czytelników do podjęcia wysiłku współtworzenia treści publikowanych na opera.info.pl  Tylko garstka entuzjastów opery wsparła nasze starania, pisząc teksty, publikując komentarze i dzieląc się z innymi cennymi informacjami.  Wszystkim naszym współautorom oraz sympatykom opera.info.pl z całego serca dziękujemy.  Bez Państwa wsparcia, niniejszy tekst zostałby opublikowany znacznie wcześniej.

Szanowni Państwo,

Jest naszym zamiarem, aby strona internetowa opera.info.pl, w niedalekiej przyszłości powróciła w nowej formie do swoich czytelników. Nadal będzie to przedsięwzięcie czysto hobbistyczne, ale o innym charakterze i innych rozmiarach. Zasadniczy cel, nie ulegnie jednak zmianie. W dalszym ciągu będziemy opowiadać o operze, która bardzo potrzebuje wsparcia jej miłośników.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim sympatykom opera.info.pl za uwagę, którą poświęciliście Państwo naszemu przedsięwzięciu.

Serdecznie Wszystkich Państwa pozdrawiamy,

Beata i Michał Olszewscy
opera.info.pl - 11/05/2015

Jeśli chcecie przesłać nam Państwo wiadomość, prosimy o skorzystanie z formularza kontaktowego. Dziękujemy :)

 

Jednocześnie informujemy, że nadal aktywny jest profil opera.info.pl w serwisie społecznościowym Facebook.

opera228

 

 

 

Ludzie Opery - profile

Ludzie Opery - wywiady

Ludzie Opery - blogi, listy, opowieści...

"Będę to śpiewała" - wywiad z Mariną Rebeką

Wywiad w wersji angielskiej Great Britain flag

 

Łotewska sopranistka Marina Rebeka jest jedną z czołowych śpiewaczek współczesnego świata operowego. Znakomity głos i duże umiejętności aktorskie sprawiły, że artystka wystąpowała już na scenach najsławniejszych teatrów operowych. Wywiad z Mariną Rebeką dla opera.info.pl przeprowadzili Beata i Michał Olszewscy (początek grudnia 2014).

Marina Rebeka photo (c) Paul Gregory published by courtesy of Marina Rebeka
Marina Rebeka
photo (c) Paul Gregory
kliknij, aby powiększyć / click to magnify

Jest Pani sopranistką młodego pokolenia cenioną zarówno przez krytyków, jak i oklaskiwaną przez operową publiczność. Śpiewa Pani różnorodne partie na deskach czołowych scen operowych świata. Początki Pani kariery miały zapewne miejsce na Łotwie, w Pani ojczystym kraju. Prosimy opowiedzieć nam więcej, jak rozpoczęła się Pani artystyczna przygoda ze śpiewem?

Tak naprawdę moja kariera nie rozpoczęła się na Łotwie. Wszystko zaczęło się w małym niemieckim mieście - Erfurt. W moim kraju, na Łotwie powiedziano mi nawet, że nie powinnam być śpiewaczką. Dlatego po ukończeniu liceum muzycznego postanowiłam, że nie pójdę do konserwatorium na Łotwie, lecz wyjadę do Włoch, by tam kontynuować studia. Po wielu przesłuchaniach i konkursach, podczas których nigdy nie zostałam zauważona, wreszcie uśmiechnęło się do mnie szczęście! Pan Montavon zaangażował mnie do nowej produkcji "Traviaty", która rozpoczęła się zaledwie miesiąc po moich przesłuchaniach w Erfurcie. Tak więc 2 czerwca w 2007 roku zadebiutowałam na scenie w jednej z najtrudniejszych partii sopranowych.

Opera Łotewska zwróciła na mnie uwagę i zaczęła śledzić moją karierę dopiero wówczas, gdy zostałam finalistką konkursu Francisco Viñas i zaproponowała mi zaśpiewanie arii podczas koncertu. Musiałam jednak odmówić z powodu mojego debiutu w "Traviacie" w Erfurcie. Jakiś czas później, dostałam ponownie zaproszenie, by zaśpiewać arię w trakcie koncertu i znowu musiałam odmówić tym razem z powodu mojego występu w "Traviacie" w wiedeńskiej Volksoper. Mój debiut na Łotwie miał miejsce dopiero w roku 2009 roku w operze Donizettiego "Napój miłosny", w której zaśpiewałam  partię Adiny. Związki z Łotwą były silne na początku mojej kariery, kiedy uczyłam się w szkole muzycznej, a później w liceum muzycznym. Na pewno podstawy muzyki, w tym nauka harmonii, historii muzyki, form muzycznych, solfeggio i polifonii zostały mi fantastycznie przekazane w liceum muzycznym imienia Jazepsa Medinsa w Rydze. Muzyka jest językiem i śpiewak musi wiedzieć jak się nim posługiwać, jak pisać i mówić. Jest rzeczą wspaniałą rozumieć jaki muzyka ma kształt, jak się rozwija, i tych wszystkich muzycznych podstaw nauczyłam się w Rydze, zanim wyjechałam do Włoch.

Włochy natomiast pozwoliły mi zrozumieć, jakim rodzajem głosu powinnam śpiewać i jaki jest mój repertuar. Było mi również dane przeżyć doświadczenia publiczności zasiadającej na samej górze teatrów operowych (loggionisti), kiedy to będąc studentką i nie mając pieniędzy, przesiadywałam na balkonach Parma Opera House. Te doświadczenia pozwoliły mi zrozumieć czego ta publiczność oczekuje od śpiewaka operowego. Dodatkowo, pobyt we Włoszech był dla mnie bardzo ważny z powodu nauki języka. Dla mnie jako śpiewaczki było bowiem niezwykle ważne by płynnie mówić po włosku i rozumieć każde słowo, a nawet czytać między wierszami włoskiej muzyki.

Marina Rebeka photo (c) Silvia Lelli published by courtesy of Marina Rebeka
Marina Rebeka
photo (c) Silvia Lelli
kliknij, aby powiększyć / click to magnify

Czy pamięta Pani swoje pierwsze doświadczenia z operą, Pani wrażenia po wysłuchaniu po raz pierwszy spektaklu operowego?

Miałam 13 lat, kiedy mój dziadek powiedział do mnie: "Teraz jesteś już wystarczająco duża, by posłuchać opery". "Opera? Co to jest?" - zapytałam. "Zobaczysz" - odpowiedział. Tego wieczoru w teatrze była wystawiana opera Belliniego "Norma" i ta muzyka stała się moją miłością od pierwszego dźwięku. Podczas pierwszej przerwy oświadczyłam: "Będę to śpiewała! Właśnie to będę robić w moim życiu ". Cóż, wygląda na to, że odniosłam sukces w realizacji tamtych planów. Mam też nadzieję, że przyjdzie taki dzień kiedy zaśpiewam moją wyśnioną partię Normy.

Bardzo często nagrody w konkursach wokalnych na świecie przyznawane są młodym śpiewakom z Europy Wschodniej i Rosji. Jak można wyjaśnić to zjawisko? Czy dzieje się tak dzięki silnym tradycjom muzycznym tych krajów? A może to kwestia tamtejszego systemu edukacyjnego? Jaka jest Pani opinia w tej kwestii? Wspomniała Pani przed chwilą, że studiowała Pani we Włoszech. Czy może nam Pani powiedzieć, jakie są podobieństwa i różnice w nauczaniu śpiewu operowego w Europie Zachodniej i Wschodniej?

To prawda, że system edukacyjny na Łotwie i w byłych krajach ZSRR jest bardzo rozwinięty. Jest to jednak tylko jeden z powodów wspomnianego przez Państwa zjawiska. Innym, bardzo istotnym czynnikiem był fakt, że my nie mieliśmy możliwości słuchania przedstawień na żywo w La Scali, Covent Garden i MET. Wszystko co mogliśmy robić, to słuchać nagrań, a przecież wiadomo, że nagrania pokazują artystę od najlepszej strony, prezentują jego najlepsze wykonania. W trakcie występów na żywo zdarzają się wzloty i upadki, słychać jak głos śpiewaka brzmi w akustyce danego teatru, mamy na scenie żywe emocje, oddziałuje na nas osobowość artystów, itp. My jednak mieliśmy jedynie możliwość słuchania nagrań i to sprawiło, iż uważaliśmy, że śpiewak zawsze powinien tak właśnie śpiewać – idealnie! Wierzyliśmy, że jeśli ktoś chce śpiewać w MET lub La Scali to musi śpiewać w sposób doskonały i musi umieć wyrażać emocje. W rzeczywistości, w występach na żywo, nie zawsze tak jest, ale jak Państwo wiecie, im wyższe standardy sobie stawiamy, tym więcej udaje nam się osiągnąć. Myślę więc, że dobre nagrania miały silny wpływ na nasz rozwój.

Co do edukacji wokalnej to naprawdę nie sądzę, żeby miedzy poszczególnymi krajami były jakieś znaczące różnice. Cel jest zawsze ten sam – śpiewanie i granie bez wysiłku, ładna barwa i duży zakres głosu. Sposoby, aby osiągnąć te wszystkie elementy są nieco różne. Każdy śpiewak ma inne fizyczne odczucia w trakcie śpiewania, a także inny sposób wyobrażania sobie rzeczy. W trakcie studiów pracowaliśmy dużo nad naszą wyobraźnią, jako że nikt z nas nie mógł przecież zobaczyć jak pracują nasze struny głosowe. Jedyną możliwością by ocenić jak dobrze lub źle pracują struny głosowe w trakcie śpiewu jest analiza dźwięku i naszych odczuć fizycznych. A to jest kwestia względna, ponieważ sam śpiewak zupełnie inaczej słyszy swój głos, niż inne osoby na sali. Trzeba mieć więc dobry słuch oraz mieć nad sobą pełną kontrolę, aby czuć się komfortowo podczas śpiewania i by proces śpiewania sprawiał przyjemność, zarówno od strony emocjonalnej, jak  i fizycznej.

Marina Rebeka photo (c) Paul Gregory published by courtesy of Marina Rebeka
Marina Rebeka
photo (c) Paul Gregory
kliknij, aby powiększyć / click to magnify 

W byłym ZSRR można zauważyć pewien rodzaj podziału głosów w zależności od tego, gdzie śpiewak studiował - na przykład ukraińskie głosy miały dobrą projekcję, dużo "squillo" lub jasności, pełnię dźwięku. Głosy z Moskwy, Sankt Petersburga miały bardziej aksamitną barwę itp. Rodzaj głosu bardzo często zależał od tego, w jakim teatrze śpiewak pracował, jako że wtedy pracowało się w jednym teatrze przez całe życie, (nie zmieniało się teatru operowego praktycznie co miesiąc, tak jak jest w dzisiejszych czasach) i od tego jak dobra lub zła była akustyka tego teatru. Niektóre teatry miały wiele aksamitu, duży orkiestron i głęboką scenę - to wszystko wymagało silnej projekcji głosu by móc przebić się przez orkiestrę. Inne teatry miały dobrą akustykę, więc jeśli śpiewałbyś z tą samą mocą twój głos brzmiałby zbyt silnie i nieco za szorstko lub za ostro.

Dzisiaj musimy wielokrotnie zmieniać swój sposób śpiewu, dostosowując się do wymogów poszczególnych teatrów operowych, ważne jest jednak by robić to w zgodzie ze swoją naturą – tjo jest by śpiewać z lekkością, bez wysiłku i umieć wyrazić siebie na scenie.

Obecnie, cechą charakterystyczną życia śpiewaka operowego jest wieczne "bycie w podróży", odwiedzanie domów operowych znajdujących się w różnych częściach świata. Czy dostrzega Pani podobny "podział" głosów w zależności od krajów? Czy możemy jeszcze mówić o, na przykład włoskim, francuskim lub niemieckim stylu śpiewu operowego czy też w dobie globalizacji wszystko jest coraz bardziej jednolite?

Myślę, że sztuka nigdy nie będzie jednolita, jako, że sztuka sama w sobie jest wyjątkowa, niepowtarzalna, tak jak każdy z nas. Każdy śpiewak jest niczym kwiat - róża, lilia, irys itp. Jest kwestią gustu, który kwiat z jakim zapachem lubisz bardziej. Tak samo jest ze śpiewakami, każdy słuchacz ma swoje preferencje odnośnie barwy głosu czy wyglądu śpiewaka. Ale jest to jak najbardziej normalna sytuacja. Moim zdaniem dobrze jest mieć wybór we wszystkim.

Czytaj więcej: "Będę to śpiewała" - wywiad z Mariną Rebeką

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na ich stosowanie na stronach opera.info.pl Czytaj więcej…

Rozumiem i akceptuję

To My

Szanowni Państwo,

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji w polskim prawie, jesteśmy zobowiązani poinformować Państwa jako Czytelników i Uzytkowników serwisu opera.info.pl, że nasze strony wykorzystują technologię plików cookies (po polsku "ciasteczek"), podobnie jak praktycznie wszystkie inne serwisy internetowe na świecie.

Informacje zapisane za pomocą cookies są wykorzystywane w celach statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych preferencji naszych Użytkowników. Stosowanie cookies jest niezbędne, aby serwis opera.info.pl mógł dostarczać treści i funkcjonalności w zaprojektowanym zakresie. Każdy Czytelnik lub Użytkownik opera.info.pl może zmienić ustawienia dotyczące technologii cookies, dostosowując konfigurację programu internetowego, za pomocą którego korzysta z zasobów internetu, do własnych wymagań. Dla ułatwienia podajemy poniżej adresy stron interentowych, z których możecie Państwo dowiedzieć się jak modyfikuje się ustawienia w przeglądarkach, z których zazwyczaj korzystacie:

Firefox - włączanie i wyłączanie obsługi ciasteczek;

Internet Explorer - resetowanie ustawień programu Internet Explorer;

Chrome - zarządzanie plikami cookie i danymi stron;

Opera - ciasteczka;

Safari - manage cookies;

Korzystanie przez Państwa z serwisu internetowego opera.info.pl (zgodnie z naszą Polityką prywatności) oznacza, że wyrażają Państwo zgodę aby cookies były zapisywane w pamięci wykorzystywanego przez Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami Państwa przeglądarki.

Beata i Michał opera.info.pl

 

gb bigThis is information about cookies technology being used by opera.info.pl You always may change your settings. If you continue without it we'll assume that you accept all cookies on our website :)